X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Wiadomości

Telewizja, portale, radio i prasa. Zobacz, do kogo należą media w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2020 12:09
Pluralizm na rynku medialnym nie zależy tylko od tego, ile jest na nim stacji telewizyjnych, rozgłośni radiowych, portali internetowych czy tytułów prasowych. Równie ważne jest to, do kogo one należą. Sprawdziliśmy, jak pod tym względem wygląda sytuacja w Polsce.
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock

Większość głównych, komercyjnych mediów w Polsce jest w rękach zagranicznych firm. Co więcej, w ramach jednej grupy medialnej funkcjonują różne rodzaje mediów. Tego rodzaju kumulacja wzbudza obawy o ich obiektywizm, zwłaszcza w kontekście zależności kapitałowej od właścicieli.

polska presse EN 1200 .jpg
"Krok w dobrą stronę". Jolanta Hajdasz o kupnie grupy Polska Press przez PKN Orlen

Które media dominują na polskim rynku i czyją są własnością?

Telewizja

W przypadku stacji telewizyjnych dominują: publiczna TVP oraz komercyjne - Polsat i TVN. Dwie pierwsze znajdują się całkowicie w polskich rękach. TVN, który w swoim portfolio ma m.in. takie kanały jak: TVN24, TVN24Bis, TTV, należy do amerykańskiego koncernu Discovery.

Polską stacją jest także Telewizja Republika.

Według raportu z konferencji CMWP SDP pt. "Własność mediów w Polsce. Prasa, radio, telewizja ogólnopolska" z 2018 r., rynek telewizyjny w Polsce podzielony jest mniej więcej w stosunku: 30 proc. - firmy polskie i 70 proc. - nadawcy zagraniczni.

Radio

Wśród ogólnopolskich, komercyjnych rozgłośni radiowych czołową pozycję zajmują: RMF FM, której właścicielem jest Bauer Media Polska, spółka z kapitałem niemieckim oraz Radio ZET, które znajduje się w rękach grupy Eurozet.

obajtek 1200 (2).jpg
PKN Orlen przejmuje wydawnictwo Polska Press. "Zyskamy dostęp do 17,4 mln użytkowników"

20 lutego 2019 r. właścicielami Eurozet zostały czeska spółka SFS Ventures s.r.o, z 60 proc. udziałów oraz polska Agora S.A., która objęła 40 proc. udziałów (Agora dodatkowo ogłosiła zamiar skorzystania z opcji odkupienia 60 proc. udziałów od SFS Ventures.).

Obecnie w skład Eurozet wchodzą jeszcze cztery rozgłośnie: Antyradio, Chillizet, Meloradio, Radio Plus, serwisy internetowe: radiozet.pl, antyradio.pl, chillizet.pl, planeta.pl i radiostacja.pl.

Publicznym nadawcą radiowym jest Polskie Radio i wszystkie jego rozgłośnie. Z oczywistych względów znajdują się więc w polskich rękach. Własnością polskich spółek i firm są też takie komercyjne stacje jak: VOX, Radio Maryja i TOK FM.

Prasa

Na rynku prasy wiodącą pozycję zajmuje Polska Press, którą PKN Orlen przejął od niemieckiego właściciela Verlagsgruppe Passau Capital Group. Polska Press posiada 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych, a także 500 witryn online.

Drugim ważnym graczem jest szwajcarsko-niemieckie wydawnictwo Ringier Axel Springer. Grupa ma w swoich rękach m.in. tygodnik Newsweek Polska, dziennik Fakt, magazyn Forbes i Business Insider. Należy do niej także czołowy portal internetowy Onet.

telewizja_ok.jpg
Prof. Mieczysław Ryba: media publiczne potrzebują reformy, a nie likwidacji

W 2019 roku Fakt był liderem pod względem sprzedaży dzienników. Wyprzedził m.in. Super Express, który jest w rękach polskiej grupy ZPR Media oraz Gazetę Wyborczą wydawaną przez Agorę.

