Franjo Bobinac: Gorenje stawia na nowe rynki i marki premium

2013-12-30, 16:36

Franjo Bobinac: Gorenje stawia na nowe rynki i marki premium
Prezes Gorenje - Franjo Bobinac, podczas debiutu słoweńskiej spółki na Głównym Rynku warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych.Foto: PAP/Bartłomiej Zborowski

Debiut na warszawskiej giełdzie to kolejny ważny krok w rozwoju naszej firmy – mówi szef grupy Gorenje Franjo Bobinac. - Dzięki temu jesteśmy w stanie wejść na kolejny poziom umiędzynarodowienia naszej firmy – podkreśla Bobinac. Spółka debiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych.


Gorenje jest największym eksporterem w Słowenii i największą firmą przemysłową w tym kraju. Eksportuje swoje wyroby już od 1961 roku.  Jak podkreśla prezes firmy,  jeśli chodzi o rynki kapitałowe to do tej pory koncern ograniczał się do terytorium Słowenii – był notowany na giełdzie w Ljubljanie od 1998 r.. Wejście na warszawską giełdę oznacza, jak podkreśla Bobinac, umiędzynarodowienie spółki.

Pieniądze z debiutu na spłatę długów oraz nowe produkty

Jak mówi prezes Bobinac, część pieniędzy pozyskanych z giełdy zostanie przeznaczona na przyspieszenie i usprawnienie procesu rozwoju, projektowania  i wprowadzania na rynek nowych produktów i rozwiązań, a druga część na zmniejszenie zadłużenia spółki. Proporcje wynoszą pół na pół.

Debiut Gorenje na GPW rozczarował

Najbliższe plany – współpraca z Panasonikiem

Do jednych z najważniejszych decyzji Gorenje  prezes zalicza partnerstwo strategiczne  z Panasonikiem. Stąd  decyzja o podwyższeniu kapitału. Jak poinformował prezes Bobinac, Panasonic zainwestował w Gorenje 10 milionów euro.

Gorenje stawia na nowe pozaeuropejskie rynki i marki premium

- W 2013 zreorganizowaliśmy nasza strukturę produkcyjna, m.in. przenieśliśmy nasze zakłady ze Szwecji do Słowenii, rozbudowaliśmy nasze zakłady w Serbii – mówi prezes Gorenje. -  W 2014 r mamy trzy najważniejsze cele: po pierwsze stabilizacja struktury produkcyjnej – w Słowenii, Czechach i Serbii, po drugie chcemy wprowadzić nowe produkty na rynek oraz planujemy wejście na nowe rynki zbytu – podkreśla prezes.

Obroty firmy wynoszą ogółem 1,3 mld euro z czego 95 proc. uzyskiwane jest z eksportu.  - Oceniamy, że jesteśmy silni na rynku europejskim i rosyjskim , zaczynamy zwiększać swoją obecność poza tymi obszarami – m.in. w Australii, w Stanach Zjednoczonych, na Bliskim Wschodzie, Azji, Afryce – mówi Bobinac.

Jak podkreśla, Gorenje zdobyła już w Australii ponad 6 proc. rynku zmywarek i to w segmencie produktów premium, dorównujących cenowo innym markom. Właśnie marki premium będą najważniejszym motorem napędowym na nowych rynkach.

Arkadiusz Ekiert

Polecane

Wróć do strony głównej