X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Co piąty Polak w dobie pandemii zrezygnował z pożyczki. Jest nowe badanie KRD

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2020 09:04
Co piąty Polak musiał zrezygnować ze starania się o kredyt lub pożyczkę, najczęściej z obawy że utraci możliwości ich spłaty - wynika z badania Krajowego Rejestru Długów. Od marca na pożyczenie pieniędzy zdecydowało się natomiast 47 proc. konsumentów.
Audio

Według badania "Jak pożyczają Polacy", przeprowadzonego przez IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej (KRD), 55 proc. Polaków przyznaje, że ma obecnie do spłacenia kredyty gotówkowe lub ratalne, bądź pożyczki. Od marca na pożyczenie pieniędzy zdecydowało się 47 proc. konsumentów. Z kolei co czwarty wskazuje, że do tej decyzji przyczyniła się pandemia. Jednocześnie 35 proc. ocenia, że otrzymanie dodatkowych środków jest obecnie trudniejsze niż przed pojawieniem się COVID-19.

"Co piąty zainteresowany musiał zrezygnować ze starania się o kredyt lub pożyczkę, najczęściej z obawy przed utratą możliwości ich spłaty" - wykazało badanie.

Polacy, zapytani o to, jak określiliby swoją sytuację finansową, najczęściej (48 proc.) wskazują, że nie jest ona ani dobra, ani zła. Stan swojego portfela dobrze lub bardzo dobrze ocenia 36 proc. respondentów, a 16 proc. boryka się z problemami w tej sferze i wskazuje na "złą lub bardzo złą sytuację finansową".

shutterstock kredyt rachunki 1200.jpg
Rozliczenie przy wcześniejszej spłacie kredytu. Przybywa skarg na instytucje finansowe

Co nas skłania do rat i pożyczek?

Z badania wynika, że pożyczamy lub kupujemy na raty najczęściej, gdy nie jesteśmy w stanie kupić czegoś za gotówkę (48 proc.), bo zakup przekracza nasze możliwości. Co piąta osoba (21 proc.) pokrywa w ten sposób nieprzewidziane wydatki. 11,5 proc. badanych przyznaje, że pożycza, bo brakuje im pieniędzy na podstawowe potrzeby z powodu niskich zarobków, trudności w planowaniu swojego budżetu czy w związku ze stratą źródła dochodów. Natomiast co dwudziesty konsument (5 proc.) nie ukrywa, że wydaje więcej niż zarabia, więc musi ratować się pożyczkami.

Wpływ pandemii na decyzję o zaciągnięciu zobowiązania wskazał co czwarty pożyczający. Potrzeba dodatkowego wsparcia finansowego pojawia się najczęściej w związku z utratą pracy (16 proc.), wydatkami na leczenie (14 proc.) czy obniżką wynagrodzenia (11 proc.). Natomiast najczęściej wybieranym w czasie pandemii sposobem dodatkowego dofinansowania są zakupy na raty (18 proc.) i kredyty gotówkowe (16 proc.) - wskazano w badaniu.
Prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki zwrócił uwagę w rozmowie z PAP, że w obliczu restrykcji pandemicznych sklepy, chcąc przyciągnąć klientów, zachęcają ich do skorzystania z możliwości rozłożenia spłaty lub przesunięcia jej nawet o kilka miesięcy. "Konsumenci z tego korzystają, bo mają poczucie, że mogą w ten sposób udźwignąć duży wydatek nawet w przypadku pogorszenia się ich sytuacji finansowej" - powiedział.

Większa ostrożność w pandemii

Z powodu COVID-19 blisko co piąta osoba (19 proc.) w ogóle zrezygnowała ze starania się o kredyt lub pożyczkę. Najczęściej wymienianą tu obawą jest niepewność dotycząca możliwości spłacenia zobowiązania (40,5 proc.). Natomiast 35 proc. woli "poczekać na lepsze czasy", a 30,3 proc. nie ma w obecnej sytuacji wystarczającej zdolności kredytowej. Cytowany w badaniu Jakub Kostecki, prezes firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso, która współpracuje z KRD zwrócił uwagę, że "trzeźwa ocena własnych możliwości finansowych jest kluczem do bezpiecznego pożyczania, ale i oddawania". "Wierzyciel nie zrezygnuje z odzyskania pożyczonych pieniędzy i bez wątpienia wdroży procedury windykacyjne, gdy upłynie termin płatności" – przestrzegł.

Według badania 81 proc. Polaków w ciągu najbliższych 12 miesięcy nie planuje zaciągnięcia kredytu lub pożyczki. Pozostałe 19 proc. przewiduje, że "może potrzebować dodatkowego finansowania".

PolskieRadio24.pl, PAP, KRD, md

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Ugoda zamiast sądowej batalii. Szef KNF ma propozycję dla sektora bankowego

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2020 10:25
Ugody zamiast procesów sądowych proponuje bankom i posiadaczom kredytów frankowych przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego Jacek Jastrzębski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Banki to nie tylko kredyty i pożyczki. Zobacz, jakie jeszcze oferują usługi

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2020 11:52
Banki w Polsce konsekwentnie stawiają na rozwój usług pozabankowych - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte. 81 proc. badanych banków oferuje klientom doładowanie telefonu komórkowego, 54 proc. - programy lojalnościowe, a 46 proc. - rabaty i promocje. W ten sposób bronią się przed spadkiem dochodów wynikającym z niskich stóp procentowych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rozliczenie przy wcześniejszej spłacie kredytu. Przybywa skarg na instytucje finansowe

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2020 15:00
Rekordowy napływ o postępowanie interwencyjne od osób, które przed terminem spłaciły kredyty konsumenckie. Tylko w pierwszym półroczu do Rzecznika Finansowego wpłynęło blisko 2300 takich próśb.
rozwiń zwiń