X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Nowa rekomendacja KNF dla instytucji finansowych ws. płatności mobilnych i w Internecie

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2015 18:08
Komisja Nadzoru Finansowego wydała rekomendację dla banków, SKOK-ów i innych instytucji płatniczych, dotyczącą bezpieczeństwa płatności w Internecie - poinformowała komisja po wtorkowym posiedzeniu.
Dostawcy usług płatniczych powinni  stosować procesy zapewniające, aby wszystkie transakcje, jak również przebieg procesu polecenia zapłaty, były odpowiednio śledzone.
Dostawcy usług płatniczych powinni "stosować procesy zapewniające, aby wszystkie transakcje, jak również przebieg procesu polecenia zapłaty, były odpowiednio śledzone".Foto: Pixabay

"Celem Rekomendacji jest ujednolicenie zakresu minimalnych wymogów dotyczących bezpieczeństwa płatności internetowych w związku ze świadczeniem usług płatniczych oferowanych przez banki, krajowe instytucje płatnicze, krajowe instytucje pieniądza elektronicznego i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe przez Internet" - głosi komunikat.

Rekomendacja jest zbiorem oczekiwań w sprawie oferowania przez banki usług płatniczych przez Internet i mechanizmów kontrolnych. Obejmuje, według komunikatu, takie obszary jak: zasady i organizację procesu zarządzania i oceny ryzyka; środki kontroli i bezpieczeństwa w zakresie płatności internetowych; edukowanie klientów oraz komunikację z nimi.

Zalecane odpowiednie śledzenie transakcji

W rekomendacji czytamy m.in., że "dostawcy usług płatniczych powinni zapewnić spójne i zintegrowane podejście do monitorowania, postępowania w razie wystąpienia incydentów bezpieczeństwa i działań następczych, w tym skarg klientów związanych z bezpieczeństwem". Powinni też "stosować procesy zapewniające, aby wszystkie transakcje, jak również przebieg procesu polecenia zapłaty, były odpowiednio śledzone".

Wzmocnienie ochrony danych wrażliwych klientów

Rekomendacja zaleca, by "inicjowanie płatności internetowej, a także dostęp do wrażliwych danych płatniczych", były "chronione silnym uwierzytelnianiem klienta". Z kolei wrażliwe dane płatnicze (dane osobowe, PIN-y itp.) "powinny podlegać ochronie podczas przechowywania, przetwarzania lub przesyłania".

Wzmożenie kontroli transakcji podejrzanych

Ponadto, zakłada rekomendacja, banki powinny stosować takie mechanizmy monitorowania transakcji, które będą zapobiegać oszustwom i wykrywać je "przed wykonaniem przez dostawcę usługi płatności internetowej". "Transakcje podejrzane lub wysokiego ryzyka powinny podlegać szczególnej procedurze kontroli i oceny" - głosi rekomendacja.

Dokument zaleca też, że banki powinny stosować odpowiednią politykę edukacyjną, a także "komunikować się z klientami w sposób umożliwiający im stwierdzenie autentyczności otrzymanych wiadomości".

"Dostawcy usług płatniczych powinni potwierdzać klientom zainicjowanie płatności oraz dostarczać im we właściwym czasie informacje niezbędne do weryfikacji, czy transakcja płatnicza została poprawnie zainicjowana lub wykonana" - czytamy także w dokumencie.

Lawinowo rośnie liczba klientów korzystających z bankowości internetowej i mobilnej

W niedawnej rozmowie z PAP dyrektor Departamentu Inspekcji Bankowych, Instytucji Płatniczych i SKOK Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego Tomasz Piwowarski mówił, że na przestrzeni ostatnich 3,5 roku liczba użytkowników bankowości mobilnej wzrosła o ok. 250 proc. do ok. 4 mln 300 tys. Z kolei udział procentowy właścicieli smartfonów, korzystających z bankowości mobilnej w 2013 wynosił 12 proc., a 2015 już 43 proc.

Stąd wzrasta też - mówił - liczba "incydentów bezpieczeństwa", związanych z bankowością internetową. Najbardziej narażone na ataki cyberprzestępców są konta bankowe posiadaczy smartfonów, korzystających z bankowości mobilnej.

Większe ryzyko przy korzystaniu z bankowości mobilnej

"Przy korzystaniu z bankowości internetowej za pomocą tradycyjnych komputerów autoryzacja transakcji w większości przypadków jest dokonywana za pomocą telefonu, a w przypadku urządzeń mobilnych (smartfonów) mamy wszystko w jednym miejscu. Dlatego jeżeli ktoś nie zadba o bezpieczeństwo telefonu wykorzystywanego do transakcji bankowych, jest narażony na istotne ryzyko" - podkreślał Piwowarski w rozmowie z PAP.

Komisja Nadzoru Finansowego ostatnio przeprowadziła wśród banków ankiety na temat incydentów bezpieczeństwa IT oraz mechanizmów kontrolnych. Z ankiety wynikło, że "infrastruktura klienta" (komputery, urządzenia mobilne) to sfera, na którą jest najwięcej ataków cyberprzestępców. Przy wydawaniu rekomendacji wyniki tej ankiety zostały uwzględnione.

PAP

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

KNF ostrzega przed cyberatakami na konta bankowe. Co z pieniędzmi klientów PKO BP i Nordea Bank Polska?

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2015 19:30
Komisja Nadzoru Finansowego ostrzega banki o możliwych atakach na infrastrukturę teleinformatyczną. PKO BP zapewnia, że proces integracji z Nordea Bank Polska nie powinien być zakłócony. Klientów czekają jednak utrudnienia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dostęp do e-bankowości ma ponad 27 mln osób w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2015 15:31
Liczba klientów indywidualnych posiadających umowy umożliwiające dostęp do usług bankowości internetowej na koniec czerwca br. przekroczyła 27 mln - wynika z najnowszego raportu NetB@nk opublikowanego przez Związek Banków Polskich.
rozwiń zwiń