Węgry: Facebook ukarany przez Urząd Ochrony Konkurencji

2019-12-06, 23:57

Węgry: Facebook ukarany przez Urząd Ochrony Konkurencji
Strona rejestracji Facebooka. Foto: facebook.com

Rekordową grzywnę w wysokości 1,2 mld forintów (3,6 mln euro) wymierzył Facebookowi węgierski Urząd Ochrony Konkurencji (GVH), który ocenił, że oferowana przez niego usługa w rzeczywistości nie jest darmowa, jak było to reklamowane. 

Według GVH Facebook dopuścił się naruszenia prawa przez to, że na głównej stronie reklamował swoje usługi jako bezpłatne. Użytkownicy rzeczywiście nie musieli płacić za korzystanie z Facebooka, ale z ich aktywności i danych firma czerpała zysk, płacili więc za jej usługi w inny sposób.

Powiązany Artykuł

1200_Facebook_shutterstock.jpg
Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł: Facebook może usuwać "bezprawne komentarze"

Zdaniem urzędu pojawiające się na Facebooku komunikaty typu "Jesteśmy darmowi i tacy pozostaniemy" albo "Jesteśmy darmowi i każdy może się do nas przyłączyć", zamieszczane na Facebooku aż do bieżącego roku, odwracały uwagę konsumentów od faktu przekazywania reklamodawcom ich danych i treści wpisów oraz konsekwencji takiego modelu biznesowego.

Nieświadomi użytkownicy

GHV uznał, że zapewnienia o darmowym korzystaniu z usług sugerują brak ryzyka i odpowiedzialności, podczas gdy użytkownik podejmuje wielopoziomowe zobowiązanie, które w dodatku nie jest całkowicie przejrzyste z powodu złożonego charakteru wykorzystywanych danych.

Urząd uznał, że wielu użytkowników nie jest świadomych zakresu wykorzystania ich danych oraz ich wartości, a nawet z reguły nie czytają oni warunków umowy z platformami internetowymi.

Powiązany Artykuł

dziecko internet komputer 1200.jpg
Sieć bezpieczna dla najmłodszych. Ważny apel Rzeczników Praw Dziecka

Nie pierwsza kara

Określając wysokość grzywny Urząd uwzględnił wysokość węgierskich dochodów z reklamy spółki Facebook Ireland Ltd. oraz fakt, że Facebook globalnie zmienił już treść komunikatów o darmowych usługach.

GVH zwrócił uwagę, że podobne kary wymierzano też wcześniej w Stanach Zjednoczonych i Europie.

W kwietniu 2018 r. Komisja Europejska przedstawiła europejskie podejście i narzędzia samoregulacyjne, mające na celu zwalczanie dezinformacji w internecie. W październiku 2018 r. Facebook, Google, Twitter i Mozilla, a także stowarzyszenia branżowe, reprezentujące platformy internetowe, przemysł reklamowy i reklamodawców, podpisały kodeks postępowania. W 2019 r. stroną kodeksu jako sygnatariusz został również Microsoft.

fc

Polecane

Wróć do strony głównej