X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Banki ostrzegają przed nową metodą działania oszustów. Jak nie dać się okraść?

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2017 18:30
Przestępcy prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowych sposobów na wyłudzanie naszych pieniędzy. Banki ostatnio ostrzegają przed telefonami, które mogą być niebezpieczne dla pieniędzy na naszym koncie.
Audio
  • O tym, jak oszuści próbują wyłudzić nasze dane, mówili w radiowej Jedynce: Tomasz Jaroszek, ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org i Jarosław Sadowski, główny analityk Expandera (Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Oszuści próbują wyłudzić nasze hasła i loginy do bankowości elektronicznej
Oszuści próbują wyłudzić nasze hasła i loginy do bankowości elektronicznejFoto: panuwat phimpha/Shutterstock.com

Oszuści telefonicznie próbują wyłudzić od nas dane, których nie powinniśmy podawać. A ich sposób jest bardzo prosty: dzwonią, podając się za pracownika banku lub kancelarii prawnej.

Jak działają oszuści?

O ich sposobie działania mówi Tomasz Jaroszek, ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org.

- Z jednej strony mamy komunikaty banków, które ostrzegają przed klikaniem w niebezpieczne linki, niebezpieczne strony internetowe, zwracają uwagę na to, jak strony oszustów różnią się od ich oryginalnych stron. Niestety jest jeszcze jeden sposób, który staje się coraz popularniejszy z tego, co donoszą sami klienci banków. Chodzi o użycie socjotechniki. Dzwoni do nas oszust podający się za przedstawiciela banku i prosi nas o aktualizację informacji, czyli o podanie bardzo wrażliwych danych – wyjaśnia rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej.

Trzeba zachować czujność…

Jest to bardzo niebezpieczna metoda i w takiej sytuacji należy wykazać się dużą czujnością, radzi Jarosław Sadowski, główny analityk Expandera.

- Gdy ktoś do nas dzwoni i przedstawia się jako pracownik banku, czasami jakiejś instytucji, warto zachować ostrożność, szczególnie gdy taka osoba prosi nas o podanie naszego loginu, hasła, a zwłaszcza hasła jednorazowego, to powinna zapalić nam się czerwona lampka. Bank nigdy nie pyta o takie informacje, a jeżeli już trzeba je wprowadzać przez telefon, to nigdy nie podaje się ich osobie, z którą rozmawiamy, tylko pracownik banku przełącza nas do systemu automatycznego, gdzie wystukuje się te dane z klawiatury telefonu – tłumaczy ekspert.

… i nie podawać wrażliwych danych…

Ważne jest również to, by nie podawać zbyt wielu informacji na swój temat.

- Takich danych jak np. nazwisko panieńskie matki, drugie imię, ale także informacji o produktach, które posiada się w danym banku. Nie tylko login i hasło mogą bowiem pozwolić przestępcom na kradzież naszych pieniędzy, ale także jeżeli będą posiadali dużo informacji, to mogą zadzwonić na infolinię naszego banku, przedstawić się jako my i powiedzieć, że zapomnieli hasła. Pracownik banku, po to, żeby ustanowić nowe hasło, może zadać szereg pytań, na które jednak oszust będzie znał odpowiedź – mówi Jarosław Sadowski.

… bo to może skończyć się bardzo źle

Udostępnienie swoich danych może skutkować przykrymi konsekwencjami.

- Cała procedura polega na tym, że oszust będzie starał się, jak już dostanie się do konta, zmienić numer telefonu, pod którym autoryzuje się transakcje i w tym momencie ma tak naprawdę pełny dostęp do naszego rachunku, więc jest to bardzo niebezpieczne. Jeśliby coś takiego się zdarzyło, warto natychmiast zaalarmować swój bank, który uruchomi procedury bezpieczeństwa – mówi Tomasz Jaroszek.

Zasada ograniczonego zaufania

By uchronić się przez cyberzagrożeniami i oszustami warto trzymać się zasady ograniczonego zaufania.

- Każdy kontakt z bankiem, który nie jest zainicjowany przez nas, powinien być bardzo ostrożny. Nie tylko jeżeli ktoś do nas zadzwoni, podając się za przedstawiciela instytucji finansowej, ale również jeżeli dostaniemy SMS niby od jakiejś instytucji finansowej, czy nawet autoryzację. Zdarzały się i takie sytuacje, w których były podrabiane SMS-y z autoryzacją transakcji, żeby doprowadzić do wyłudzenia danych – przestrzega rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

Zdaniem ekspertów  jedno jest pewne – metody oszustów będą wciąć ulegały modyfikacjom a ataków będzie coraz więcej.

Dominik Olędzki, awi

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zobacz, jak działa nowy wirus atakujący klientów banków i nie daj się okraść

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2017 10:31
Przejęcie loginu i hasła do bankowości internetowej, a następnie wyłudzenie jednorazowego hasła SMS - wszystko pod groźbą blokady przelewów wychodzących. Tak działa nowy wirus, który atakuje klientów banków.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Hakerzy coraz częściej wykorzystują informacje zbierane przez pliki cookies

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2017 17:00
Do ataków hakerskich coraz częściej wykorzystywane są informacje gromadzone przez pliki cookies, przez co czujność internautów wobec podejrzanych e-maili zostaje uśpiona.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Cyberatak na bank UniCredit: hakerzy uzyskali dostęp do danych 400 tys. klientów

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2017 10:53
Włoski bank UniCredit ogłosił w środę, że padł ofiarą ataku hakerskiego, w wyniku którego jego sprawcy uzyskali dostęp do niektórych danych 400 tys. klientów.
rozwiń zwiń