Wśród ważniejszych ogólnopolskich dzienników w polskich rękach są jeszcze m.in. Rzeczpospolita (Gremi Media), Dziennik Gazeta Prawna (Infor Biznes), Gazeta Polska Codziennie (Niezależne Wydawnictwo Polskie).

Z kolei poczytny Puls Biznesu jest w portfolio szwedzkiej Grupy Bonnier.

Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, że wśród tygodników w 2019 r. Polacy najczęściej czytali Angorę, Gościa Niedzielnego, Politykę, Newsweek, Sieci, Do Rzeczy, Tygodnik Powszechny, Gazetę Polską, Przegląd i Wprost. W tym zestawieniu praktycznie każdy tytuł ma polski  kapitał. Wyjątkiem jest Newsweek Polska (Ringier Axel Springer).

Internet

Według badania  Gemius/PBI ze styczniu 2020 wśród portali ogólnopolskich w pierwszej dziesiątce znalazły się kolejno: Wp.pl, Onet.pl, Radiozet.pl, Tvn24.pl, Gazeta.pl, Fakt.pl, Natemat.pl, Wyborcza.pl, Se.pl, Interia.pl.

Krzysztof Czabański 1200.jpg
"To akcja polityczna opozycji". Krzysztof Czabański o projekcie ustawy likwidującym RMN

W pierwszej trójce znalazły się tu serwisy z finansowaniem zagranicznym: niemiecko-szwajcarskim (Onet.pl) i czeskim (Radiozet.pl). Łącznie w pierwszej dziesiątce były cztery serwisy z obcym kapitałem, które miały łącznie blisko 29,4 mln odwiedzających (Onet.pl, Radiozet.pl, TVN24, Fakt.pl.) Pozostałe sześć serwisów z polskim kapitałem zgromadziło razem 37,2 mln użytkowników.

***

W Polsce od dłuższego czasu trwają prace nad ustawą o dekoncentracji mediów. W czwartek w Radiu Wrocław zasiadająca w Radzie Mediów Narodowych Joanna Lichocka pytana była, kiedy można się spodziewać projektu.

- To, kiedy projekt, który jest przygotowany przez ministerstwo kultury i dziedzictwa narodowego ujrzy światło dzienne zależy od kierownictwa Zjednoczonej Prawicy, ponieważ jest to projekt, który będzie musiał zmierzyć się z bardzo silnym atakiem politycznym - podkreśliła poseł PiS.

W jej ocenie projekt ten budzi sporo emocji, ponieważ "narusza interesy tych, którzy zmonopolizowali rynek medialny".

Zdaniem Witolda Gadowskiego, wiceprezesa Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, wypowiadającego się na portalu SDP, "winno się wprowadzić ułatwienia ekonomiczne dla powstawania niezależnych polskich mediów, które mogłyby działać na rynku". Chodzi o ulgi podatkowe i preferencje przy otrzymywaniu koncesji. Ponadto Gadowski twierdzi, że "trzeba wprowadzić precyzyjne zapisy antymonopolowe w mediach. Nie może być monopolu kapitałowego. Jest to niezwykle ważne dla pluralizmu opinii publicznej".

IAR, PAP, SDP, ikalkulator.pl, internet, paw/

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Kompetencje dziennikarskie niezwykle się obniżyły". Maciej Świrski o nowelizacji Prawa prasowego

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2020 15:45
- W ciągu ostatnich 30 lat media poszły do przodu bardzo znacznie pod względem technicznym, ale kompetencje dziennikarskie niezwykle się obniżyły. Mamy teraz zjawisko nagonek, które mają na celu zdyskredytowanie niektórych osób, przypisując im nieprawdziwe czyny i zachowania. To stałe zjawisko polskiego życia medialnego - powiedział w Polskim Radiu 24 Maciej Świrski, prezes Reduty Dobrego Imienia.
rozwiń zwiń