Bank Pekao: 10 zasad cyberbezpieczeństwa na czas świątecznych zakupów

2021-12-09, 08:00

Bank Pekao: 10 zasad cyberbezpieczeństwa na czas świątecznych zakupów
Sprawdź, co możesz zrobić, aby twoje świąteczne zakupy i aktywność w internecie były bezpieczniejsze.Foto: Bank Pekao

Okres świąteczny to czas spotkań, prezentów, upominków oraz… wzmożonej aktywności cyberprzestępców. W okolicy Mikołajek i Wigilii Bożego Narodzenia robimy w sieci mnóstwo zakupów, a tym samym jesteśmy częściej niż zwykle narażeni na cyberataki. Dlatego w ten szczególny czas Bank Pekao zwraca uwagę, aby pamiętać nie tylko o idealnych prezentach, ale też o właściwym zapewnieniu ochrony w internecie.

Ofiarą cyberataku może być każdy z nas. Gdy kupujemy online, jesteśmy szczególnie narażeni na działania cyberprzestępców. Dlaczego? Zakupy w internecie wymagają zwykle logowania do banku i potwierdzenia naszej tożsamości lub podania danych karty płatniczej. Cyberprzestępcy wykorzystują te okazje, np. wysyłając fałszywe SMS-y lub e-maile z prośbami o dokonanie przelewu, w których domagają się podania danych. Robią to po to, by je przejąć i "wyczyścić" nasze konta.

Zdarza się także, że dostajemy link do strony naszego banku, przez którą zwykle się logujemy - przy czym strona ta jest w rzeczywistości fałszywa, a różni się od oryginalnej raptem jednym znakiem w adresie www. Gdy wpiszemy na niej nasze dane, przekażemy je wprost w ręce złodziei. Taka metoda, stosowana dziś najczęściej, nazywana jest phishingiem. Pamiętaj również, że Bank Pekao nie wysyła nigdy linków do logowania w systemach transakcyjnych.

Na szczęście nie jesteśmy bezbronni w walce z cyberprzestępcami. Można to robić na różne sposoby. Nie tylko instalując programy antywirusowe czy odpowiednie blokady, ale też poprzez stosowanie się do podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa. Przestrzeganie tych reguł to najskuteczniejsza tarcza przed cyberatakami.

Sprawdź, co możesz zrobić, aby twoje świąteczne zakupy i aktywność w internecie były bezpieczniejsze.

1. Sprawdzaj wiarygodność sklepu internetowego. Złodzieje tworzą strony fikcyjnych sklepów i kuszą nieco niższymi cenami. Często podszywają się również pod rozpoznawalne marki istniejących sklepów i tworzą własne o bardzo podobnych nazwach. Możesz również spotkać się z wykupionymi przez złodziei reklamami takich sklepów.

2. Zwracaj uwagę na poprawność językową strony, na której wpisujesz dane karty płatniczej lub logujesz się do bankowości elektronicznej. Fałszywe strony często są napisane niegramatycznie, zawierają błędy. W adresach internetowych występują różnice, czasami bardzo drobne, w porównaniu do autentycznych domen.

3. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem zakupowym. Podczas płatności za zakupy online zwykle jesteś kierowany do płatności elektronicznych w bankowości internetowej. Nie daj się nabrać na "dodatkowe" SMS-y, wiadomości w komunikatorach lub e-maile ze "sklepu", "serwisu" lub "banku" z prośbami o dokonanie płatności.

4. Nigdy nie podawaj na stronie internetowej sprzedawcy swoich danych logowania do konta bankowego lub hasła skrzynki e-mail. Bank nigdy nie prosi o podanie całego hasła. A jeśli podczas zakupów online widzisz takie polecenie - najprawdopodobniej masz do czynienia z próbą wyłudzenia danych.

5. Nie podawaj nikomu kodu do aktywacji aplikacji mobilnej PeoPay. Bank przekazuje go na Twój telefon jedynie w takcie aktywacji nowej aplikacji. Jeśli dostaniesz go w innych okolicznościach to prawdopodobnie złodzieje próbują przejąć dostęp do Twojego konta. Jak najszybciej zablokuj dostęp do bankowości i skontaktuj się z Bankiem! Nie wysyłaj także nikomu skanu lub zdjęć swojej karty płatniczej.

6. Bądź ostrożny przy instalowaniu nowych aplikacji na swoim telefonie. Możesz otrzymać od przestępców link do instalacji złośliwej aplikacji np. pod pretekstem uzyskania rabatu czy zamówienia przesyłki kurierskiej. Zawsze uważnie sprawdzaj wiarygodność aplikacji np. w oparciu o liczbę jej pobrań lub komentarze. Nie wyrażaj zgody na nadmiarowe uprawnienia aplikacji. Nie instaluj aplikacji spoza sklepu Google Play czy App Store.

7. Wybieraj wygodne, sprawdzone i bezpieczne metody płatności np. BLIK, tradycyjny przelew. Czytaj SMS-y z banku. Zwracaj uwagę na szczegóły transakcji przed jej autoryzacją.

8. Nie klikaj w linki pochodzące od nieznanych nadawców. Nie otwieraj też załączników z e-maili, co do których autentyczności nie masz pewności.

9. Twórz silne, trudne do odgadnięcia hasła, zwłaszcza do bankowości elektronicznej. Staraj się też często zmieniać hasła i PIN-y.

10. Unikaj zakupów online w otwartych sieciach wifi. Publiczne sieci wifi, np. w centrach handlowych, hotelach czy biurowcach, mogą być słabo zabezpieczone i tym samym narażone na cyberataki. Złodzieje mogą to wykorzystać i wykraść twoje dane, gdy będziesz logował się do banku za pośrednictwem otwartej sieci. Dlatego staraj się robić zakupy, będąc podłączonym do zaufanej, zabezpieczonej sieci internetowej.

Bank Pekao, art. sponsorowany

Polecane

Wróć do strony głównej