Wiadomości

Naukowcy zbadali szczegółowo genom koronawirusa. "Jesteśmy coraz bliżej opracowania skutecznego leku"

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2020 16:29
Naukowcy z Holandii i Polski zbadali szczegółowo strukturę RNA genomu koronawirusa SARS-CoV-2. Struktury tworzone przez wirusowy RNA mogą posłużyć jako potencjalne cele do opracowania leków przeciwwirusowych - dodają.
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: shutterstock/David Herraez Calzada

Informację o najnowszych badaniach dotyczących struktury RNA genomu koronawirusa SARS-CoV-2 przekazał we wtorek PAP Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie (IIMCB).

Chodzi o prace badawcze autorstwa naukowców z dwóch holenderskich uczelni: Uniwersytetu w Groningen oraz Uniwersytetu w Lejdzie, a także z IIMCB, reprezentowanego przez dra. Tomasza Wireckiego oraz prof. Janusza Bujnickiego, kierownika Laboratorium Bioinformatyki i Inżynierii Białka.

Naukowcy przypominają, że ludzie od zawsze byli narażeni na choroby zakaźne wywoływane przez bakterie i wirusy. W ostatnich 18 latach na świecie wyraźnie wzrosła śmiertelność z powodu ostrych zespołów oddechowych wywołanych przez koronawirusy, w tym SARS i MERS.

Skuteczny lek na COVID-19 wciąż poszukiwany

Wraz z trwającą pandemią COVID-19 (która pochłonęła już ponad milion istnień ludzkich) wskazuje to na pilną potrzebę opracowania nowych sposobów zwalczania zakażeń wywołanych koronawirusami.

shutterstock serce przeszczep 1200.jpg
35 lat temu Zbigniew Religa dokonał pierwszego udanego przeszczepu serca w Polsce

Korzystając z zaawansowanych technik, naukowcy z IIMCB wraz ze współpracownikami z ośrodków w Holandii zbadali struktury tworzone przez materiał genetyczny wirusa SARS-CoV-2.

Prace pod kierunkiem dr Danny'ego Incarnato z Uniwersytetu w Groningen obejmowały zbadanie struktury RNA koronawirusa SARS-CoV-2. Celem badania było uzyskanie informacji o wzajemnych oddziaływaniach wszystkich zasad w genomie. - Najpierw zidentyfikowaliśmy struktury in vitro, a następnie potwierdziliśmy ich obecność w RNA wirusów wewnątrz zainfekowanych komórek - relacjonuje. - Oznacza to, że otrzymane przez nas wyniki są bardzo solidne - dodaje.

Naukowcy zwracają uwagę, że część struktur "jest zachowana ewolucyjnie pomiędzy różnymi koronawirusami", co oznacza, że skuteczny lek ukierunkowany na SARS-CoV-2 mógłby w przyszłości działać również przeciwko nowym szczepom wirusa.

Współpraca na "piątkę"

- Ta praca nie byłaby możliwa bez współpracy międzynarodowych zespołów badaczy z Holandii i Polski. Razem opracowaliśmy nowy sposób wyszukiwania potencjalnych słabych punktów w dużych wirusowych RNA. Wyniki naszej wspólnej pracy stanowią istotną podstawę do opracowania innowacyjnych strategii terapeutycznych ukierunkowanych na RNA, w walce z infekcjami SARS-CoV-2 - powiedział prof. Janusz Bujnicki.

Wyniki prac nad strukturą RNA SARS-CoV-2 opublikowano w czasopiśmie "Nucleic Acids Research". Artykuł został wyróżniony jako "przełomowy" przez oceniających go recenzentów.

kmp

"Dwie trzecie osób będących pod respiratorami umiera". Dr Sutkowski apeluje o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2020 19:30
- Duża część zakażeń zależy od nas. Jeśli będziemy zachowywać się zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, nie będzie szaleństwa w naszych postawach, to sytuacja powinna się poprawić. Obecnie jesteśmy w krytycznym momencie - powiedział dr Michał Sutkowski z Warszawskiego Kolegium Lekarzy.