Badanie słuchalności radia w Polsce. "Wyniki mogą być nierzetelne"

2021-12-04, 16:00

Badanie słuchalności radia w Polsce. "Wyniki mogą być nierzetelne"
Badanie Radio Track obecnie jest jedynym badaniem słuchalności stacji radiowych w Polsce. Foto: Kolbakova Olga/Shutterstock

- Rynek w Polsce potrzebuje wypracowania nowej metody badania mediów - uważa Przemysław Broniszewski, członek zarządu Związku Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych MOC TV. Wystosował on także apel do nadawców radiowych skupionych w KBR, aby usiedli wspólnie do stołu z przedstawicielami rozgłośni publicznych zrzeszonych w Audytorium 17 i rozpoczęli dialog.

Badanie Radio Track obecnie jest jedynym badaniem słuchalności stacji radiowych w Polsce. Realizowane jest przez pracownie Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych. Ten z kolei skupia czterech dużych nadawców radiowych: Eurozet (właściciela Radia Zet), Grupę Radiową Agory (właściciela m.in. Radia TOK FM i Radia Złote Przeboje), Grupę RMF (właściciela RMF FM) i Time SA (właściciela m.in. Radia Eska). W działalność Komitetu włączone są także rozgłośnie publiczne skupione w Audytorium 17, ale są one jedynie obserwatorem, niemającym wpływu na funkcjonowanie KBR.

MOC RADIO kontra MOC FM

W połowie 2021 roku Audytorium 17, czyli Polskie Radio wraz ze swoimi rozgłośniami regionalnymi zawiązało MOC RADIO - Związek Pracodawców Mediów Radiowych. Organizacja działa na rzecz jednoźródłowego badania mediów. Zaproszenia do związku nie przyjęły największe stacje komercyjne. W odpowiedzi na inicjatywę Polskiego Radia założył własny - Związek MOC FM.

W rozmowie z portalem polskatimes.pl Przemysław Broniszewski, członek zarządu Związku Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych MOC TV powiedział, że rynek w Polsce potrzebuje wypracowania nowej metody badania mediów.

- Powinno być ono spójne i wspólne dla wszystkich mediów, łączące w sposób jednoźródłowy telewizję, radio i internet. Jak sformułowano to w Krajowym Instytucie Mediów, powinno być to badanie zintegrowane, hybrydowe, jednoźródłowe - powiedział.

Nieprzystąpienie Komitetu Badań Radiowych do Związku MOC RADIO i utworzenie Związku MOC FM Przemysław Broniszewski nazwał "dramatem".

- Apeluję, aby spółki skupione w KBR usiadły jednak do stołu rozmów i zastanowiły się, czy warto w taki sposób działać - zwrócił się do radiowych stacji komercyjnych członek zarządu Związku Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych MOC TV.

Ranking słuchalności

Według badania Radia Track najwyższe miejsca zajmują rozgłośnie zrzeszające Komitet Badań Radiowych, który zleca badanie.

rankingu słuchalności stacji ogólnopolskich i ponadregionalnych za sierpień-październik 2021 r., na pierwszym miejscu znalazło się radio RMF FM z wynikiem 30,2 proc., a na drugim Radio Zet - 14,1 proc. Na trzecim miejscu, z wynikiem 4,2 proc., znalazł się Program 1 Polskiego Radia. Podobnie było w badaniach przeprowadzanych od sierpnia 2020 r. do lipca 2021 r.

- Istnieje duża obawa, że obecna metoda, którą posługuje się KBR, jest nieadekwatna do liczby stacji lokalnych. Poza tym wyniki mogą być nierzetelne, bo metoda może nie odzwierciedlać realnej słuchalności - stwierdził Przemysław Broniszewski.

Jak wygląda badanie Radia Track?

Badanie Radio Track składa się z dwóch części: pierwsza - stanowiąca mniej więcej połowę obejmuje całą populację ludności Polski w wieku 15-75. Druga zaś obejmuje mieszkańców miast i aglomeracji zdefiniowanych jako nadreprezentacje. Nadreprezentowane są miasta liczące co najmniej 100 tysięcy mieszkańców.

Dane - jak informuje na swojej stronie KBR - zbierane są techniką badania komputerowego, który jest wspierany przez wywiad telefoniczny, realizowany zarówno przez komórki, jak i aparaty stacjonarne. Przez komórkę respondentem jest osoba odbierająca, natomiast w wywiadach prowadzonych przez telefon stacjonarny respondenci losowani są spośród członków gospodarstwa domowego.

Badanie Day After Recall (metoda, w czasie której respondentom zadawane są pytania dotyczą dnia poprzedniego) jest uzupełnione panelem dzienniczkowym. Jest to realizowane dwa razy w roku - wiosną i jesienią. Respondenci wypełniają samodzielnie 4-tygodniowy dzienniczek słuchania radia.

Próba ma charakter losowy i odbywa się na grupie 7 tys. osób.

Czytaj także:

polskatimes.pl/wirtualnemedia.pl/radiotrack.pl/bf

Polecane

Wróć do strony głównej