ORLEN stawia na wodór. Na inwestycje przeznaczy miliardy złotych

2022-02-24, 14:26

ORLEN stawia na wodór. Na inwestycje przeznaczy miliardy złotych
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock/petrmalinak

ORLEN do 2030 roku chce przeznaczyć 7,4 mld zł na inwestycje w tzw. zielony wodór. W ramach przedstawionej właśnie strategii, koncern planuje m.in. budowę 10 hubów wodorowych i ponad 100 stacji tankowania. W efekcie do atmosfery będzie trafiać mniej CO2.

Posłuchaj

ORLEN stawia na wodór. Przeznaczy na ten cel miliardy złotych (Błażej Prośniewski/PR1) 11:40
+
Dodaj do playlisty

Wodór to gaz, który dzięki nisko- lub nawet zeroemisyjności uważany jest obecnie na świecie za paliwo przyszłości i jeden z kluczowych elementów w dążeniu do neutralności emisyjnej.

- Wodór jako cząsteczka nie zawiera w sobie węgla, więc przy wykorzystywaniu w procesach przemysłowych czy w transporcie, jako paliwo, nie emituje dwutlenku węgla, czyli gazu, który jest dziś największym wyzwaniem, jeśli chodzi o politykę klimatyczną – mówi Grzegorz Jóźwiak, Dyrektora Biura Wdrażania Paliw Alternatywnych PKN ORLEN.

To jednak nie koniec zalet wodoru. Jest on bowiem także wygodny w użytkowaniu i może mieć szerokie zastosowanie: w przemyśle, transporcie, czy energetyce.

- W przypadku wodoru warto zaznaczyć, że ma on duże znaczenie w energetyce odnawialnej. Budując źródła OZE: fotowoltaikę, farmy wiatrowe, mamy do czynienia z bardzo niestabilną produkcją energii elektrycznej. Dołożenie takiego elementu, jak produkcja wodoru w procesach elektrolizy z wody, pozwala stabilizować i maksymalizować wytwarzanie energii z OZE – wyjaśnia Grzegorz Jóźwiak.

Ponad 7 miliardów złotych na rozwój technologii wodorowych

Maksymalizować korzyści płynące z wodoru chce również PKN ORLEN, który właśnie zaprezentował Strategię Wodorową. W jej ramach do 2030 roku, koncern chce zainwestować ponad 7,4 mld złotych. Strategia będzie realizowana w czterech kluczowych obszarach: mobilność, rafineria i petrochemia, badania i rozwój oraz przemysł i energetyka.

W ramach strategii planowana jest budowa 10 hubów wodorowych, czyli takich rozproszonych centrów, w których będzie produkowany wodór nisko i zeroemisyjny. Stamtąd będzie on specjalnymi bateriowozami wodorowymi dystrybuowany m.in. do stacji tankowania. Łącznie do 2030 powstanie ich ponad 100 w Polsce, Czechach i na Słowacji, a pierwsza taka stacja w naszym kraju ma zostać uruchomiona jeszcze w tym roku w Krakowie.

Czytaj także:


Pierwszy hub wodorowy koncern uruchomił już w 2021 roku w Trzebini. Docelowo wytwarzany będzie w nim niskoemisyjny wodór z biometanu. Kolejny hub powstaje we Włocławku. Rozpoczęcie produkcji zielonego wodoru jest w nim planowane w drugiej połowie 2023 roku.

- Chcemy do końca tej dekady osiągnąć zdolności produkcyjne na poziomie 60 tys. ton wodoru – dodaje dyrektor Jóźwiak.

Wodór dla przemysłu i transportu

Większość produkowanego przez ORLEN wodoru trafi do przemysłu, aby obniżać emisje dwutlenku węgla. Pozostała część szacowana na poziomie 19 tys. ton trafi do sektora transportowego. W celu  zapewnienia sobie na niego odbiorców, spółka podpisała listy intencyjne o współpracy z 17 polskimi miastami oraz czterema przedsiębiorstwami, będącymi potencjalnymi odbiorcami tego paliwa. W drugiej kolejności wodorem będą tankowane auta ciężarowe i osobowe.

- Według nas, w segmencie aut osobowych, będzie dominował wzrostowy trend samochodów elektrycznych zasilanych bateryjnie. Natomiast wodór w segmencie automotive główne zastosowanie będzie miał w transporcie ciężkim czy komunikacji miejskiej. Jego przewagą jest dystans, porównywalny do tego, jaki pokonują dziś pojazdy spalinowe. Po drugiej – szybkość tankowania. Pojazd ciężarowy jesteśmy w stanie zatankować w 10-15 minut – mówi Grzegorz Jóźwiak.

Koncern w Strategii Wodorowej mocny akcent stawia także na badania i rozwój. W jej ramach m.in. do 2025 roku w Centrum Badawczo-Rozwojowym w Płocku powstanie pracownia wodorowa.

- Jest obecnie kilka wyzwań związanych z poprawą efektywności produkcji wodoru, kwestiami jego magazynowania. Oprócz tego stawiamy również na kierunki zagospodarowania wodoru, czyli chociażby technologie związane z produkcją paliw syntetycznych, wykorzystujących zielony wodór.

Realizowane w ramach Strategii Wodorowej przedsięwzięcia mają wspierać transformację Grupy ORLEN w kierunku neutralnego emisyjnie koncernu multienergetycznego. Dzięki podjętym działaniom, emisja CO2 do atmosfery ma zmniejszyć się o 1,6 mln ton.

PolskieRadio24.pl, Błażej Prośniewski, md

Polecane

Wróć do strony głównej