X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Wiadomości

Black Friday i Black Week. Sprawdź, jak nie dać się oszukać i na co zwrócić uwagę

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2020 12:50
Już za kilka dni Black Friday, ale w tym roku sprzedawcy ogłosili też Black Week, czyli cały tydzień zniżek, który otwiera przedświąteczny okres zakupowy. Już teraz sklepy kuszą nas promocjami i zniżkami. Sprawdź, jak nie dać się oszukać,  na co zwracać uwagę podczas zakupów i jakie prawa nam przysługują.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: GABRIEL BOUYS/AFP/East News
zakupy internet 1200.jpg
Ostrożność w sieci. Jak nie dać się oszukać podczas zakupów online?

Tegoroczny Czarny Piątek wypada 27 listopada, ale już teraz trwa cały tydzień zniżek, który otwiera przedświąteczny okres zakupowy. W roku pandemii jeszcze więcej z nas zrobi zakupy, w tym świąteczne, w internecie. Podczas gdy sklepy będą kusić reklamami o superprzecenach czy gwarantować darmową i szybką dostawę, warto wiedzieć, na co szczególnie zwrócić uwagę, aby nie dać się oszukać i jakie prawa nam przysługują. 

Zakupy stacjonarne

  • Pamiętajmy, że mamy prawo do najniższej ceny - jeżeli kwota, która widnieje na metce, jest niższa niż ta, którą nabito na kasie, to mamy prawo do ceny umieszczonej na metce.
  • Jeżeli kasjer błędnie naliczy nam cenę, a my zorientujemy się o tym dopiero po opłaceniu zakupów, to i tak możemy domagać się zwrotu zapłaconej nadwyżki.
  • Jeżeli kupujemy nowy, nieuszkodzony towar, to gwarancja na niego obowiązuje niezależnie od tego, czy jest przeceniony, czy nie.
  • Wadliwy towar mamy prawo zwrócić, chyba że został on przeceniony z powodu wady. Na przyjęcie reklamacji sprzedawca ma 14 dni - jeśli nie dotrzyma tego terminu, uznaje się, że została ona przyjęta.
  • Gdy chcemy zwrócić przeceniony towar bez podania przyczyny, to przyjęcie z powrotem towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedającego.
  • UOKiK ostrzega także przed żonglerką cenową i uczula na tzw. promocyjne "przynęty" – czyli zachęcanie rzekomo wysoką obniżką do zakupu różnych artykułów, podczas gdy w rzeczywistości promocja dotyczy jedynie wybranych produktów. Klient widzi informację "drugi produkt za -50 proc.", po czym okazuje się, że chodzi wyłącznie o towary konkretnej marki.
  • Należy uważać również na niejasne naliczanie rabatów, gdzie zamiast deklarowanej wysokiej obniżki ceny, otrzymujemy mniejszy upust.

Zakupy przez internet

  • Robiąc zakupy przez internet pamiętajmy, że mamy prawo do reklamacji na takich samych zasadach jak przy zakupach zrobionych w sklepie stacjonarnym.
  • Produkt kupiony przez internet można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania, wystarczy wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Ograniczenia dotyczą jedynie żywności o krótkim terminie przydatności do użycia, rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otworzyłeś po dostarczeniu, biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.
  • Aby nie dać się oszukać, warto wcześniej monitorować cenę produktu, który chcemy kupić, dlatego że "promocyjna" cena może być taka sama jak cena początkowa, a nawet wyższa od regularnej. Nieuczciwy sprzedawca może także kilka dni wcześniej podnieść ceny produktów, by potem je obniżyć, aby skusić nas gigantycznymi jakoby promocjami. Gdy jednak nie monitorowaliśmy wcześniejszej ceny produktu, z pomocą przychodzą internetowe strony, które porównują ceny produktów i mają opcję sprawdzania historii ich zmian.
  • Eksperci zwracają uwagę na rosnącą liczbę fałszywych sklepów internetowych, które oferują towary w atrakcyjnych cenach, ale nie wysyłają ich po otrzymaniu płatności. Dlatego zawsze warto upewnić się, u kogo kupujemy i gdzie został zarejestrowany dany sklep.
  • Należy uważać również na cyberprzestępców próbujących wykraść dane kart płatniczych. Podszywają się oni także pod firmy pośredniczące w płatnościach internetowych. W czasie Black Week lepiej korzystać tylko ze znanych i sprawdzonych pośredników.
  • Warto zwrócić uwagę, czy w adresie strony jest "https" - tu ważna jest litera "s".
  • Sprawdźmy również, czy przy okienku, w którym wpisujemy adres, widnieje zielona kłódka – należy jednak bardzo uważać, ponieważ przestępcy stają się coraz bardziej zuchwali, wykorzystują certyfikaty i potrafią podpisać nimi także swoje sfałszowane witryny. Uzyskanie certyfikatu dla domeny nie stanowi więc 100-proc. gwarancji uczciwości.
  • Nie dajmy się nabrać na komunikaty, że dana oferta będzie aktualna jedynie przez kilka minut czy kilka godzin. To znany i częsty zabieg socjotechniczny.
  • Warto sprawdzić wiarygodność sprzedawcy. Pomogą nam w tym opinie, które przeczytamy na portalach aukcyjnych, forach i w komentarzach.
  • Fałszywe sklepy można poznać m.in. po wyglądzie strony internetowej. Zwróćmy szczególną uwagę, czy treść na stronie jest pisana poprawną polszczyzną, czy nie ma błędów ortograficznych, gramatycznych, językowych.
  • Zwracajmy też uwagę na niezbędne elementy e-sklepów - regulamin, sposób dostarczenia przesyłki, sposób płatności czy zwrotu towarów.
  • Eksperci podkreślają, że warto sprawdzić, czy firma podana na stronie jako właściciel sklepu istnieje w KRS oraz czy jej dane teleadresowe są prawdziwe.
  • Po rejestracji w sklepie lub dokonaniu zakupu szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na wiadomości SMS lub e-maile od banków. Instytucje te nigdy nie proszą nas o potwierdzenie swojego loginu czy podawanie PIN-u, zatem uważajmy na oszustów podszywających się pod prawdziwe banki.
  • Zamówiony towar powinniśmy otrzymać po maksymalnie trzydziestu dniach od daty zamówienia. Termin ten obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli do tego czasu nie otrzymamy towaru, powinniśmy wezwać sprzedawcę do jego wysłania. Jeżeli nie zrobi tego w czasie wyznaczonym przez nas, wówczas możemy odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy.
  • UOKiK przypomina, że kupując produkty np. z Azji, stajemy się importerami towarów. Oznacza to, że finalna cena towaru może się znacznie różnić od tej, którą widzimy na stronie sklepu, ponieważ może zostać naliczone wysokie cło.

dn/Cyfryzacja KPRM/UOKiK

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Mniej klientów w małych sklepach, przybywa za to produktów w koszyku. Nowy raport Polskiej Izby Handlu

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2020 08:26
We wrześniu w sklepach małoformatowych było mniej klientów, ale większa niż przed rokiem średnia wartość koszyka. Spadła sprzedaż napojów i lodów, a wzrosła słodyczy. W tym czasie klienci mogli bez przeszkód robić zakupy we wszystkich sklepach, a niedogodności związane z epidemią były odczuwalne tylko w nielicznych powiatach.
rozwiń zwiń