Samorządy wydają mniej na promocję. W 2016 r. było to 666,6 mln zł

2017-05-04, 12:37

Samorządy wydają mniej na promocję. W 2016 r. było to 666,6 mln zł
Robert Stępowski, ekspert ds. marketingu terytorialnego. Foto: Polskie Radio

Samorządy w Polsce wydają mniej na promocję niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu, mówi Robert Stępowski, ekspert ds. marketingu terytorialnego. Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że w 2016 roku polskie samorządy na działania promocyjne wydały 666,6 mln zł, czyli o 10 mln zł mniej niż w 2015.  Inną kwestią jest sprawa efektywności tych wydatków.

Posłuchaj

Samorządy promują się przede wszystkim przez eventy bardzo różnego typu: kulturalne, sportowe, typowo rozrywkowe, mówi portalowi gospodarka.polskieradio.pl Robert Stępowski, ekspert ds. marketingu terytorialnego, autor raportu "Wydatki i działania promocyjne polskich miast i regionów" (Błażej Prośniewski, naczelna Redakcja Gospodarcza PR SA)
+
Dodaj do playlisty

- Z mojego raportu wynika taki podstawowy błąd, który popełniają samorządy, czyli to, że często celem działań promocyjnych samorządów staje się sama promocja. Co prawda mówimy o tym, że miasto czy region promuje się po to, aby zdobywać inwestorów i turystów, ale tak naprawdę to wcale o nich nie chodzi. Tak naprawdę samorząd pozyskuje ich po to, aby to mieszkańcom żyło się lepiej, ale o nich często się zapomina. Jeśli chodzi o same działania promocyjne, to zauważam, że samorządy promują się przede wszystkim przez eventy bardzo różnego typu: kulturalne, sportowe,  typowo rozrywkowe - mówi autor raportu "Wydatki i działania promocyjne polskich miast i regionów".

Które województwa i miasta wydały najwięcej?

Z województw najwięcej na promocję w 2016 roku wydały: Wielkopolskie, Śląskie i Małopolskie. Zaś z miast: Katowice, Łódź, Warszawa i Toruń. Jednocześnie, jak zauważa Robert Stępowski, różnice pomiędzy poszczególnymi miastami wojewódzkimi w wydatkach na promocję są bardzo duże.

- Jeśli chodzi o miasta, to te wydatki są bardzo różne, bo jedne miasta będą zmniejszać wydatki, inne zwiększać. Dla  porównania mogę powiedzieć, że np. miasto wojewódzkie, jedno z największych w Polsce, czyli Gorzów Wielkopolski mniej więcej co roku wydaje na promocję ok. 500 tys. złotych, więc do tych kilkunastu milionów, które wydają największe miasta, jak np. Katowice, to rzeczywiście ta różnica jest bardzo duża - zauważa Robert Stępowski.

W przypadku regionów -  jak wynika z opracowania - około 40 proc. z nich planuje w 2017 roku zmniejszyć wydatki na promocję.

Zapraszamy do zapoznana się z całym raportem Wydatki i działania promocyjne polskich miast i regionów 2016-2017

Błażej Prośniewski

Polecane

Wróć do strony głównej