Odkryto gwiazdę-giganta. Jej cząsteczka waży tyle, ile cała ludzka populacja

2019-09-17, 11:20

Odkryto gwiazdę-giganta. Jej cząsteczka waży tyle, ile cała ludzka populacja
Oto najcięższa z gwiazd neutronowych. Foto: NANOGrav Physics Frontiers Center

Astronomowie z University of Virginia znaleźli najmasywniejszą gwiazdę neutronową, jaką dotąd odkryto. Obiekt nazywa się J0740+6620 i chociaż w porównaniu do naszego Słońca jest bardzo mały, bo ma 20-30 kilometrów średnicy, to jego masa jest ponad dwukrotnie większa niż największej gwiazdy w naszym układzie.

Astronomowie cały czas przeczesują niebo w poszukiwaniu nowych obiektów. Tym razem natrafili na najmasywniejszą gwiazdę neutronową. J0740+6620 to obiekt, który znajduje się o około 4,6 tys. lat świetlnych od Ziemi. Jest to gwiazda neutronowa, czyli zdegenerowana, która powstała w wyniku wybuchu supernowej lub kolapsu białego karła.

ms-13_1200.jpg
Wystartował MS-13. Wiezie członków załogi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Kostka masła o wadze 100 mln ton

Gwiazda ta jest szybko wirującym pulsarem, który posiada masę 2,17 razy większą od Słońca. Pulsar odkryty przez astronomów z University of Virginia jest największą ze znanych dotąd gwiazd neutronowych. Gdyby był tylko nieco cięższy, stałby się czarną dziurą.

Gwiazdy neutronowe są skompresowanymi pozostałościami po masywnych gwiazdach, które eksplodowały jako supernowe. Aby zwizualizować masę odkrytego giganta, tworzący ją materiał, skompresowany do wielkości kostki masła, ważyłby na Ziemi 100 milionów ton, czyli mniej więcej tyle samo, co cała ludzka populacja.

NASA teleskop 1200.jpg
Co to jest sztuczna gwiazda i jak działa?

"Jądra atomowe wielkości miast"

Thankful Cromartie z University of Virginia, współautorka odkrycia opisanego w piśmie "Nature Astronomy", zwraca uwagę na to, że "gwiazdy neutronowe są równie tajemnicze, co fascynujące".

- Te obiekty, o wielkości miast są w zasadzie gigantycznymi jądrami atomowymi. Są tak masywne, że ich wnętrza nabierają wyjątkowych właściwości. Znalezienie maksymalnej masy, na którą pozwala fizyka i przyroda, może nam wiele powiedzieć o tym niedostępnym królestwie astrofizyki - wyjaśnia badaczka.

planeta bd_14_4559b_exomoon_ver4a 1200x660.jpg
Wymyśl polską nazwę dla egzoplanety!

Kosmiczny zegar

Pulsary obracając się, czasami setki razy na sekundę, emitują wyjątkowo regularne impulsy radiowe. Dlatego wykorzystuje się je jako "kosmiczne zegary" w badaniach właściwości czasoprzestrzeni i grawitacji.

Co ważne, odkrytemu pulsarowi towarzyszy inna gwiazda typu biały karzeł. Analizując odkształcenia sygnałów radiowych pulsara, spowodowane grawitacją białego karła, naukowcy określili masę tej drugiej gwiazdy. Znając ją, mogli z kolei obliczyć masę samego pulsara.

- Ustawienie tego systemu podwójnego stworzyło fantastyczne kosmiczne laboratorium - opowiada inny z badaczy, prof. Scott Ransom.

- Gwiazdy neutronowe mają ten punkt przechyłu, w którym ich wewnętrzna gęstość staje się tak ekstremalna, że siła grawitacji przewyższa nawet zdolność neutronów do opierania się dalszemu ściskaniu. Każda najbardziej masywna czarna dziura przybliży nas do określenia tego punktu i pomoże nam zrozumieć fizykę materii działającą w tych niewyobrażalnych gęstościach - wyjaśnia naukowiec.

Phys.org / TVP.info / kstar