X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Wiadomości

Czy szkoły czekają zmiany w podstawie programowej? Wiceminister edukacji wyjaśnia

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2021 17:29
- W tej chwili nie są prowadzone żadne prace zmierzające do tego, aby zmieniać podstawy programowe poza jednym wyjątkiem - programem nauczania historii - poinformował w Sejmie wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski.
Dariusz Piontkowski
Dariusz PiontkowskiFoto: twitter.com/MEN_GOV_PL
1200 laboratoria przyszlosci przemyslaw czarnek pap.jpg
"To największa inwestycja w unowocześnienie polskiej szkoły". Szef MEiN o programie "Laboratoria Przyszłości"

We wtorek na obradach Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży posłowie dyskutowali o planowanych zmianach w programie nauczania w szkołach.

Do zwołania tego posiedzenia posłów opozycji zainspirowała - jak powiedziała wiceprzewodnicząca klubu KO Katarzyna Lubnauer - wypowiedź ministra Przemysława Czarnka dla PAP, udzielona na Forum Ekonomicznym w Karpaczu we wrześniu br. Szef resortu powiedział, że bez wątpienia należy popracować nad odchudzaniem podstawy programowej niektórych przedmiotów po to, żeby plan lekcji nie zakładał więcej niż 6, 7 godzin w szkole. O tym, jakich przedmiotów będzie to dotyczyć, zdecydują eksperci.

- Wielokrotnie już mówiliśmy, że szczególnie od momentu, w którym zaczęła się zdalna edukacja, najwyższy czas, żeby odchudzić podstawy programowe, dać większą autonomię nauczycielom. Wprowadzić polską szkołę w ogóle w XXI w., czyli zmienić podejście do edukacji - mówiła Lubnauer.

Znaczący wyjątek

Pytała o to, jacy eksperci tych zmian będą dokonywać, bo to od nich zależy, czy będą one szły w odpowiednim kierunku. Pytała też, w jaki sposób wyłoniony został zespół decydujący o podstawach programowych.

- Chciałam powiedzieć panu ministrowi Czarnkowi, którego tu nie ma: nie lękajcie się. Mógłby chociaż raz zechcieć przyjść na komisję edukacji. Naprawdę nie jesteśmy aż tak groźni. Jesteśmy przekonani, że jakby przyszedł i odpowiedział na pytania posłów opozycji, to nic by mu się złego mu nie stało - dodała.

Czytaj więcej

Wiceszef MEiN Dariusz Piontkowski zaapelował do Lubnauer, by nie wyciągała wniosków tylko na podstawie fragmentu wywiadu.

- W tej chwili nie są prowadzone żadne prace zmierzające do tego, aby zmieniać podstawy programowe poza jednym wyjątkiem - programem nauczania historii - mówił.

Zmiany w programie nauczania historii

Podkreślił, że szkoła poza funkcją edukacyjną, opiekuńczą i wychowawczą powinna także wychowywać patriotycznie. - To wychowanie patriotyczne powinno w dużej mierze odbywać się m.in. na lekcjach historii i opierać się w dużej mierze także na znajomości historii najnowszej - stwierdził. Ocenił, że z nią jest wśród uczniów nie najlepiej.

Dyrektor departamentu Programów Nauczania i Podręczników w MEiN Artur Górecki, mówiąc o pracach nad podstawami programowymi wynikającymi z Polskiego Ładu, poinformował, że minister edukacji i nauki powołał zespół ekspertów, który zajmuje się podstawą programową do historii "i ewentualnym wzmocnieniem komponentu historii najnowszej".

Z kolei Piontkowski dodał, że wśród ekspertów w zespole pracującym nad korektą podstawy programowej z historii są naukowcy pochodzący z różnych ośrodków akademickich w Polsce. - Dominują tam osoby mieszkające i pracujące w Warszawie - mówił. Dodał, że są tam, poza naukowcami, twórcy podręczników i eksperci Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Sztywne ramy dla nauczycieli?

Lubnauer pytała też przedstawicieli resortu o to, czy planowane jest oddzielenie nauczania historii Polski od historii świata.

- W żadnym wypadku prace nie idą w stronę rozdzielenia dwuwątkowości wykładu historii na historię Polski i historię powszechną. Wydaję mi się, że z dydaktycznego punktu widzenia byłaby to pomyłka - mówił Górecki.

W ocenie Lubnauer obecna szkoła powinna stawiać na umiejętności i postawy ważne "w nowym, zmieniającym się świecie". - Wszyscy widzimy, że czasy edukacji pamięciowej muszą się skończyć. Nie ma też sensu, żeby stawiać na stały kanon lektur ze względu na to, że niestety wtedy kończy się tym, że ludzie korzystają ze skryptów i bryków - mówiła.

Piontkowski odniósł się do zarzutu posłów opozycji, że nauczyciele muszą pracować w coraz bardziej sztywnych ramach.

- Nikt nie zabrania nauczycielowi, aby w sposób autonomiczny decydował, jakimi metodami będzie przekazywał wiedzę, umiejętności, budował coraz większy poziom wiedzy i umiejętności swoich wychowanków. Nie ma żadnych ograniczeń w metodach pracy nauczycieli - zapewniał Piontkowski.

kp

Czytaj także

Niemal wszystkie placówki oświatowe pracują stacjonarnie. Resort edukacji podał dane

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2021 16:22
99,8 proc. przedszkoli i placówek wychowania przedszkolnego, 98,7 proc. szkół podstawowych i 98,5 proc. szkół ponadpodstawowych pracowało w poniedziałek w trybie stacjonarnym – poinformowało Ministerstwo Edukacji i Nauki, powołując się na dane od kuratorów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bernacki: chcemy, żeby nauczyciele zarabiali więcej

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2021 18:13
- Chcielibyśmy, żeby młody nauczyciel zarabiał zdecydowanie więcej, bo tylko dzięki pozytywnemu doborowi możemy zagwarantować wysoką jakość edukacji - powiedział w Polskim Radiu 24 prof. Włodzimierz Bernacki, wiceminister edukacji i nauki. 
rozwiń zwiń