UOKiK bada uchwałę krajobrazową. Obawa monopolu spółki z Grupy Agory

2020-02-06, 10:33

UOKiK bada uchwałę krajobrazową. Obawa monopolu spółki z Grupy Agory
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygląda się rynkowi wynajmu pojazdów miejskich i ostrzega jego potencjalnych użytkowników by dokładnie czytali umowy . Foto: Shutterstock.com / MOZCO Mateusz Szymanski

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie ws. warszawskiej uchwały krajobrazowej - poinformował UOKiK. Urząd sprawdzi, czy nie prowadzi ona do utworzenia na rynku reklamy zewnętrznej monopolu jednej spółki. Jak informuje UOKiK, chodzi o wyłącznego zarządcę powierzchni reklamowej dostępnej na wiatach przystankowych komunikacji miejskiej - spółki AMS.

Chodzi, jak wyjaśniono w środowym komunikacie, o uchwałę Rady Miasta st. Warszawy w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń (czyli tzw. uchwałę krajobrazową), która została przyjęta 16 stycznia 2020 roku.

Powiązany Artykuł

uokik 1200 pap.jpg
Premier powołał nowego prezesa UOKiK

Wejdzie ona w życie na początku maja, a okres przejściowy w przypadku tablic reklamowych ma wynieść dwa lata.

Proponowane przepisy regulują kwestie stawiania nośników reklamowych w stolicy.

W praktyce, jak zaznaczył UOKiK, jedną z nielicznych dozwolonych form reklamy na obszarze Warszawy będą nośniki na przystankach komunikacji miejskiej, kontrolowane obecnie przez jednego dostawcę treści.

Chodzi o spółkę AMS

Według urzędu uchwała może skutkować umocnieniem pozycji konkurencyjnej, prowadzącym do powstania monopolu dla wieloletniego, wyłącznego zarządcy powierzchni reklamowej dostępnej na wiatach przystankowych komunikacji miejskiej - spółki AMS.

- Nie kwestionujemy konieczności uporządkowania przestrzeni miejskiej w Warszawie, podobnie jak ma to miejsce w innych miastach w Polsce i na świecie. Jednak uchwała krajobrazowa może wzmocnić pozycję jednej firmy kosztem eliminacji z rynku innych przedsiębiorców, a tym samym prowadzić do ograniczenia dostępu do rynku reklamy zewnętrznej - tłumaczy, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jak wyjaśnił, może to doprowadzić do wzrostu stawek za wynajem powierzchni reklamowej. Dlatego podjął decyzję o wszczęciu w tej sprawie postępowania wyjaśniającego.

- Zweryfikujemy, czy przyjęcie przepisów krajobrazowych narusza zapisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów – zaznaczył prezes UOKiK.

Sygnałem dla urzędu były skargi, jakie otrzymał oraz informacje od sygnalistów, w których zwracano uwagę, że nowe przepisy mogą naruszać prawo konkurencji.

- Po zapoznaniu się z treścią Uchwały krajobrazowej Rady Miasta st. Warszawy, podobnych regulacji w innych miastach Polski oraz rozpoznaniu możliwych skutków tejże regulacji, prezes UOKiK postanowił wszcząć w tej sprawie postępowanie wyjaśniające - dodano w komunikacie.

Postępowanie wyjaśniające, jak zaznaczono, prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom. Urząd, jak czytamy, zbada rynek reklamy zewnętrznej w Warszawie, aby poznać m.in. mechanizmy na nim panujące, dokładne udziały poszczególnych przedsiębiorców oraz skutki ekonomiczne wprowadzonej regulacji prawnej.

Urząd nie wyklucza dalszych działań, w tym wszczęcia postępowania antymonopolowego w przypadku potwierdzenia naruszeń ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

PAP/agkm

Polecane

Wróć do strony głównej