Jak się bronić przed agresywnym windykatorem?

2018-10-25, 10:22

Jak się bronić przed agresywnym windykatorem?
Dłużnik ma prawo bronić się przed firmą windykacyjną działającą zbyt agresywnie i na granicy prawa.Foto: Pixabay

Windykatorzy na granicy prawa stosują agresywne działania względem dłużników, by odzyskać należności. Ciągłe telefony, uporczywe sms-y, a nawet groźby są typowym działaniem bezwzględnych firm windykacyjnych, dla których liczy się tylko zysk.

Eksperci z Kancelarii Prawnej Ecovis Milczarek i Wspólnicy radzą, jak reagować w przypadku kontaktu z taką firmą i jak nie dać się zastraszyć.

Windykacja jest jedną z form mediacji pomiędzy dłużnikiem, a instytucją, bądź osobą, która udzieliła pożyczki. Przeprowadza ją firma windykacyjna, która bezpośrednio kontaktuje się z dłużnikiem, często w celu doprowadzenia do ugody pomiędzy wierzycielem, a osobą zadłużoną.

Najpierw negocjacje

Działanie firmy windykacyjnej powinno przede wszystkim opierać się na negocjacjach i dialogu, ale niestety bardzo często przyjmuje wręcz agresywną formę, nagabywania dłużnika telefonami, a nawet wizytami.

"W przypadku nękania przez działającą nielegalnie firmę windykacyjną, bardzo ważna jest świadomość przepisów karnych, uprawniających ludzi do obrony. W sytuacji, gdy strony nie są w stanie porozumieć się między sobą, właściwą formą dochodzenia należności jest skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego. Uporczywe nękanie, bądź usiłowanie wyłudzenia pieniędzy są naruszeniami przepisów zawartych w kodeksie karnym. W skrajnych przypadkach należy powiadomić policję lub prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa" - ocenił mec. Nikodem Multan z kancelarii prawnej Ecovis Milczarek i Wspólnicy.

Chronić przed nękaniem

9 lipca 2018 roku została wprowadzona zmiana dotycząca przedawnienia roszczeń odnosząca się do tego, po jakim czasie żądanie zapłaty pieniędzy może

"Ustawodawca dokonał zmian w Kodeksie Cywilnym i Kodeksie Postępowania Cywilnego, skrócił podstawowy termin przedawnienia z 10 do 6 lat, zakazał możliwości dochodzenia przedawnionych roszczeń względem konsumenta oraz nakazał wskazywać w pozwie termin wymagalności roszczenia. Te, jak i pozostałe zmiany do podstawowych kodeksów mają na celu ucywilizowanie dochodzeń roszczeń przez instytucje, które zawodowo się tym zajmują" - dodał ekspert.

Bezpośrednią, choć nie jedyną przyczyną wprowadzenia zmiany w regulacji była bardzo agresywna polityka firm windykacyjnych względem dłużników – zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów. Wejście zmiany w życie, miało nie tylko ukrócić niektóre działania firm windykacyjnych, ale przede wszystkim chronić ludzi przed nękaniem.

Dług trzeba spłacać

Niezależnie od sytuacji długi trzeba spłacać, jednak należy również wiedzieć jak one mogą być oprocentowane, jak długo dochodzone i jakimi metodami.
Wielokrotne, codzienne telefony do dłużników z żądaniem zapłaty, czasem nieistniejących lub już dawno przedawnionych roszczeń, nie są prawidłową praktyką rynkową, a często nielegalną.

ak, NRG

 

Polecane

Wróć do strony głównej