Fiat 125p: 26 lat temu na Żeraniu zakończono produkcję

2017-06-29, 07:27

Fiat 125p: 26 lat temu na Żeraniu zakończono produkcję
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: pixabay.com/Gustavo_Belemmi

26 lat temu - 29 czerwca 1991 roku - w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu zakończono produkcję Fiata 125p, potocznie nazywanego "dużym" Fiatem. Wyprodukowano niemal półtora miliona egzemplarzy, co było w polskich warunkach imponującym wynikiem.

Posłuchaj

Trzeba było przystosować Fiata do naszych dróg i lepiej osłonić miskę olejową. Dlaczego? O tym opowiadał kilka lat temu wieloletni dyrektor FSO Edward Pietrzak (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Montaż rozpoczęto 28 listopada 1967, seryjna produkcja ruszyła na początku następnego roku. Odbywała się na podstawie umowy podpisanej przez warszawską FSO i włoski koncern Fiat. Była to pierwsza całościowa licencja zachodnia w polskim przemyśle motoryzacyjnym.

Początkowo samochód był dostępny jako 4-drzwiowy sedan. W 1972 roku do sprzedaży trafiła wersja kombi, później dostępny był również pick-up. Jednocześnie cały czas modernizowano model. Najdalej idące zmiany wprowadzono w 1975 roku - zmieniono wygląd nadwozia i kabiny pasażerskiej.

W 1978 ruszyła produkcja Poloneza, który był następcą dużego Fiata, oba modele były produkowane równocześnie do 1991 roku.

Wizytówka PRL-owskiego przemysłu samochodowego

Polski Fiat 125p był obok popularnego "malucha" (Polski Fiat 126p) jednym z dwóch samochodów, które w latach 70. i 80. XX wieku dominowały na polskich drogach. Popularny "duży" Fiat dziś jest już samochodem legendarnym, za którego egzemplarze kolekcjonerzy oferują ogromne sumy.

Polski Fiat 125p stał się od razu wizytówką PRL-owskiego przemysłu samochodowego, a jego posiadanie stało się w kraju oznaką prestiżu. Od początku auto zaczęło być też używane, z sukcesami, przez polskich rajdowców. W 1972 r. wygrało nawet w swojej kategorii prestiżowy rajd Monte Carlo. Największy sukces samochód odniósł zaś w roku 1973, gdy ekipa najwybitniejszych wówczas polskich kierowców rajdowych pobiła na seryjnym egzemplarzu Polskiego Fiata 125p rekord prędkości na dystansach 25 tys. km, 25 tys. mil i 50 tys. km.

Ostatni, wyprodukowany 29 czerwca 1991 r. egzemplarz zachował się i do dziś można go oglądać na okolicznościowych wystawach, m.in. w warszawskim Muzeum Techniki.

IAR/PAP, awi

Polecane

Wróć do strony głównej