Via Carpatia. Drogowcy oddali ostatni planowany na ten rok odcinek

2021-12-23, 10:30

Via Carpatia. Drogowcy oddali ostatni planowany na ten rok odcinek
Międzynarodowa trasa Via Carpatia, której polskim fragmentem jest droga S19 przebiegnie przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Bułgarię, Rumunię i Grecję.Foto: GDDKiA/twitter

Polski odcinek międzynarodowej drogi Via Carpatia coraz dłuższy. Drogowcy oddali dziś do użytku niemal 8 kilometrowy odcinek tej trasy na północ od Rzeszowa, na odcinku Sokołów Małopolski – Łowisko. Na początku grudnia kierowcom został udostępniony 30 kilometrowy fragment drogi od węzła Rudnik nad Sanem do węzła Łowisko. Cała droga na odcinku Lublin – Rzeszów ma być przejezdna w 2022 roku.

Na trasie jest zlokalizowane jedno Miejsce Obsługi Podróżnych – MOP Górno. W tym miejscu trasa Via Carpatia krzyżuje się z lokalną drogą powiatową 1211R. W Sokołowie Małopolskim zlokalizowany jest węzeł drogowy "Sokołów Małopolski – Północ",  na którym projektowana trasa S19 będzie krzyżować się ze starą trasą DK 19.

Bezpośrednio za węzłem znajdować się będzie Obwód Utrzymania Drogi. W sumie już wybudowano 6 wiaduktów, 2 przejścia dla zwierząt - 1 przejście dolne, 1 przejście górne, 2 przepusty ekologiczne wraz z niezbędną przebudową dróg dochodzących do obiektów.

Kontrakt za 286 milionów

Dalej trasa będzie się łączyć z istniejącym odcinkiem drogi S19. Wartość kontraktu, to ponad 286 milionów złotych, a firmą odpowiedzialną za budowę tego odcinka był Budimex.

Wykonawcy inwestycji podkreślają, że nowa droga przyniesie wiele pozytywnych efektów dla mieszkańców i kierowców. Wyprowadzi z małych miejscowości ruch tranzytowy, który dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców.

Tranzyt przez tereny zabudowane, gęsto zaludnione, prowadzi do powstawania wąskich gardeł  w sieci dróg krajowych, zmniejszając ich przepustowość. Poprowadzenie ruchu poprzez nowo wybudowaną drogę ekspresową pozwoli uzyskać znacznie większe korzyści dla użytkowników i środowiska niż pozostawienie ruchu w dotychczasowym przebiegu.

Zastosowanie ekranów akustycznych w celu zabezpieczenia terenów mieszkalnych narażonych na zwiększona emisję hałasu powinno w znacznej części wyeliminować uciążliwości akustyczne spowodowane poprowadzenie drogi ekspresowej.

Kierowcy zaoszczędzą czas

Dla kierowców przejazd przez drogę ekspresową będzie korzystny ze względu na skrócenie czasu przejazdu i podniesienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól i posesji. Uspokojenie ruchu w miejscowościach, przez które będzie przebiegać droga ekspresowa podniesie komfort i zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców.

Międzynarodowa trasa Via Carpatia, której częścią jest droga ekspresowa S19, powinna też przyczynić się do ożywienia gospodarczego regionu ze względu na lepszą i bezpieczniejszą  komunikację.

Fragmentem Via Carpatii na terytorium naszego kraju jest droga S19,  połączy kilka krajów na osi północ – południe. Będzie przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Bułgarię, Rumunię i Grecję.

Polski odcinek będzie miał prawie 600 kilometrów długości. Na całej długości w naszym kraju trasa będzie miała parametry drogi ekspresowej lub autostrady. Rozpocznie się na granicy z Litwą w Budzisku, a zakończy się na granicy ze Słowacją za Barwinkiem. Najdłuższy odcinek Via Carpatii ma przebiegać przez Rumunię. Będzie on miał ponad 1500 kilometrów długości.

W tej chwili polscy kierowcy korzystają obecnie z prawie 90 kilometrów tej trasy.  Cały fragment Lublin – Rzeszów będzie gotowy w przyszłym roku.

 

Mapa planowanej drogi Via Carpatia. Źródło: gov.pl Mapa planowanej drogi Via Carpatia. Źródło: gov.pl

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw


 

Polecane

Wróć do strony głównej