Drony w Unii będą wyposażone w systemy antykolizyjne?

2015-10-29, 23:24

Drony w Unii będą wyposażone w systemy antykolizyjne?
W rezolucji zwrócono uwagę, że drony prowadzone poza zasięgiem wzroku muszą być wyposażone w technologię wykrywania i omijania obiektów. Foto: Don McCullough/Flickr/CC BY 2.0

Parlament Europejski przyjął w czwartek rezolucję, w której apeluje o opracowanie unijnych przepisów regulujących użycie bezzałogowych statków powietrznych, czyli dronów. KE ma przedstawić propozycję w tej sprawie pod koniec roku. Wśród propozycji znajduje się m.in. wymóg ich wyposażenia w systemy antykolizyjne.

PE zwrócił uwagę, że jasne unijne ramy prawne potrzebne są, by umożliwić rozwój europejskiego sektora zajmującego się produkcją tych statków.

Brak regulacji hamuje rozwój branży

"Brak prawodawstwa i zharmonizowanych norm utrudnia rozwój technologiczny i hamuje inwestycje w tym sektorze" - oświadczył holenderski europoseł z grupy liberalnej Matthijs van Miltenburg.

Trzeba podzielić drony na użytkowe i rekreacyjne


Europosłowie wskazali w niewiążącej prawnie rezolucji, że w przyszłym prawodawstwie należy jasno rozróżnić użycie do celów zawodowych i użycie rekreacyjne zdalnie kierowanych jednostek latających.

Ważna kwestia identyfikacji drona i jego właściciela

Parlament jest zdania, że przyszłe regulacje powinny obejmować kwestie identyfikacji drona i jego właściciela, specyfikacji certyfikacyjnych sprzętu, zgody ze strony organizacji szkoleniowych dla pilotów, a także odpowiedzialności i ubezpieczenia.

Dron z systemem antykolizyjnym?

W rezolucji zwrócono uwagę, że drony prowadzone poza zasięgiem wzroku muszą być wyposażone w technologię wykrywania i omijania obiektów, umożliwiającą zidentyfikowanie statku powietrznego korzystającego z tej samej przestrzeni powietrznej.

Obecnie niektóre kraje unijne, jak Francja czy Niemcy, mają już regulacje dotyczące cywilnego wykorzystania dronów. W wielu państwach takich przepisów jeszcze brakuje. Polskie prawo wymaga wydawanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego świadectwa kwalifikacji od operatorów bezzałogowych statków powietrznych, ale tylko w razie użycia do celów komercyjnych.

W lipcu w Polsce doszło do incydentu z udziałem drona. Podchodzący do lądowania na lotnisku Chopina w Warszawie, należący do Lufthansy samolot Embraer 195, lecący z Monachium do Warszawy, zameldował kontrolerom lotu, że na wysokości ok. 700 m widzi jakiś obiekt. Był to dron, który znajdował się w osi podejścia do lądowania.

Obecnie drony nie mają odpowiedniego wyposażenia, które pozwoliłoby im na bezpieczne loty w pobliżu innych jednostek powietrznych. Kolizja z samolotem pasażerskim może poważnie go uszkodzić a nawet spowodować katastrofę.

Do końca roku Komisja Europejska przedstawi plan regulacji ws. dronów

Dlatego Komisja Europejska zapowiedziała, że przed końcem roku przedstawi plan ws. regulacji dotyczących cywilnego wykorzystania dronów. Chodzi o wymagania dla operatorów samolotów bezzałogowych, którzy mieliby mieć podstawową wiedzę z zakresu nawigacji czy meteorologii, a także wymagania dla producentów, by dron miał wyposażenie, pozwalające policji na jego identyfikację.

Technologia związana z dronami cywilnymi stale się rozwija. Według szacunków KE z ubiegłego roku za dziesięć lat na drony może przypadać aż 10 proc. rynku lotniczego, a to oznacza ok. 15 mld euro rocznie. Obecnie są one stosowane np. do wykrywania uszkodzeń dróg i mostów kolejowych, do monitorowania sytuacji po wystąpieniu katastrof naturalnych lub do opryskiwania upraw.

Polecane

Wróć do strony głównej