X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Polacy polubili płatności mobilne

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2017 11:30
To polskie rozwiązania, stworzone w całości przez naszych inżynierów i informatyków, przy współdziałaniu największych polskich banków, już dziś stanowi nie lada konkurencję dla kart płatniczych.
Audio
  • O polskim systemie płatności mobilnych mówili w radiowej Jedynce Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności i Jakub Grzechnik, dyrektor Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej w PKO Banku Polskim (Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: ESB Professional/Shutterstock.com

W cyklu "Lubię, bo polskie" wspieramy krajowe firmy oraz chcemy zwrócić uwagę na walory rodzimych produktów i usług. Podpowiadamy także, w jaki sposób można rozpoznać produkt wykonany w Polsce oraz jakie mogą być korzyści związane z wyborem krajowej marki, bo to od naszych dobrych i przemyślanych decyzji bogaci się krajowa gospodarka.

Jedną z takich polskich usług jest systemem płatności mobilnych BLIK, który został stworzony w całości przez naszych inżynierów i informatyków, przy współdziałaniu największych polskich banków, mówi prezes Polskiego Standardu Płatności Dariusz Mazurkiewicz.

- To przede wszystkim wspólne porozumienie i postanowienie, że po to, abyśmy osiągnęli sukces na polskim rynku, musimy działać razem. I pomimo tego, że banki konkurują ze sobą zażarcie na rynku, co jest normalne, to jednak w ramach tej inicjatywy potrafiono się świetnie dogadać i porozumieć. To jest unikalna rzecz na skalę świata, że banki konkurujące ze sobą potrafią stworzyć polski lokalny system płatniczy – zaznacza gość radiowej Jedynki.

Nowy trend na rynku

Sam pomysł na BLIK-a narodził się w 2012 roku, kiedy to dostrzeżono pojawienie się na rynku nowego trendu, wyjaśnia Jakub Grzechnik, dyrektor Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej w PKO Banku Polskim.

- Stwierdziliśmy wtedy, że banki też powinny uczestniczyć w tym nowym trendzie, przejściu na nowy sposób płatności, na płatności mobilne. W związku z tym stwierdziliśmy, że jest to dobry czas, żeby znaleźć własny sposób na stworzenie płatności mobilnych w oparciu o rozwiązania bankowe, bo mamy dużą bazę klientów, oni są coraz bardziej zaznajomieni z technologią. Używali już wtedy powszechnie bankowości internetowej, dlaczego więc nie mieliby używać bankowości mobilnej i płatności mobilnych w tej bankowości, zamiast opierać się na jakichś rozwiązaniach firm trzecich – mówi ekspert.

Polacy otwarci na nowe technologie

Pomysł chwycił i Polacy coraz częściej sięgają po BLIK-a. W pierwszym kwartale tego roku za jego pomocą zrealizowano prawie 6 milionów transakcji, w drugim kwartale ta liczba będzie zapewne jeszcze większa.

- Przyczyn tego sukcesu jest kilka. Jedna na pewno jest taka, że Polacy są otwarci na nowe technologie i chętnie korzystają z takich nowinek technologicznych – zauważa gość radiowej Jedynki.

Płacić można nie tylko w sklepach

BLIK-iem można od niedawna płacić także w placówkach Poczty Polskiej, a dzięki projektowi realizowanemu wspólnie z Krajową Izbą Rozliczeniową, także w coraz większej liczbie urzędów, dodaje Dariusz Mazurkiewicz.

- Rozwijamy możliwość dokonywania transakcji aplikacją swojego banku przez wykorzystanie tego systemu w dowolnym okienku. Przełamujemy klasyczne podejście, że obywatel, który załatwia swoje sprawy w urzędzie i musi uiścić jakąś opłatę administracyjną, musi się udać do okienka, tam dokonać transakcji płatniczej, dotychczas najczęściej gotówką, później wrócić, żeby sfinalizować cały ten proces. Natomiast dzięki BLIK-owi można to zrobić od ręki – wyjaśnia gość Jedynki.

Obecnie BLIK-iem mogą płacić klienci dziewięciu instytucji finansowych w Polsce.

Gotówka odchodzi do lamusa?

A obecnie transakcje bezgotówkowe stanowią w Polsce nieco ponad 1/3 wszystkich płatności.

– Jeśli chodzi o obrót gotówkowy, to chodzi nie tylko o koszty, ale też o wizerunek danej jednostki. Odchodzenie od gotówki to nie tylko trend, który się dzieje w samorządach, ale też w wielu miejscach w Polsce. A samorządy nie chcą zostawać w tyle. Raczej chcą wyznaczać to przejście od Polski papierowej do cyfrowej – komentuje Dariusz Marcjasz, wiceprezes Krajowej Izby Rozliczeniowej.

Ponadto płatności bezgotówkowe są uznawane za bezpieczniejsze, gdyż mamy regulacje, które rządzą tymi płatnościami. Można np. szybko zastrzec kartę, czy płatność komórką i te pieniądze już nie wypłyną. Płatności mobilne są też do pewnych limitów ubezpieczone i nie są tak anonimowe, jak gotówka w portfelu.  

Błażej Prośniewski, awi

Czytaj także

System płatności mobilnych BLIK polskim hitem eksportowym

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2016 17:50
Pierwszy i największy otwarty system płatności mobilnych w Polsce wystartował w lutym 2015 roku w wyniku porozumienia prezesów sześciu największych polskich banków - Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku i PKO Banku Polskiego. W ciągu pierwszych czterech miesięcy aplikację BLIK zainstalowało w swoich telefonach ponad 700 tysięcy osób, a po siedmiu miesiącach liczba ta przekroczyła milion.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bezpłatne terminale w urzędach mają przekonać klientów i samorządy do płatności bezgotówkowych

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2017 20:43
Urzędy powinny być wzorem rozwijania płatności bezgotówkowych. Tymczasem można to obecnie zrobić jedynie w co 10. urzędzie. To jednak ma się zmienić dzięki inicjatywie Ministerstwa Rozwoju w ramach programu „Od papierowej do cyfrowej Polski”.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polacy polubili płatności zbliżeniowe i przy pomocy smartfona

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2017 17:41
W mijającym tygodniu klienci kilku banków mogli być niemile zaskoczeni, kiedy okazało się, że korzystając z kart firmy Mastercard, za te same zakupy zapłacili dwa razy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polacy chętniej płacą kartami i telefonami, rezygnują z noszenia przy sobie gotówki

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2017 13:50
Co trzeci mieszkaniec Polski deklaruje, że nigdy lub rzadko ma ze sobą fizyczne pieniądze - wynika z międzynarodowego badania "Finansowy Barometr ING: Społeczeństwo Bezgotówkowe". To trzy razy wyższy odsetek niż Niemczech, gdzie aż 90 proc. osób deklaruje, że zawsze lub często ma przy sobie gotówkę.
rozwiń zwiń