Aplikacje na pomoc niepełnosprawnym. Znamy zwycięzców Hackatonu+

2019-11-24, 21:13

Aplikacje na pomoc niepełnosprawnym. Znamy zwycięzców Hackatonu+
Zwycięzcy kolejnej edycji Hackatonu+. Foto: PAP/Wojciech Olkuśnik

W Warszawie dobiegła końca druga edycja Hackathonu+. Podczas 24-godzinnego maratonu na Stadionie PGE Narodowy, programiści z całej Polski szukali rozwiązań ułatwiających niepełnosprawnym i seniorom poruszanie się między innymi w przestrzeni wirtualnej.

Posłuchaj

Zakończył się Hackaton+ 2019 - relacja Pauliny Kurek (IAR)
+
Dodaj do playlisty

O zwycięstwo walczyły 22 zespoły. Jurorzy podkreślali, że poziom tegorocznej edycji był bardzo wysoki, a wybór zwycięzcy nie był prosty.

Powiązany Artykuł

Shutterstock programowanie 1200.jpg
Hackathon+ na Stadionie Narodowym. Stworzą aplikacje dla niepełnosprawnych

Pomoc w korzystaniu z mediów

Za najlepszy jury uznało projekt "Media+" zespołu hakje umożliwiający osobom niesłyszącym korzystanie z mediów.

Jak mówi jeden z członków zespołu, Konrad Zambrano, generowanie między innymi napisów do filmów jest obecnie możliwe, ale ten proces można przyspieszyć. Wyjaśnił, że zamiast czekać, aż telewizja udostępni wszystkie materiały dla osób z problemami słuchowymi, zespół chciałby przetwarzać materiały na własnym serwerze, a następnie wygenerować tekst i stworzyć napisy, które osoba niesłysząca mogłaby odczytywać w swoim telefonie komórkowym.

>>> [CZYTAJ TAKŻE] "Żyjemy w złotej erze radiokomunikacji"

W ocenie jury, zwycięski zespół solidnie spełnił wszystkie kryteria.

Tłumaczenie na język migowy, nie obcy

Jeden z jurorów, prezes Polskiego Związku Głuchych Krzysztof Kotyniewicz, wskazał, że zwycięskie rozwiązanie ma dodatkową zaletę - należy pamiętać, że chodzi o osoby głuche, a nie głuchonieme. - Głusi mają swój język, którym jest polski język migowy. Natomiast w rozwiązaniu "Media+" byłoby świetnie, gdyby była możliwość tłumaczenia od razu na polski język migowy, bo nie zapominajmy, że język polski jest dla głuchych traktowany jako język obcy, ale poprzez aplikację mógłby być impulsem do zwiększania zasobów języka polskiego przez osoby głuche - podkreślał prezes Polskiego Związku Głuchych.

>>> [CZYTAJ WIĘCEJ] Damian Rzeźniczak: język migowy tworzy społeczność Głuchych

Drugie miejsce przypadło pomysłowi grupy Fabryka Dobra, który opracował aplikację i opaskę alarmującą osobę niesłyszącą o pożarze lub innej sytuacji awaryjnej. Takie rozwiązanie może uratować życie niepełnosprawnej osoby.

Trzecie miejsce zajął zespół enable.it za rozwiązanie see4me ułatwiające rozpoznawanie przestrzeni osobom niewidomym.

Powiązany Artykuł

kierunek migowy.jpg
"Zobaczyć głos" - Grażyna Wielowieyska

Łamanie barier dla niepełnosprawnych

Hackathon+ zorganizowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Szefowa tego resortu Małgorzata Jarosińska-Jedynak przypomniała, że wydarzenie służy także pokonywaniu barier - nie tylko architektonicznych, ale także mentalnych i społecznościach.

>>> [CZYTAJ TAKŻE] 280 mln zł na zwiększenie samodzielności osób niepełnosprawnych

Minister podkreśliła, że prezentowane pomysły wynikają z konkretnych potrzeb i wpisują się w działania rządowego programu Dostępność+. Szefowa resortu zagwarantowała zespołom współpracę ministerstwa na kolejnych etapach realizacji i wdrażania zaproponowanych rozwiązań dla osób niepełnosprawnych.

Zaproszenie do szukania środków

- Zapraszam do Inkubatorów Dostępności na terenie Polski, które ogłaszają konkursy i przyznają środki na tego typu inwestycje. Może tam uda się znaleźć dofinansowanie - powiedziała Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Główne nagrody w konkursie za pierwsze, drugie i trzecie miejsce wyniosły kolejno: 20, 12 i 8 tysięcy złotych. Oprócz tego nagrody specjalne - między innymi udział w szkoleniach i zniżki na studia podyplomowe - przyznali partnerzy: Google, Nokia, Orange i Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych.


mbl

Polecane

Wróć do strony głównej