Prezes UOKIK zakazał Agorze przejęcia Eurozetu

2021-01-07, 13:16

Prezes UOKIK zakazał Agorze przejęcia Eurozetu
Siedziba "GW" przy Czerskiej w Warszawie. Foto: shutterstock/kolbet

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyniku koncentracji powstałaby silna grupa radiowa, mogąca ograniczać konkurencję na rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych.

Transakcja mogła prowadzić do powstania duopolu i marginalizacji pozostałych grup i stacji radiowych – ogłosił w czwartek UOKiK. W ocenie urzędu, w wyniku koncentracji dwie wiodące grupy radiowe - Eurozet i RMF FM - posiadałyby łącznie ok. 70-proc. udział w rynku.

Wniosek dot. zgody na koncentrację, wpłynął do UOKiK w październiku 2019 roku. Miesiąc później prezes urzędy skierował sprawę do tzw. drugiego etapu, co oznacza, że konieczne był przeprowadzenie dokładnego badania rynku. 

Zastrzeżenia co do koncentracji zostały przedstawione przez prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego w listopadzie 2020 r. Po wnikliwej analizie rynku i możliwych konsekwencji przejęcia Eurozetu przez Agorę – w styczniu 2021 r. - wydał decyzję zakazującą koncentracji.

- Zakaz koncentracji jest wydawany w sytuacji, gdy połączenie przedsiębiorców spowoduje poważne, negatywne skutki dla rynku, a jednocześnie nie jest możliwe uzgodnienie warunków, które w sposób całkowity i satysfakcjonujący eliminowałyby powstałe w wyniku koncentracji zakłócenia konkurencji. Tak było w przypadku koncentracji spółek Agora i Eurozet. W wyniku koncentracji doszłoby do powstania silnej grupy radiowej i nieodwracalnych zaburzeń w funkcjonowaniu konkurencji na lokalnych i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Powiązany Artykuł

pieniądze portfel 1200.jpg
Zatory płatnicze pod lupą UOKiK. Wszczęto 28 nowych postępowań

Duopol na rynku krajowym

Na rynku reklamy krajowej w wyniku koncentracji utworzony zostałby podmiot, który miałby tylko jednego mocnego konkurenta, tj. RMF FM. – Powstałaby sytuacja zbliżona do duopolu, co prowadziłoby do marginalizacji pozostałych grup radiowych oraz stacji niezależnych. Dwie duże grupy radiowe mogłyby skutecznie wypierać z rynku pozostałych uczestników, mających zdecydowanie mniejszy udział w rynku i skromniejszą ofertę dla reklamodawców. Skupienie w rękach dwóch przedsiębiorców ok. 70 proc. udziału w rynku nie pozostawiałoby zbyt wiele przestrzeni dla pozostałych, często niewielkich podmiotów, zatem szkody dla rynku i konkurencji byłyby niezwykle poważne – podkreślił prezes UOKiK.

Jak podkreśla w swoim komunikacie UOKiK "obecnie reklamodawcy, aby trafić do optymalnej liczby odbiorców, muszą opierać swoją kampanię zazwyczaj na kilku grupach radiowych. Po powstaniu dwóch silnych grup nie byłoby to konieczne. Zgoda na dokonanie koncentracji prowadziłaby do powolnej marginalizacji innych stacji radiowych, obecnie rozdrobnionych, oraz pogorszenia wyboru dla słuchaczy". 

UOKiK, PAP, twitter/as


Polecane

Wróć do strony głównej