X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Autostrada A2 od Łodzi do Warszawy będzie poszerzona. Ruszają konsultacje rynkowe

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2021 07:50
Prawie 90-kilometrowy odcinek autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią ma być poszerzony o jeden pas. - Mamy przed sobą do zrealizowania inwestycję, jakiej jeszcze nie było w Polsce. Chcemy się do niej dobrze przygotować, dlatego 30 grudnia rozpoczynamy wstępne konsultacje rynkowe - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach konsultacji firmy mają przygotować się do realizacji tej wymagającej inwestycji.
W ramach konsultacji firmy mają przygotować się do realizacji tej wymagającej inwestycji.Foto: monticello/shutterstock

Poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią o trzeci pas, a na wlocie do Warszawy o czwarty pas ruchu, jest inną formułą niż budowa nowej drogi w szczerym polu.

Inwestycja wiąże się też z szeregiem uwarunkowań, chociażby kwestią organizacji ruchu na czas robót - powiedział p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.

75 tys. pojazdów na dobę

W ramach konsultacji GDDKiA chce z firmami z branży poruszyć pięć obszarów, aby wszystkie firmy składające w przyszłości oferty były gotowe do realizacji tej wymagającej inwestycji.

- Pierwsza kwestia to są odnawialne źródła energii. Zależy nam na tym, aby w tym projekcie wykorzystać rozwiązania tzw. zielonej energii, wykorzystując potencjał terenowy, ekranów akustycznych, zbiorników retencyjnych, dokonując bilansu nakładów i kosztów oraz późniejszego aspektu utrzymaniowego. Zależy nam, aby ta autostrada była samowystarczalna, zarówno w kontekście jej oświetlenia, jak również obwodów utrzymania autostrady - podkreślił.

Drugim tematem jest kwestia czasowej organizacji ruchu podczas prowadzenia robót. Tym odcinkiem A2 codziennie przejeżdża średnio 75 tys. pojazdów.

Kolejną kwestią, którą GDDKiA chce poruszyć podczas konsultacji z firmami, jest to, czy przyszły wykonawca będzie w stanie prowadzić roboty 24 godziny na dobę, a jeśli tak, to w jakim zakresie.

- Tego typu kwestie musimy zawczasu przedyskutować, żeby wykonawca, który ostatecznie złoży ofertę, po dopracowaniu rozwiązań nie był zdziwiony, albo my wszyscy, że czegoś się nie da. Zależy nam na tym, aby komunikacja była jak najsprawniejsza i najszersza - zapewnił.

Destrukt i kanały technologiczne

Trzecim obszarem, którym podczas konsultacji chce się zająć GDDKiA, jest destrukt.

- Autostrada A2 ma nawierzchnię bitumiczną, która składa się z dobrej jakości kruszywa i asfaltu. Budując trzeci pas, musimy automatycznie wykonać nową nawierzchnię na dwóch pozostałych. Stara będzie sfrezowana. Od niedawna mamy nowe przepisy, które tenże destrukt, czyli warstwę sfrezowanego asfaltu, pozwalają wykorzystać ponownie na naszych budowach. Do tej pory było to traktowane jako odpad - poinformował Tomasz Żuchowski.

- Kolejną kwestią jest wykorzystanie kanałów technologicznych po pozostałych punktach poboru opłat. Mamy cztery takie punkty: Pruszków, Wiskitki, Skierniewice i Grodzisk, gdzie są kanały technologiczne pod ziemię. Chcemy przedyskutować, w jaki sposób możemy to wykorzystać i zagospodarować - dodał.

Natomiast ostatnim punktem podczas konsultacji ma być kwestia weryfikacji istniejących przepisów i warunków technicznych.

- Nam zależy, aby autostrada funkcjonowała w trakcie budowy i był dostęp do wszystkich MOP-ów, gdzie są stacje i gdzie kierowcy mogą odpocząć - tłumaczył szef GDDKiA.

Przetarg w przyszłym roku

- Taki projekt mamy pierwszy raz w Polsce, gdzie będziemy dobudowywali pasy pod dużym ruchem. W historii jeszcze takiego czegoś nie było, w związku z tym chcemy przeprowadzić te konsultacje na odpowiednim etapie - podkreślił Tomasz Żuchowski.

Firmy, które będą chciały wziąć udział w konsultacjach, będą mogły od 30 grudnia zgłosić się za pośrednictwem specjalnego formularza, który będzie dostępny na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wstępny nabór zgłoszeń będzie prowadzony do połowy stycznia i - według założeń - konsultacje powinny potrwać do czerwca.

- Po konsultacjach i po uzyskaniu finansowania przetarg chcielibyśmy ogłosić jeszcze w przyszłym roku - dodał p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

PR24.pl, PAP, DoS

Czytaj także

Nowe odcinki dróg w 2022 roku. Plany Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2021 21:24
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad "według wstępnego planu, zamierza w 2022 roku ogłosić przetargi na co najmniej 24 odcinki dróg o łącznej długości 252 km".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zakopianka: dziś otwarcie kolejnego odcinka trasy S7. Sprawdź szczegóły

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2021 10:55
Jeszcze dziś zostanie otwarty nowy odcinek Zakopianki na trasie Lubień-Naprawa, to część trasy S7. Kierowcy będą mogli jechać w obu kierunkach słynnej drogi prowadzącej do stolicy Tatr.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Via Carpatia i Via Baltica to transportowe arterie krajów Międzymorza. Na jakim etapie jest ich budowa ?

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2021 17:00
 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad  zamierza w 2022 roku ogłosić przetargi na co najmniej 24 nowe odcinki dróg o łącznej długości 252 km. Duża część inwestycji GDDKiA będzie dotyczyła kolejnych odcinków tras: Via Carpatia i Via Baltica. To dwie, strategicznie ważne trasy komunikacyjne dla Międzymorza oraz krajów bałkańskich. Inwestycje wszystkich krajów Międzymorza o obie trasy szacuje się łącznie na 600 mld euro.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Via Carpatia. Drogowcy oddali ostatni planowany na ten rok odcinek

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2021 10:30
Polski odcinek międzynarodowej drogi Via Carpatia coraz dłuższy. Drogowcy oddali dziś do użytku niemal 8 kilometrowy odcinek tej trasy na północ od Rzeszowa, na odcinku Sokołów Małopolski – Łowisko. Na początku grudnia kierowcom został udostępniony 30 kilometrowy fragment drogi od węzła Rudnik nad Sanem do węzła Łowisko. Cała droga na odcinku Lublin – Rzeszów ma być przejezdna w 2022 roku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Trasa S6. Jest umowa na kolejny odcinek trasy ekspresowej na Pomorzu

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2021 12:00
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała właśnie umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka trasy ekspresowej S6 od obwodnicy Słupska do miejscowości Bobrowniki.
rozwiń zwiń