X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia: w biznesie ważna jest odwaga i wizja

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2017 16:00
W biznesie ważna jest odwaga i wizja. Ekożywność to biznes, który ma ogromny potencjał i wspaniałe perspektywy, mówi w Polskim Radiu 24 bohater audycji „Ludzie gospodarki”: Sławomir Chłoń, prezes Zarządu Organic Farma Zdrowia.
Audio
  • Gościem audycji „Ludzie gospodarki” w Polskim Radiu 24 był Sławomir Chłoń, prezes zarządu Organic Farma Zdrowia, największej w Polsce sieci samoobsługowych delikatesów z produktami ekologicznymi (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Sławomir Chłoń, prezes zarządu Organic Farma Zdrowia
Sławomir Chłoń, prezes zarządu Organic Farma ZdrowiaFoto: Materiały prasowe

Organic Farma Zdrowia to obecnie największa w Polsce sieć samoobsługowych delikatesów z produktami ekologicznymi.

W poszukiwaniu dostawców ekożywności

Dziś te produkty cieszą się coraz większą popularnością, ale w 2006 roku, czyli ponad 11 lat temu, kiedy powstała firma, ten rynek był w powijakach. Byliśmy absolutnymi pionierami, podkreśla Sławomir Chłoń, prezes zarządu Organic Farma Zdrowia.

- Zaczynaliśmy od tego, że zjechaliśmy Polskę wszerz i wzdłuż w poszukiwaniu producentów, przetwórców - dostawców żywności ekologicznej. To był malutki, prymitywny rynek. Dochodziło wtedy do przekomicznych sytuacji, np. we wtorek mieliśmy jajka, w środę mieliśmy biały ser, warzywa i owoce przychodziły w piątek, a w tzw. międzyczasie półki w naszych sklepach świeciły pustkami, a klienci zapisywali się na dostawę towaru. Brakowało dostawców, kodów kreskowych i ładnych opakowań, uczyliśmy producentów zasad handlu, marketingu i promocji swoich produktów, tak by podkreślać nie tylko metodę wykonania, ale też wyglądem zachęcić klienta do zakupu – takie mieliśmy początki – wspomina prezes Sławomir Chłoń.

Wizja: Polacy będą eko

Przekonanie i wizja właścicieli firmy, że Polacy w przyszłości postawią na żywność ekologiczną, pomogła w tych trudnych biznesowych początkach na rynku, który dopiero się tworzył.

- Byliśmy pionierami na rynku. Ja i Przemysław Tomaszewski, wiceprezes firmy i partner, z którym zakładaliśmy firmę. Czasy były trudne i potrzebowały od nas dużo odwagi, ale ta wizja nas trzymała, że to jest właściwy ruch i czas, aby ten biznes rozwijać. - Podróżując dość dużo za granicę, zauważyłem tego typu żywność w wielu miejscach i zaczęło mnie to intrygować – dlaczego pojawiają się obok siebie rodzaje produktów zwykłe i bio? Sam, a także z udziałem firm doradczych, zacząłem zdobywać wiedzę nt. żywności ekologicznej, certyfikatów, sposób produkcji takiej żywności. Po dłuższej analizie doszedłem do wniosku, że skoro inne narody chcą kupować taką żywność, to i my pójdziemy w przyszłości w tym kierunku. A skoro tej żywności na naszym rynku nie ma, to jej sprzedaż może być dobrym pomysłem – opowiada gość „Ludzi gospodarki”.

Rynek się ciągle tworzy

Rynek powoli zaczął się tworzyć, dostawców i producentów z każdym rokiem przybywało, choć do dziś brakuje na tym rynku przetwórców. Okazuje się, że mamy w Polsce ponad 25 tysięcy certyfikowanych gospodarstw rolnych, ale przetwórni jedynie ponad 300, to bardzo niewiele np. na rynku niemieckim jest ich 9 tysięcy.

- Kłopot polega na tym, że polskie przetwórnie to w zdecydowanej większości małe, rodzinne firmy, które nie produkują w ilościach hurtowych, produkują też bardzo wąski asortyment, a klienci chcą mieć wybór i z tym jest w Polsce problem, z odpowiednim zaopatrzeniem. To ogranicza rynek, a konkurencja i rozwój rynku w rezultacie spowodowałoby obniżenie ceny produktów, które dziś są znacznie droższe od tych produkowanych w sposób konwencjonalny  – tłumaczy Sławomir Chłoń.

Ważna gwarancja najwyższej jakości

Dziś sklepów z żywnością ekologiczną przybywa. W Polsce mamy w tej chwili około 600 – 800 sklepów specjalistycznych. Działy w żywnością ekologiczną znajdziemy już w większości hipermarketów, dyskontów, a nawet osiedlowych sklepów i ten rynek rośnie.

Firma Organic Farma Zdrowia także rozbudowuje sieć sklepów, która dziś liczy ponad 40 placówek w całej Polsce.

Sławomir Chłoń Klienci wybierając żywność ekologiczną, stawiają na wysoką jakość, ale chcą mieć też gwarancję, że żywność, którą kupują, za którą płacą więcej od tej konwencjonalnej, jest rzeczywiście produkowana w sposób ekologiczny. I my dajemy im taką gwarancję.

Rynek w Polsce rośnie, ale w porównaniu do krajów unijnych jest nadal mały   – mówi szef Organic Farma Zdrowia – a to oznacza, że ma ogromny potencjał rozwoju i perspektywa jest wspaniała.

- Chcemy i będziemy  rozwijać sklepy, pracujemy nad jakością sklepów, zwiększeniem ich powierzchni – tak żeby były one bardziej kompleksowe i podobnie tak jak w tradycyjnych dobrych delikatesach chcemy, by klient mógł otrzymać szeroki asortyment ekoproduktów. Mamy już ponad 4 tysiące artykułów, w tym najlepsze krajowe i europejskie marki organic. Większość z nich to certyfikowana żywność ekologiczna. Klienci wybierając żywność ekologiczną, stawiają na wysoką jakość, ale chcą mieć też gwarancję, że żywność, którą kupują, za którą płacą więcej od tej konwencjonalnej, jest rzeczywiście produkowana w sposób ekologiczny. I my dajemy im taką gwarancję poprzez stałą kontrolę certyfikatów, produktów, a także dostawców, nawet poprzez kontrole na miejscu produkcji.

Kolejna wizja ekogastronomia

Przede wszystkim Organic Farma Zdrowia to sieć sklepów stacjonarnych, ale też firma mocno stawia na sprzedaż w internecie.

Firma często reprezentuje polski rynek na międzynarodowych targach żywności ekologicznej, np. na  największych targach żywności ekologicznej na świecie BioFach 2012 prezentowała polski rynek na konferencji dla firm i mediów z całego świata. Stawia też na nowoczesną gastronomię.

Organic Farma Zdrowia jest też właścicielem nowoczesnych barów i restauracji wegetariańskich pod markami: Green Way, Food For Life i Vegemania.

Prezes Sławomir Chłoń i tym razem ma wizję – Polacy na mieście także będą chcieli jeść zdrowo i wybiorą zdrową żywność.

- To jest tylko kwestia czasu, kiedy klienci w restauracjach i barach będą wybierać produkty ekologiczne, dlatego zamierzamy rozwijać właśnie tę działalność - podsumowuje.

Justyna Golonko

Czytaj także

Agnieszka Kręglicka, znana restauratorka: to biznes, który nie będzie hulał zawsze

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2015 16:30
Z gastronomią jest trochę tak​ jak z modą – wszystko się zmienia i cały czas trzeba podążać za tymi zmianami - mówi znana restauratorka, krytyk kulinarny, autorka książek, felietonów i programów kulinarnych, działaczka ruchu Slow Food Agnieszka Kręglicka.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wojciech Kruszewski, prezes Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan: wszystko zaczęło się od jednej hurtowni spożywczej

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2016 16:00
Bohaterem audycji „Ludzie gospodarki” był Wojciech Kruszewski, prezes Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan. Dziś Lewiatan to największa polska sieć sklepów detalicznych, ale wszystko zaczęło się od jednej hurtowni spożywczej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Adam Ringer: zaczęło się od chęci na filiżankę dobrej kawy

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2016 15:31
W życiu warto stawiać na intuicję, ryzykować i zawsze otaczać się mądrymi ludźmi – tłumaczy Adam Ringer współwłaściciel sieci kawiarni Green Caffe Nero, gość audycji Ludzie Gospodarki w Polskim Radiu 24.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Włodzimierz Bartkowski z Cedrobu: w biznesie warto mieć dobrych wspólników i śledzić konkurencję

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2017 16:00

Dziś co ósmy kurczak trafiający na polski stół pochodzi z firmy Cedrob SA. To obecnie największym producentem mięsa w Polsce. Gościem audycji „Ludzie gospodarki” w Polskim Radiu 24 jest Włodzimierz Bartkowski, współzałożyciel i wiceprezes grupy Cedrob.

rozwiń zwiń