X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Wiadomości

Trzaskowski chce wstrzymania budowy CPK. Roszkowski: ta inwestycja będzie kołem zamachowym gospodarki

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2020 20:19
- Te inwestycje, nawet jak nie do końca podobają się Rafałowi Trzaskowskiemu, będą elementem koła zamachowego lokalnych firm i lokalnych biznesów - mówił w rozmowie z portalem PolskieRadio24.pl ekonomista Marcin Roszkowski, prezes Instytutu Jagiellońskiego. Odniósł się do apeli kandydata KO na prezydenta, aby wstrzymać kluczowe dla Polski inwestycje, a pieniądze przeznaczyć na walkę z kryzysem wywołanym pandemią.
Jedna z wizualizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego
Jedna z wizualizacji Centralnego Portu KomunikacyjnegoFoto: Cpk.pl

Kandydat Koalicji Obywatelskiej na prezydenta Rafał Trzaskowski zaapelował do rządu o wstrzymanie trzech najbardziej kontrowersyjnych - jego zdaniem - inwestycji i przeznaczenie tych środków na walkę ze skutkami epidemii. Chodzi o Centralny Port Komunikacyjny, przekop Mierzei Wiślanej i Polską Fundację Narodową. O komentarz poprosiliśmy ekonomistę Marcina Roszkowskiego, prezesa Instytutu Jagiellońskiego, wydawcę portalu BiznesAlert.pl.

EN_przekop1200.jpg
Trzaskowski chce odłożenia kluczowych dla Polski inwestycji. Chodzi o przekop Mierzei Wiślanej i CPK

Roszkowski: duże inwestycje kołem zamachowym lokalnego biznesu

Marcin Roszkowski stwierdził, że Polskę czeka recesja wynikająca z faktu, iż polska gospodarka z powodu pandemii na kilkanaście tygodni się zatrzymała. Zdecydowanie nie zgodził się jednak z pomysłem, że wstrzymanie największych projektów inwestycyjnych jest dobrym rozwiązaniem.

- Część z nich, nawet jak nie do końca podobają się Rafałowi Trzaskowskiemu, będzie elementem koła zamachowego lokalnych firm i lokalnych biznesów - mówił Marcin Roszkowski.

>>> [ZOBACZ TAKŻE] Marcin Horała: budowa CPK będzie jednym z narzędzi wychodzenia z kryzysu

- Taka inwestycja jak Centralny Port Komunikacyjny to jest projekt rozplanowany na lata, więc to nie jest tak, że dzisiaj wszystko musimy wydać. Natomiast ona długofalowo buduje pozycję Polski i tworzy biznes dla wielu firm w przestrzeni następnych dekad po skończeniu tego projektu - wyjaśnił ekonomista.

Ekspert zaznaczył, że projekty takie jak CPK, dają pracę lokalnym firmom nie tylko w czasie ich powstawania - ze względu na wykonawców budowy - ale także przez kolejne lata ze względu na znaczenie portu na mapie Europy.

- Jest duży interes naszego kraju, żeby większa część europejskiego ruchu, logistyki, transportu towarowego, ale i ruchu pasażerskiego przechodziła przez Polskę, nie przez inne stolice - podkreślił Marcin Roszkowski.

"Zmiana akcentów ruchu transportowego w Europie"

- Polska jest krajem, który jest położony w samym środku Europy, i z tej przewagi konkurencyjnej, jeśli chodzi o logistykę, powinniśmy korzystać - mówił w rozmowie z portalem PolskieRadio24.pl ekonomista.

- To jest projekt nastawiony na to, żeby zmienić akcenty ruchu transportowego, logistyki, przeładunku towarów. CPK tak naprawdę to nie jest tylko projekt lotniczy, ale głównie to jest projekt kolejowy. Chodzi o to, żeby strumień towarów szedł przez Polskę, a nie żeby Polska była tylko krajem tranzytowym - podkreślił.

>>> [CZYTAJ RÓWNIEŻ] Brytyjczycy pomogą przy planowaniu i budowie CPK. Podpisano porozumienie o współpracy

Marcin Roszkowski wyjaśnił, że inne inicjatywy, jak na przykład chiński Jedwabny Szlak - o ile Polska nie zaproponuje lepszych rozwiązań - mają być nastawione na to, żeby towary przez Polskę tylko przejeżdżały, a nasz kraj nie miałby z tego żadnego zysku, bo nawet podatki nie byłyby wówczas płacone w Polsce, tylko w krajach docelowych, jak Niemcy. Tymczasem projekt CPK ma służyć właśnie temu, aby wszelki transport przez Polskę był dla nas opłacalny.

