Chiński Alibaba w polskiej sieci. Pokona czy kupi Allegro?

2016-08-25, 20:21

Chiński Alibaba w polskiej sieci. Pokona czy kupi Allegro?
Liczba klientów Alibaby dochodzi w Polsce do 2 mln.Foto: Print Screen Alibaba Group.

Chińska Grupa Alibaba, jedna z największych platform handlu internetowego na świecie, wkracza do Rosji i zamierza rozwinąć działalność swoich firm także w Europie Wschodniej. Pojawiły się doniesienia, że przejmie polskie Allegro.

Posłuchaj

Dlaczego wykupienie Allegro przez chińska platformę Alibaba jest bardziej potencjalnym niż faktycznym zagrożeniem, mówią w Polskim Radiu 24 Łukasz Kiczma z Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Edyta Kochlewska z portalu dlahandlu.pl./Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

̶  To są czyste spekulacje, bo tak naprawdę nie ma informacji, czy właściciel grupy Allegro w Polsce powziął decyzję o sprzedaży tej spółki - mówi  Łukasz Kiczma z Izby Gospodarki Elektronicznej. Zwraca uwagę, że chiński gigant osiągnął rentowność już po trzech latach.

Jak podkreśla, chińska firma uzyskała rentowność tylko dzięki inwestycjom trzech banków.

̶  Nie wiem, czy polskie firmy są w stanie w tak krótkim czasie osiągnąć rentowność, aby dokonywać inwestycji w kolejne firmy – mówi ekspert.

Jak dodaje, trzeba docenić długoletnią pracę nad marką w przypadku Allegro, która jest w Europie Środkowej marką dominującą.

Alibaba potencjalnie zagraża Allegro, ale…

̶  Serwis Alibaba jest bardziej potencjalnym niż faktycznym zagrożeniem dla Allegro - uważa Edyta Kochlewska z portalu dlahandlu.pl.

Jak wylicza, Allegro ma ponad 14 mln osób, które kupują na platformie rocznie, a liczba klientów Alibaby dochodzi w Polsce do 2 mln.

Alibaba wygrywa niższymi kosztami przesyłek z Chin. Te są dotowane przez rząd

̶  Przewagę Alibaby widać w niższych kosztach przesyłek pocztowych  - mówi Edyta Kochlewska.

Tyle, że jak wyjaśnia ekspertka, wynika to z faktu, że chiński rząd dotuje przesyłki z Chin do Polski.

Długi czas oczekiwania na Alibabę

Wadą chińskiego serwisu jest natomiast długi czas oczekiwania na przesyłkę, wynoszący do 4 tygodni- mówi ekspertka.

̶  Dbanie o rozwój polskich marek, a nie przyzwalanie na ich wchłonięcie przez konkurencję zagraniczną leży w naszym własnym interesie - dodaje Łukasz Kiczma.

I dodaje, że ważne jest aby kapitał zagraniczny inwestował w budowę, rozwój przedsiębiorstw na terenie Polski, gdyż tylko wtedy płaci tu podatki.

Warto przypomnieć, że eksperci rynkowi przewidują, iż do 2020 roku globalne platformy, takie jak m.in. Amazon i Alibaba staną się właścicielem 40 procent  światowego rynku sprzedaży detalicznej on-line.

Jest o co walczyć, bo w  sieci sprzedaje się  praktycznie wszystko. Dziś największą pozycję zajmują odzież i buty. Rośnie także  sprzedaż produktów, którym jeszcze niedawno nie dawano większych szans, takich jak meble czy samochody.

Aleksandra Michałek – Tycner, jk

Polecane

Wróć do strony głównej