Projekt Dziedzictwo Muzyki Polskiej. Piotr Gliński: przywraca to, co zapomniane

2021-06-09, 15:02

Projekt Dziedzictwo Muzyki Polskiej. Piotr Gliński: przywraca to, co zapomniane
Piotr Gliński. Foto: twitter.com/Ministerstwo Kultury i Sportu

- Projekt Dziedzictwo Muzyki Polskiej przywraca polskiemu i nie tylko polskiemu słuchaczowi, uczestnikowi kultury - ten okres, który był w dużej mierze zapomniany, tych wielu wspaniałych artystów - powiedział w środę wicepremier, minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu Piotr Gliński. W środę w Zamku Królewskim w Warszawie odbywa się konferencja prasowa podsumowującą projekt Dziedzictwo Muzyki Polskiej.

Wicepremier Gliński ocenił, że projekt jest "wyjątkowy pod wieloma względami, bowiem dotyczy niezwykle ważnego obszaru polskiej kultury, ale także są pewne powody szczególne, które określają tę wyjątkowość".

- On dotyczy polskiej muzyki, pewnego okresu, głównie tych 123 lat zaborów, kiedy polska muzyka była tak bardzo ważna dla przetrwania naszej tożsamości i odzyskania niepodległości. Był to także okres bardzo trudny z pewnego punktu widzenia dla polskiej muzyki, ponieważ nie mogliśmy w tym czasie budować niezależnych tożsamościowych instytucji muzycznych. Tego typu przedsięwzięcia były bardzo ograniczone - powiedział minister kultury. Jak mówił, "bardzo wiele polskiej muzyki z tamtego okresu nie jest grane i to nieprzypadkowo, i temu jest poświęcony ten projekt".

Posłuchaj

Podsumowano pierwszy etap programu Dziedzictwo Muzyki Polskiej (IAR) 0:32
+
Dodaj do playlisty

Powiązany Artykuł

Arcydziela Watykanu wystawa pap 1200.jpg
"Arcydzieła z Watykanu". Fałkowski: duża rola i udział ministra kultury

"Żywa muzyka"

Wskazał, że projekt Dziedzictwo Muzyki Polskiej "z jednej strony dotyczy spuścizny materialnej, a z drugiej strony dot. żywej muzyki". Szef MKDNiS ocenił, że jest to projekt, który dot. "kompleksowego podejścia do przedstawiania tego polskiego dziedzictwa, w dużej mierze zapomnianego, na nowo".

- Dzięki temu projektowi, który jest realizowany przez dwie bardzo ważne nasze instytucje, czyli przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, możemy ten wielki dorobek, to wielkie dziedzictwo, przywracać polskiej kulturze, szerzej, wszystkim ludziom, dla których kultura jest ważna - podkreślił Gliński. Podziękował przy tym wszystkim osobom zaangażowanym w ten projekt.

Czytaj także:

Poinformował, że "od roku 2017 r., licząc rok obecny, ponad 23 mln zł zostało zainwestowanych w ten w projekt". Przekazał, że w ramach projektu wydano ponad 26 albumów płytowych, 25 książek, 279 wydawnictw nutowych, zdigitalizowano ponad 150 tys. pozycji, dokonano kwerendy 2000 rekordów.

- Projekt Dziedzictwo Muzyki Polskiej przywraca polskiemu i nie tylko polskiemu słuchaczowi, uczestnikowi kultury - ten okres, który był w dużej mierze zapomniany, tych wielu wspaniałych artystów - zaznaczył Gliński.

Dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina Artur Szklener podkreślił, że "odkrywanie i zaniedbanie to słowa kluczowe przy realizacji tego projektu". Jak wyjaśnił, mówiąc o odkrywaniu, ma na myśli działalność Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, czyli poszukiwaniu źródeł i ich opracowywanie. - Odkrywanie to przede wszystkim rzeczywiste odnajdywanie archiwów i opracowywanie zespołów - dodał.

Powiązany Artykuł

_PAP Piotr Gliński 1200.jpg
Piotr Gliński: w mrocznych czasach wojen i ludobójstwa działali ludzie, którzy bronili ludzkiego życia

Digitalizacja

Szklener odniósł się do informacji podanej przez dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Daniela Cichego, który mówił, że ludzie zaangażowani w projekt Dziedzictwo Muzyki Polskiej, przemierzyli "Europę wzdłuż i wszerz, żeby w rozmaitych archiwach poszukiwać poloników, które powstawały w ciągu 123 lat na ziemiach polskich. Następnie udało się je zdigitalizować". - Digitalizacja pozwala zabezpieczyć źródła, bo niektóre z nich rozpadają się ze względu na swój wiek. Digitalizacja pozwala udostępnić te źródła do badań. Zdigitalizowane dzieła zostają umieszczone w katalogu RISM, dzięki czemu polskie utwory wchodzą w międzynarodowy obieg - tłumaczył dyrektor NIFC. - Celem jest włączenie polskiej muzyki do żywego obiegu międzynarodowego. Dopiero wykonanie ich przez artystów przywraca te utwory - dodał.

Jak mówił Cichy, "kolejnym z celów było wydanie nut, partytur. Od ich wydawania jest już bardzo mały krok do pokazywania publiczności". Dodał, że PWM publikuje wydania źródłowo-krytyczne opatrzone komentarzem, które służą badaczom, muzykologom i muzykom zajmującym się wykonawstwem historycznie poinformowanym oraz wydania opracowane wykonawczo i orkiestrowe.

Czytaj także:

W ramach projektu powstał również Portal Muzyki Polskiej, który zawiera m.in. monografie polskich kompozytorów.
Projekt Dziedzictwo Muzyki Polskiej pozwala uzupełnić cywilizacyjne zaległości w dziedzinie muzyki, które powstały jeszcze w czasach rozbiorów. Realizacja projektu obejmuje naukowe prace badawcze, archiwizację i digitalizację, nutowe wydania źródłowo-krytyczne oraz wykonawcze, dokumentowanie badań muzykologicznych i myśli popularnonaukowej, organizowanie koncertów wybitnych artystów, rejestrację i działania fonograficzne, a także udostępnianie tej spuścizny obejmujące działania edukacyjne i upowszechnieniowe, zarówno w internecie, jak i świecie rzeczywistym.

Przewodniczącą rady programowej projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej jest prof. Zofia Chechlińska, a członkami: Irena Poniatowska, Remigiusz Pośpiech, Marcon Gmys, Łukasz Borowicz, Agnieszka Chwiłek, Daniel Cichy, Maciej Negrey i Artur Szklener.

W ramach pierwszego etapu projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej powstało ponad 200 artykułów dla Portalu Muzyki Polskiej, wydano 26 albumów płytowych, 25 książek oraz 279 wydawnictw nutowych, dokonano kwerendy 2000 rekordów, zdigitalizowano 151 516 pozycji, zaś działania upowszechniające dotarły do ponad 500 000 odbiorców.

Koszt całego projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej wyniósł 19 068 753 zł.

dz

Polecane

Wróć do strony głównej