Via Carpatia coraz dłuższa. Drogowcy podpisali ważny kontrakt

2022-02-14, 12:06

Via Carpatia coraz dłuższa. Drogowcy podpisali ważny kontrakt
Pozytywnym wynikiem zakończyła się standardowa kontrola przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego.Foto: GDDKiA Lublin

To będzie duże wyzwanie dla drogowców. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała właśnie umowę na budowę kolejnego odcinka drogi Via Carpatia z Babicy do Jawornika na południe od Rzeszowa. Budowa tego fragmentu trasy będzie kosztować ponad 1,2 mld zł. Koszty są wysokie ze względu na trudne warunki geologiczne. Kontrakt zrealizuje firma Intercor.

Trasa na tym odcinku będzie spełniać wszystkie parametry drogi ekspresowej. Zaplanowano po dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasami awaryjnymi.

Zaplanowano też budowę węzła drogowego na styku z drogą powiatową numer 1931R, w rejonie miejscowości Czudca i Strzyżowa. W planach jest też budowa Miejsca Obsługi Podróżnych Jawornik w kierunku Rzeszowa.

Wysoki koszt budowy, jak na niewiele ponad 11-kilometrową długość odcinka wymusiły uwarunkowania geologiczne terenu.

Siedem estakad, 100 m wysokości

W czasie prac przygotowawczych dokonano kilkuset odwiertów, by sprawdzić podłoże. W sumie wykonano ponad 760 odwiertów badawczych, a głębokość niektórych sięgała 50 m. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym. Skutkiem takiego ukształtowania - co bardzo ważne dla drogowców - jest występowanie obszarów osuwiskowych. Wymaga to dodatkowego wzmocnienia i zabezpieczenia drogi.

Ukształtowanie terenu - na przemian wzniesienia i obniżenia - spowodowały, że w projekcie znalazło się siedem estakad. Najdłuższa z nich będzie miała ponad kilometr długości, a najwyższe filary, na których będą się opierać jezdnie, będą miały około 100 metrów wysokości.

Powstanie również sześć wiaduktów i trzy przejścia dla zwierząt: dwa dla zwierząt średnich, jedno dla dużych. Droga zostanie też wyposażona w urządzenia zapewniające bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Przebudowane i rozbudowane zostaną drogi poprzeczne. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Jaworniku.

Od kwietnia - z Lublina do Rzeszowa

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber, który brał udział w uroczystości związanej z podpisaniem kontraktu, powiedział, że Via Carpatia jest drogą życia i rozwoju. Dodał, że trasa w znacznym stopniu uprawni transport i komunikację w całym regionie Podkarpacia.

Międzynarodowa trasa Via Carpatia, której fragmentem jest na terytorium naszego kraju droga S19, połączy kilka krajów na osi północ-południe. Będzie przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Bułgarię, Rumunię i Grecję.

Polski odcinek będzie miał około 700 km długości. Na całej długości w naszym kraju trasa będzie miała parametry drogi ekspresowej lub autostrady. Polski odcinek rozpocznie się na granicy z Litwą w Budzisku, a zakończy się na granicy ze Słowacją za Barwinkiem. Najdłuższy jej odcinek ma przebiegać przez Rumunię. Będzie on miał ponad 1,5 tys. km.

Od kwietnia tego roku kierowcy będą mogli przejechać całym odcinkiem S19 z Lublina do Rzeszowa.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej