X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Fiat 125p: 26 lat temu na Żeraniu zakończono produkcję

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2017 07:27
26 lat temu - 29 czerwca 1991 roku - w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu zakończono produkcję Fiata 125p, potocznie nazywanego "dużym" Fiatem. Wyprodukowano niemal półtora miliona egzemplarzy, co było w polskich warunkach imponującym wynikiem.
Audio
  • Trzeba było przystosować Fiata do naszych dróg i lepiej osłonić miskę olejową. Dlaczego? O tym opowiadał kilka lat temu wieloletni dyrektor FSO Edward Pietrzak (IAR)
  • Pomimo nieprzystosowania do polskich dróg auto było nowinką na ówczesnym polskim rynku motoryzacyjnym - tłumaczył na otwartej kilka lat temu wystawie Fiatów 125p jej kurator Aleksander Horomański (IAR)
  • "Duży" Fiat ie tylko sporo kosztował, ale chętny musiał też mieć specjalny talon. A zdobycie go było nie lada wyczynem - mówił Aleksander Horomański (IAR)
  • Tak Polskie Radio relacjonowało zejście z taśmy montażowej milionowego egzemplarza Fiata 125p (IAR)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: pixabay.com/Gustavo_Belemmi

Montaż rozpoczęto 28 listopada 1967, seryjna produkcja ruszyła na początku następnego roku. Odbywała się na podstawie umowy podpisanej przez warszawską FSO i włoski koncern Fiat. Była to pierwsza całościowa licencja zachodnia w polskim przemyśle motoryzacyjnym.

Początkowo samochód był dostępny jako 4-drzwiowy sedan. W 1972 roku do sprzedaży trafiła wersja kombi, później dostępny był również pick-up. Jednocześnie cały czas modernizowano model. Najdalej idące zmiany wprowadzono w 1975 roku - zmieniono wygląd nadwozia i kabiny pasażerskiej.

W 1978 ruszyła produkcja Poloneza, który był następcą dużego Fiata, oba modele były produkowane równocześnie do 1991 roku.

Wizytówka PRL-owskiego przemysłu samochodowego

Polski Fiat 125p był obok popularnego "malucha" (Polski Fiat 126p) jednym z dwóch samochodów, które w latach 70. i 80. XX wieku dominowały na polskich drogach. Popularny "duży" Fiat dziś jest już samochodem legendarnym, za którego egzemplarze kolekcjonerzy oferują ogromne sumy.

Polski Fiat 125p stał się od razu wizytówką PRL-owskiego przemysłu samochodowego, a jego posiadanie stało się w kraju oznaką prestiżu. Od początku auto zaczęło być też używane, z sukcesami, przez polskich rajdowców. W 1972 r. wygrało nawet w swojej kategorii prestiżowy rajd Monte Carlo. Największy sukces samochód odniósł zaś w roku 1973, gdy ekipa najwybitniejszych wówczas polskich kierowców rajdowych pobiła na seryjnym egzemplarzu Polskiego Fiata 125p rekord prędkości na dystansach 25 tys. km, 25 tys. mil i 50 tys. km.

Ostatni, wyprodukowany 29 czerwca 1991 r. egzemplarz zachował się i do dziś można go oglądać na okolicznościowych wystawach, m.in. w warszawskim Muzeum Techniki.

IAR/PAP, awi

Czytaj także

Polski Fiat 125p: 25 lat temu zakończono produkcję

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2016 07:32
25 lat temu - 29 czerwca 1991 r. w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych zakończono produkcję Polskiego Fiata 125p. W ciągu blisko 24 lat wyprodukowano ponad 1 mln 445 tys. egzemplarzy tego samochodu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przedmiot pożądania. Kulisy narodzin polskiego Fiata 125p

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2016 13:00
- W połowie lat 60. było już wiadomo, że Warszawa jest modelem bardzo przestarzałym, choć mówić tego nie było wolno. Powstał bardzo interesujący prototyp z 6-cylindrowym silnikiem, ale był to na ówczesne czasy luksusowy samochód, więc jego produkcja została zablokowana - mówi Jakub Faryś z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
rozwiń zwiń