Ważna decyzja UOKiK dla kredytobiorców, którzy wcześniej spłacili pożyczkę

2020-09-01, 11:07

Ważna decyzja UOKiK dla kredytobiorców, którzy wcześniej spłacili pożyczkę
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock

UOKiK wydał decyzję wobec 18 firm pożyczkowych dot. rozliczeń przy wcześniejszej spłacie kredytu konsumenckiego: jeśli konsument spłacił kredyt przed terminem, należy mu się zwrot proporcjonalnej części pobranych opłat.

Urząd zachęca do składania reklamacji, będącej podstawą do odzyskania środków pobranych od klientów w ramach opłat i prowizji. Proporcjonalna ich część musi zostać zwrócona konsumentom w przypadku wcześniejszej spłaty produktu finansowego.

bank kredyt free1200.jpg

Powiązany Artykuł

Oprocentowanie bankowych pożyczek pod lupą Rzecznika Finansowego. Chodzi o minimalne stawki

Bank musi się rozliczyć z wcześniejszej spłaty pożyczki, którą zawarto po 18 grudnia 2011 r.

"W sytuacji wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki banki i firmy pożyczkowe muszą się uczciwie rozliczyć z wszystkich pobranych opłat i prowizji. Odbyłem wiele spotkań z branżą finansową, podczas których wskazywałem, że przy obliczaniu kwoty zwrotu z kosztów pozaodsetkowych właściwa do zastosowania jest metoda liniowa. Jest ona weryfikowalna dla konsumentów, przejrzysta i sprawiedliwa. Osoby, które wcześniej spłaciły kredyt lub pożyczkę, zachęcam do składania reklamacji i żądania proporcjonalnego zwrotu opłat i prowizji zgodnie z metodą liniową" – wskazał Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, cytowany w komunikacie.

O zwrot części opłat za spłacony wcześniej kredyt konsumencki lub pożyczkę, można ubiegać się, jeśli zawarło się umowę po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, tj. po 18 grudnia 2011 roku. Terminy przedawnienia roszczeń wynoszą 10 lat dla spłat dokonanych przed 9 lipca 2018 r., 6 lat - dla spłat dokonanych po tej dacie.​

Powiązany Artykuł

uokik 1200 free.jpg
UOKiK: zawyżone stawki za historię spłaty kredytu. Kara finansowa dla Deutsche Banku

Wielkość zwrotu środków wylicza się metodą liniową

Metoda liniowa polega na tym, że instytucja finansowa dzieli wszystkie koszty pozaodsetkowe przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania i tę kwotę powinna oddać konsumentowi.

Klienci mogą odzyskać 1,5 mld zł

Zgodnie z szacunkami UOKiK, konsumenci mogą w sumie odzyskać z banków i firm pożyczkowych około 1,5 miliarda złotych z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki.

Prezes UOKiK wydał decyzje wobec następujących firm pożyczkowych (w kolejności alfabetycznej: Aasa Polska, Eurocent, Euroexpert, Euro Providus, Everest Finanse, Honesta Finanse, iCredit, Kredyty Partnerskie, Mikrokasa, Optima, Profi Credit Polska, Takto Finanse, Unilink Cash, Vivus Finance, Zaplo oraz Złotówka Duo, Złotówka Bis, Złotówka Three.

 - Wysokie opłaty za zaświadczenia mogły zniechęcać kredytobiorców do dochodzenia swoich praw przed sądami - mówi Tomasz Chróstny, Prezes #UOKiK o decyzji dot. Deutsche Bank Polska. pic.twitter.com/FgPb8x4usZ

Jak podał Urząd, część z nich już wcześniej zaniechała nieprawidłowych rozliczeń, część została do tego zobligowana wskutek decyzji Prezesa Urzędu. W toku są kolejne 4 postępowania z zarzutem naruszania art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim oraz 5 postępowań wyjaśniających.

 

UOKiK, jk

Polecane

Wróć do strony głównej