Za brak prądu należy się rekompensata. Ale trzeba o nią wystąpić

2017-01-05, 21:01

Za brak prądu należy się rekompensata. Ale trzeba o nią wystąpić
zdj. ilustracyjne. Foto: Pixabay

W przypadku awarii i braku prądu zakład energetyczny ma 24 godziny na naprawienie szkody, a ponadto, za brak prądu należy nam się rekompensata. Tyle, że nie automatycznie, a trzeba o nią wystąpić.

Posłuchaj

O przysługującej rekompensacie za brak dostarczonej energii elektrycznej i możliwości nałożenia kary na zakład energetyczny przez URE, o tym m.in. w Ekspressie Gospodarczym radiowej Jedynki./Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Bo gdy pojawiają się komunikaty o braku prądu, jedno jest pewne – praprzyczyną kłopotów nie jest groźna zima, czy upalne lato, a niedoinwestowane sieci elektroenergetyczne.

Energetyce nie sprzyja duże zalesienie

Jak mówi Bartłomiej Derski z portalu Wysokie Napięcie.pl, awarie wywołują często bardzo prozaiczne rzeczy – opadające gałęzie z drzew.

̶  Polska ma zdecydowanie większe zalesienie niż Europa, stąd ta przyczyna jest częstsza niż w Zachodniej Europie, mówi gość Radiowej Jedynki.

W Polsce mniej inwestycji w sieć energetyczną

Jak jednocześnie dodaje, w Polsce, mimo podobnych do europejskich stawek dystrybucyjnych, inwestujemy w sieci zdecydowanie mniej.

Sieci napowietrzne bardziej narażone na awarie

̶  Mamy też dużo napowietrznych linii, mniej kablowych, które łatwiej ulegają uszkodzeniu, jest też mniejsza gęstość zaludnienia, co wydłuża linie energetyczne między zabudowaniami, a to oznacza większą liczbę awarii – mówi gość Ekspressu Gospodarczego.

Zakład energetyczny ma 24 godziny na naprawienie szkody

Jednak jako odbiorcy nie jesteśmy bezradni, mamy swoje prawa.

Jak przypomina Beata Dębska z Urzędu Regulacji Energii, przedsiębiorstwo ma obowiązek naprawienia szkód w ciągu 24 godzin, a jeśli tego nie zrobi, to odbiorcy prądu należy się rekompensata.

Brak prądu oznacza rekompensatę

Bonifikata należy się za każdą niedostarczona jednostkę energii, takie informacje powinny być w umowie o dostarczanie energii oraz na stronach przedsiębiorstwa.

O rekompensatę trzeba wystąpić

 ̶  Rekompensaty nie przysługują automatycznie, aby je dostać, trzeba wystąpić z wnioskiem, dopowiada Bartłomiej Derski.

To sprawia, że mało osób o nie występuje, a brak automatyzmu powoduje, że zakłady energetyczne są mniej zmotywowane do poprawy standardów jakościowych.

URE może nałożyć karę na zakład energetyczny

Ponadto jeśli widzimy ewidentne zaniechania zakładu energetycznego, można złożyć skargę do Urzędu Regulacji Energetyki.

̶  Nie rozpatrujemy sporów między odbiorcą prądu a zakładem energetycznym, ale w przypadku skargi na niedotrzymywanie parametrów jakościowych, dochodzimy, jaka była tego przyczyna, czy nie są to zaniedbania firmy – mówi Beata Dębska.

W przypadku takich zaniedbań Urząd może nałożyć karę na zakład.

Bonifikata należy się też za brak przyjęcia zgłoszenia o awarii.

Około 3 tys. odbiorców w całym kraju nadal pozbawionych jest prądu po opadach śniegu i wskutek silnego wiatru - poinformowało w czwartek wieczorem Rządowe Centrum Bezpieczeństwa. Rano prądu nie miało około 18 tys. odbiorców.

Karolina Mózgowiec, jk

Polecane

Wróć do strony głównej