Twitter Mierzeja Wiślana Trzaskowski  przekop 1200.jpg
Trzaskowski chce blokować przekop Mierzei Wiślanej. Ministerstwo gospodarki morskiej: bezsensowna deklaracja

- Mamy w tym interes, aby ruch towarowy w Europie w większej części korzystał z tego, że Polska ma dobre połączenie, idealne w zasadzie - zaznaczył ekspert.

Wpływ potencjalnego wstrzymania projektów na gospodarkę

Ekspert odniósł się także do koncepcji Rafała Trzaskowskiego, który uważa, że odłożenie dużych projektów inwestycyjnych miałoby wesprzeć walkę z kryzysem wywołanym pandemią. Jak podkreślił, z pewnością takiego wpływu nie miałoby wstrzymanie przekopu Mierzei Wiślanej, ta inwestycja bowiem opiewa na kilkaset mln zł, a tyle, jak stwierdził Marcin Roszkowski, rząd wydaje przez 1-2 dni kryzysu na wsparcie przedsiębiorców w ramach tarczy antykryzysowej.

Inaczej jest jednak z Centralnym Portem Komunikacyjnym. - CPK to jest duża inwestycja, z której przez lata mamy korzystać, więc nie ma powodu, aby ją wstrzymywać - podkreślił rozmówca portalu PolskieRadio24.pl

- Różne projekty infrastrukturalne, czy w ogóle zakupy rządu, na pewno będą się zmieniały w związku z pandemią i innymi potrzebami. Natomiast uważam, że akurat CPK nie powinien być zawieszany i mrożony, też z tego względu, że to jest głównie projekt kolejowy, a polski rząd wykorzystuje w tej perspektywie - tylko w tym budżecie UE - ponad 60 mld zł na inwestycje kolejowe i one się też świetnie wpisują w rozwój CPK - mówił Marcin Roszkowski.

>>> [ZOBACZ TAKŻE] Eksperci: inwestycje publiczne szansą na powrót do rozwoju gospodarki

Jak zaznaczył, część z tych inwestycji już jest rozpoczęta i ich wstrzymanie mogłoby zmusić Polskę do zwrócenia Unii Europejskiej części funduszy przeznaczonych na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Jeśli chodzi o CPK, to jeszcze dużo pieniędzy nie zostało wydanych, natomiast bardzo dużo jest zaprojektowanych, np. w ramach rozbudowy PKP PLK, i te pieniądze są wydawane, rozpisywane są przetargi. Niewłaściwe byłoby teraz zaburzanie wydawania unijnych środków - wyjaśnił ekspert.

Rafał Trzaskowski o CPK i Mierzei Wiślanej

samolot rozładunek lotnisko cargo lot free shutter 1200.jpg
Prezes CPK: pandemia nie weryfikuje celowości budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego

Rafał Trzaskowski wielokrotnie krytykował koncepcję budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Stało się to osią sporu w trakcie kampanii samorządowej w Warszawie. Wówczas Rafał Trzaskowski podkreślał, że stolicy wystarczy Lotnisko Chopina na Okęciu, a także port lotniczy Modlin. Jako argument przeciwko CPK podał także fakt, że... powstaje lotnisko w Berlinie, z którym - jego zdaniem - "trudno będzie konkurować".

Jeśli chodzi o przekop Mierzei Wiślanej, sytuacja jest odmienna, bo obecny kandydat KO na prezydenta, kiedy był posłem, głosował za tą inwestycją. Obecnie zaś sprzeciwia się jej dlatego, że w zamian za poparcie kandydatury przez partię Zielonych, podpisał ich postulaty, a wśród nich jest także wstrzymanie właśnie tej inwestycji.

PAP, polskieradio24.pl, jmo

Czytaj także

Ekonomista: dziś polska gospodarka przechodzi przez kryzys suchą nogą, pokazuje swoją siłę

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2020 20:20
- Polska pokazuje swoją siłę m.in. dlatego, że przed kryzysem radziliśmy sobie lepiej niż większość Unii, mieliśmy dynamiczny wzrost gospodarczy i resztę wskaźników makroekonomicznych także bardzo przyzwoitą, niskie bezrobocie, niską inflację, szybki wzrost wynagrodzeń - mówił w Polskim Radiu 24 dr Marian Szołucha, ekonomista.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polska otrzyma ogromne pieniądze z UE. Premier: to dowód, że nasz głos jest słyszany

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2020 17:00
- Widzimy, że nasze postulaty przebiły się do partnerów w Europie Zachodniej. To dowód, że głos Polski w Europie jest słyszany, uwzględniany i doceniany - powiedział w środę premier Mateusz Morawiecki, odnosząc się do propozycji KE przeznaczenia środków na odbudowę gospodarczą w UE.
rozwiń zwiń