x
Wiadomości

Krok w stronę kolonizacji Czerwonej Planety. Misja MARS 2020 wystartowała

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2020 15:00
Z przylądka Canaveral na Florydzie wystartowała rakieta Atlas V, która wyniesie na orbitę statek kosmiczny wraz z wyposażonym w drona marsjańskim łazikiem Perseverance. Tym samym rozpocznie się planowana od dawna Misja MARS 2020, której celem jest poszukiwanie dowodów na istnienie życia na Marsie w przeszłości.
Łazik Perseverance (wytrwałość) dołączy na Marsie do Curiosity (ciekawość)
Łazik Perseverance (wytrwałość) dołączy na Marsie do Curiosity (ciekawość)Foto: NASA.gov

Misja znacząco różni się także od poprzednich ekspedycji. Łazik Perseverance będzie zbierał materiały i gromadził je w jednym miejscu. Dzięki temu przyszłe misje będą mieć szansę, by sprowadzić je na Ziemię i zbadać. Sprzęt badawczy ma wylądować na czerwonej planecie w lutym 2021 roku.

1200 mars shutterstock.jpg
"Kolonizacja Marsa pozwoli wejść w kolejną erę postępu". Nowy etap podboju kosmosu

Według NASA, Perseverance to najbardziej zaawansowany marsjański łazik. Razem z nim na Marsie wyląduje helikopter Ingenuity.

Lądowanie na terenie jeziora

Lot na Marsa potrwa około 9 miesięcy. Ze względu na bliskość Marsa i Ziemi, dziś jest najlepszy termin na rozpoczęcie misji. - Teraz mamy okienko startowe, które pojawia się średnio raz na dwa lata i dwa miesiące - powiedziała Polskiemu Radiu doktor Weronika Śliwa.

Posłuchaj
00:20 mars-czas-lotu.mp3 Dr Weronika Śliwa: wylot dziś pozwolił znacząco obniżyć koszty misji kosmicznej (IAR)

Jak mówi astronom doktor Weronika Śliwa, wybrane miejsce lądowania misji na Marsie jest nieprzypadkowe. Łazik wyląduje bowiem na terenie, na którym kiedyś było jezioro.

Posłuchaj
00:29 mars-miejsce.mp3 Dr Weronika Śliwa, astronom: w miejscu lądowania jest dużo pozostałości po płynącej wodzie, a co za tym idzie, jest szansa na znalezienie pozostałości po rozwijającym się w przeszłości na Marsie życiu (IAR)

Misja MARS 2020 jest częścią przygotowań do pierwszej załogowej wyprawy na Czerwoną Planetę. W przygotowaniu Misji MARS 2020 oraz w innych przedsięwzięciach związanych z planowaną kolonizacją Marsa biorą udział polskie firmy i polscy naukowcy.

Postępy misji i lotu rakiety można śledzić w internecie na kanale NASA na Youtube.

mbl

Zobacz więcej na temat: ŚWIAT kosmos Mars NAUKA

Kolonizacja Marsa coraz bardziej realna. NASA odkryła wodę na Czerwonej Planecie

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2019 11:00
Woda w postaci lodu znajduje się na dość sporej przestrzeni Czerwonej Planety, zaledwie 2,5 cm pod jej powierzchnią. Odkrycie może okazać się kluczową informacją w kontekście amerykańskich planów powrotu astronautów na Księżyc w 2024 roku, i docelowo lądowanie ludzi na Marsie.

Rozpoczęła się pierwsza arabska misja międzyplanetarna. "Hope" wystrzelona w kosmos

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2020 02:39
Rakietę wystrzelono z centrum kosmicznego Tanegashima w południowej Japonii. Ma ona w ciągu siedmiu miesięcy ma dotrzeć na orbitę Marsa.

Chiny: wystartowała pierwsza bezzałogowa chińska ekspedycja na Marsa

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2020 10:16
Z kosmodromu Wenchang na południu Chin wyruszyła w czwartek pierwsza chińska misja na Marsa. Bezzałogowa ekspedycja na Czerwoną Planetę ukazuje ambicje komunistycznych władz Chin, które dążą do zajęcia czołowej pozycji w globalnym wyścigu kosmicznym.