x
Wiadomości

Poszukiwania dowodów życia pozaziemskiego. NASA rozważa możliwość wysłania sond na Wenus

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2020 05:30
Agencja kosmiczna NASA rozważa wysłanie do kwietnia przyszłego roku czterech sond na planety Układu Słonecznego, w tym dwóch na Wenus. Te ostatnie misje są brane pod uwagę po sensacyjnym odkryciu w atmosferze tej planety fosfiny (fosforowodoru) - gazu produkowanego na Ziemi przez bakterie beztlenowe.
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock
  • Odkrycie to nie przesądza jeszcze, ale stanowi jeden z kluczowych dowodów mogących świadczyć o życiu pozaziemskim
  • Celem misji miałoby być zdobycie dodatkowych dowodów przemawiąjących za tą teza, lub ją obalających
  • Program jednej z misji, nazwanej DAVINCI+, przewiduje oddzielenie się od sondy próbnika, który wszedłby w atmosferę planety

- Davinci jest logiczną kontynuacją, jeśli chce się dowiedzieć co właściwie dzieje się w atmosferze Wenus - powiedział astrobiolog David Grinspoon pracujący nad projektem.

Trzy inne rozważane projekty to: IVO - misja na Io aktywnego wulkanicznie satelitę Jowisza, Trident - lot do rejonu Trytona, satelity Neptuna oraz VERITAS - druga misja na Wenus, której celem byłoby badanie historii geologicznej planety.

NASA zapowiada, że szanse na realizację ma jedna lub dwie misje.

1200_Wenus_shutterstock.jpg
Życie na Wenus? Dr Weronika Śliwa: nie ma na Ziemi mikroorganizmów, które wytrzymałyby w takich warunkach

"Nadszedł czas aby zacząć traktować Wenus priorytetowo"

Dotychczasowe poszukiwania życia w Układzie Słonecznym pomijały Wenus koncentrując się na Marsie. Jednym z powodów były skrajnie niekorzystne warunki dla życia na powierzchni Wenus - ciśnienie prawie 100 razy wyższe niż na Ziemi, temperatura 465 st. C i zwarta pokrywa chmur przepuszczających bardzo niewiele światła słonecznego.

Jednak na wysokości ok. 50 km od powierzchni panują w atmosferze Wenus o wiele łagodniejsze warunki - temperatura ok. 20-30 st. C. i ciśnienie zbliżone do ziemskiego.

Administrator NASA Jim Brindestine oświadczył, że w świetle ostatnich odkryć "nadszedł czas aby zacząć traktować Wenus priorytetowo". Dodał, że wybór celów kolejnych misji będzie trudny, ale "jest pewien, że zostanie dokonany bez uprzedzeń".

Tymczasem w lipcu wystartuje na Marsa łazik kolejnej generacji nazwany Perseverance (Wytrwałość), który ma również poszukiwać śladów życia.

ks

Życie pozaziemskie? NASA pokazuje film o "oceanicznych światach" w kosmosie

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2020 13:45
Życie pozaziemskie, a nawet możliwość zasiedlenia innych planet to temat zainteresowania naukowców od dziesięcioleci. Patrzymy w gwiazdy w poszukiwaniu choćby śladów życia, które było, bądź jest. Czy życie mogło rozwinąć się na jakiejś znanej nam planecie? Tym, co aktualnie wiadomo, NASA podzieliła się w swoim filmie.

Ślady życia na Wenus? Dr Janusz Pętkowski: pojawia się nowa tajemnica

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2020 17:13
Międzynarodowa grupa badawcza ogłosiła wykrycie w chmurach na Wenus rzadkiej cząsteczki fosforowodoru (fosfiny). Zaobserwowana ilość raczej wyklucza jako źródło tej substancji procesy niebiologiczne. - Jedną z możliwych hipotez na wyjaśnienie tych procesów jest życie - mówi współautor badań dr Janusz Pętkowski z MIT.

Czy na Wenus odkryto życie?

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2020 07:30
Od dwóch dni światowe media pełne są informacji o tym, że na Wenus możliwe jest życie. Do tego odkrycia przyczynił się zresztą także polski naukowiec, dr Janusz Pętkowski.