"Kontynuujemy dzieło wzmocnienia wybrzeża". Premier o budowie tunelu w Świnoujściu

2021-03-05, 13:33

"Kontynuujemy dzieło wzmocnienia wybrzeża". Premier o budowie tunelu w Świnoujściu
Premier Mateusz Morawiecki podczas uroczystości nadania nazwy maszynie drążącej stałe połączenie pomiędzy wyspami Uznam i Wolin oraz rozpoczęcie drążenia tunelu w Świnoujściu. Foto: PAP/Marcin Bielecki

- Gazoport, planowany gazociąg Baltic Pipe wraz z tunelem pod Świną pokazują, czym jest racja stanu - powiedział premier Mateusz Morawiecki w Świnoujściu, podczas uroczystości rozpoczęcia drążenia tunelu między wyspami Wolin i Uznam. Dodał, że "gazoport wraz z naszym gazociągiem bałtyckim da nam niezależność cenową od szantażu strony rosyjskiej".

- Dajemy wyraz i udowadniamy, że realizacja spójnego i silnego scenariusza działań w zakresie gospodarki i infrastruktury jest możliwa i konieczna - dodał premier.

Szef rządu przypomniał, że niedaleko przebiega gazociąg Nord Stream, "wyraz imperialnych i mocarstwowych dążeń naszego wschodniego sąsiada". - W tych coraz trudniejszych okolicznościach musimy potrafić realizować swoje interesy i polską rację stanu - stwierdził Mateusz Morawiecki.

Powiązany Artykuł

twitter jarosław kaczyński zachodniopomorskie 663.jpg
Budowa tunelu łączącego Uznam i Wolin. Prezes PiS: Polska będzie już pod każdym względem jednym państwem

- Kontynuujemy dzieło wzmocnienia polskiego wybrzeża, a naszym marzeniem jest, by stało się ono oknem na świat i wzmacniało nasze szanse rozwoju - zaznaczył premier. - Państwo polskie było gotowe do realizacji tego projektu ponieważ tak jak wzmocnienie wybrzeża było marzeniem Drugiej Rzeczpospolitej tak my kontynuujemy to dzieło. Naszym marzeniem jest silne wybrzeże, które jest nie tylko oknem na świat, ale które integruje Polskę ze światem i wzmacnia nasze szanse rozwoju - dodał.

Premier przypomniał, że pierwsze plany dotyczące tunelu pod Świną powstały już w latach 60. ubiegłego wieku.

Czytaj także:

W piątek rusza drążenie tunelu pod Świną. Inwestycja połączy wyspy Uznam i Wolin. Obecnie z wyspy Wolin na wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, kursują promy pasażersko-samochodowe na dwóch przeprawach - Warszów i Centrum.

Drążenie tunelu będzie możliwe dzięki sprowadzonej z Chin maszynie o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy. Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) rozpocznie drążenie tunelu na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.

Gigantyczne urządzenie w październiku rozłożone na części przypłynęło do Świnoujścia. W ciągu minuty maszyna będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu. Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.

itom

Polecane

Wróć do strony głównej