Spadek cen po obniżce podatku VAT. Badania nie pozostawiają złudzeń

2022-01-27, 07:57

Spadek cen po obniżce podatku VAT. Badania nie pozostawiają złudzeń
Część konsumentów obojętnie podchodzi do podwyżek, gdyż one i tak nie zmienią ich zwyczajów zakupowych.Foto: Adam Melnyk/ Shutterstock

Ponad 66 proc. aktywnych konsumentów uważa, że ceny w sklepach nie spadną z powodu zapowiadanej od lutego obniżki VAT-u na żywność - wynika z badania sondażowego. Obniżki cen żywności od lutego spodziewa się ponad 15 proc. ankietowanych, a 18 proc. nie ma w tej kwestii zdania.

Z badania sondażowego platformy UCE Research i Grupy BLIX wynika, że 66,4 proc. Polaków odpowiedzialnych za zakupy w swoich domach nie wierzy w scenariusz spadku cen w sklepach dzięki zapowiadanej od lutego obniżce VAT-u na żywność. 49,5 proc. z nich raczej tak uważa, a 16,9 proc. jest tego pewnych.

Postawa społeczeństwa jest dość racjonalna

Według Krzysztofa Łuczaka z Grupy BLIX konsumenci obserwują galopujące ceny w sklepach, które są dużo wyższe niż spodziewana ulga, stąd ich sceptycyzm.

- Choć zapowiedź obniżki o stawkę VAT przez sieci to pozytywna odpowiedź rynku, nie należy oczekiwać, że koszty zakupów spadną poniżej poziomów, jakie widzieliśmy jeszcze kilka miesięcy temu - powiedział ekspert.

Dodał, że Polacy zdają sobie sprawę z tego, że nie są one zależne tylko od woli sprzedawców, ale od szeregu innych czynników.

- Postawa społeczeństwa w tej kwestii jest więc dość racjonalna - ocenił.

Jak podkreślił, łącznie tylko 15,3 proc. badanych uważa, że ceny w sklepach jednak spadną. Z czego 12,9 proc. ankietowanych tak przypuszcza, a 2,4 proc. jest o tym przekonana.

- Po wynikach widać, że niewielu Polaków liczy na obniżki - wskazał.

Jak zaznaczył, nie można nikomu tego przekonania odbierać, ale nie ma wątpliwości, że nawet jeśli ceny spadną, to będą mniejsze tylko przez chwilę po to, żeby później znowu wszystko jeszcze mocniej podrożało.

Już teraz widzimy, że niektóre sieci podnoszą ceny, żeby za chwilę je opuścić. W ten sposób bronią się przed wprowadzonym mechanizmem - wyjaśnił.

Polacy nie dostrzegają, co może ich czekać

Z sondażu wynika ponadto, że 17,6 proc. konsumentów nie ma jeszcze wyrobionej opinii w tej kwestii. Natomiast zaledwie 0,7 proc. ankietowanych w ogóle nie interesuje się tym tematem.

Zdaniem Krzysztofa Łuczaka, część konsumentów obojętnie podchodzi do podwyżek, gdyż one i tak nie zmienią ich zwyczajów zakupowych.

- Jest to jednak margines w dzisiejszych czasach potwierdzonych w badaniu - powiedział ekspert.

Dodał, że nawet bardzo zamożni ludzie nie ignorują tego, co dzisiaj dzieje się w sklepach.

Poza tym ocenił, że 18-proc. wynik osób niemających w tej kwestii zdania, może świadczyć o tym, że w gąszczu różnego rodzaju medialnych informacji Polacy jeszcze w pełni nie dostrzegają tego, co może ich czekać.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej