X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Chętnie kupujemy w sieci, ale boimy się, że nie dostaniemy towaru. Trwa Black Friday

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2021 07:10
53 proc. Polaków kupujących w internecie obawia się, że wpłaci pieniądze, a nie dostanie kupionego towaru - wynika z badania ''Rzetelność sklepów internetowych''. Jednocześnie 67 proc. respondentów przyznaje, że nie ma problemu z wydawaniem pieniędzy w sieci.
Polacy lubią zakupy w internecie
Polacy lubią zakupy w internecieFoto: Shutterstock/Rawpixel.com

Jak wynika z badania ''Rzetelność sklepów internetowych'' przeprowadzonego przez IMAS International na zlecenie Rzetelnej Firmy i serwisu ChronPESEL.pl, współpracującego z Krajowym Rejestrem Długów, w internecie wielu rodaków utrzymuje kontakty ze znajomymi (83 proc.) i korzysta z rozrywek takich jak słuchanie muzyki (79 proc.) lub czytanie internetowych wydań gazet i magazynów (60 proc.). Powszechnym stało się też robienie zakupów online.

Ekspert Rzetelnej Firmy Andrzej Kulig zwrócił uwagę, że dzień największych promocji w roku, czyli Black Friday, zapewne przyciągnie do e-sklepów rzesze internetowych klientów. "W takich chwilach warto jednak trzymać emocje na wodzy, a wszechobecne rabaty i obniżki cen analizować z głową na karku" - radzi w rozmowie z PAP.


Kupujemy, ale się boimy

Według badania, co drugi kupujący w sieci boi się tego, że wpłaci pieniądze, a nie dostanie kupionego towaru (53 proc.). Jednocześnie 98 proc. Polaków nie ma obaw przed robieniem zakupów w sieci. Z tego 31 proc. badanych zapewnia, że ''zdecydowanie nie boi się'' takiej formy kupowania, natomiast 67 proc. przyznaje, że "raczej nie ma problemu z wydawaniem pieniędzy w sieci". Mimo wszystko podkreślają, że wiarygodność sklepu internetowego ma dla nich ogromne znaczenie.

Natomiast siedmiu na dziesięciu badanych zapewnia, że wiarygodność sklepu internetowego jest dla nich zawsze ważna, co czwarty mówi, że czasem, a co setny badany zwraca uwagę na wiarygodność e-sklepu tylko w przypadku, kiedy robi kosztowne lub specjalistyczne zakupy.

Kulik podkreślił, że tylko 16 proc. kupujących online zwraca uwagę na certyfikaty i stosowane kodeksy etyczne sprzedawców internetowych. Konsumenci, by sprawdzić dany sklep, najczęściej zasięgają opinii innych kupujących w danym sklepie (60 proc.).

- Wielu z nich szuka oceny w internecie, w popularnych serwisach i na stronie internetowej danego sklepu - zaznaczył. Dodał, że warto zwrócić też uwagę, czy dany sprzedawca ma tzw. certyfikat rzetelności, który jest zaświadczeniem o braku przeterminowanych zobowiązań wpisanych do rejestru długów.


Popularność sklepu i informacje o produkcie

Polacy przy wyborze e-sklepu zwracają też uwagę na jego popularność (50 proc.). Dla 41 proc. badanych ważne są informacje dotyczące firmy prowadzącej sklep, zawarte na stronie internetowej. Z kolei informacja o tym, jak długo e-sprzedawca działa na rynku, jest istotna dla 35 proc. badanych, a co czwarty kupujący kieruje się w tym względzie opinią rodziny lub znajomych.

Z badania wynika też, że ponad 68 proc. ankietowanych padło ofiarą nierzetelnego sprzedawcy. Przewinienia e-sklepów to najczęściej sytuacje, w których kupiony produkt był złej jakości lub nie dotarł na czas (po 29 proc. wskazań); niezgodność zamówionego towaru z opisem (28 proc.) bądź złe jego zapakowanie (19 proc.). Co siódmy kupujący w ogóle nie otrzymał opłaconego produktu. Natomiast 12 proc. ankietowanych zwraca uwagę, że przedsiębiorcy sprzedający w internecie "robią duże problemy ze zwrotem lub wymianą towaru bądź wysyłają wybrakowany produkt" (11 proc.).


Prawa konsumenta

-Jeśli sprzedający nie poinformuje kupującego o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, termin ten wydłuża się do roku - zwraca uwagę Kulik. Jak dodał, na polskim rynku internetowym nadal trafiają się oszuści - 6 proc. konsumentów przyznało, że złożyło zamówienie i je opłaciło w fikcyjnym e-sklepie.

Efekty nierzetelnych działań e-sprzedawców odbijają się głównie na samych kupujących, co przyznało blisko 96 proc. ankietowanych. 62 proc. z nich po negatywnym doświadczeniu z e-sklepem "było zdenerwowanych faktem, że zostali źle potraktowani". Ponad połowa potwierdziła, że zmarnowała czas na takich zakupach. Blisko co trzeci musiał odesłać kupione produkty do sprzedającego, a co trzeci z powodu nieetycznego zachowania e-sklepu, stracił pieniądze.

Ogólnopolskie badanie ''Rzetelność sklepów internetowych'' przeprowadzono przez IMAS International na zlecenie Rzetelnej Firmy i ChronPESEL.pl w listopadzie 2021 r. na grupie 1016 osób w wieku 16-74 lata robiących zakupy w Internecie.


PolskieRadio24.pl/ PAP/ mib

Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA pieniądze POLSKA

Czytaj także

"Polski Ład da się zrealizować tylko ciężką pracą". List prezesa PiS do klubów "Gazety Polskiej"

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2021 21:15
Wicepremier, prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński podkreślił w liście do uczestników Zjazdu Klubów "Gazety Polskiej", że Polska stoi obecnie przed ogromną szansą. Jak ocenił, "cele Polskiego Ładu da się zrealizować tylko wtedy, gdy będziemy - mam tu na myśli PiS - bardzo ciężko pracować i nie będziemy popełniać określonych błędów". 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Droga energia albo katastrofa klimatyczna. Analitycy o cenach emisji CO2

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2021 09:40
Utrzymanie cen emisji CO2 na poziomie 30 euro do 2025 r. będzie oznaczało realizację scenariusza powolnej dekarbonizacji - stwierdza w analizie Polski Instytut Ekonomiczny. Według ekspertów na efektywną transformację pozwolą kwoty rzędu 60 i 120 euro.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Publicysta "Die Welt" przyznaje rację krytykom Nord Stream 2. "Rosja stosuje szantaż, przed którym ostrzegali"

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2021 15:19
"Moskwa coraz wyraźniej daje do zrozumienia, że może rozwiązać problemy Europy z gazem, jeśli Bruksela zmieni swoją politykę wobec Rosji. Jest to rodzaj szantażu, przed którym ostrzegali krytycy gazociągu Nord Stream 2" - pisze komentator dziennika "Die Welt".
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Rynek musi być wolny od spekulacji". KE wszczęła dochodzenie w sprawie wzrostu cen energii

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2021 13:40
W Rzymie rozpoczął się Szczyt G20, czyli grupy najpotężniejszych gospodarczo państw świata. Wśród tematów dwudniowych obrad znalazły się: walka ze zmianami klimatycznymi oraz z pandemią COVID-19, pobudzanie wzrostu gospodarczego oraz gwałtowny wzrost cen energii na świecie. Ten ostatni temat dotyczy także Unii Europejskiej. Komisja Europejska wszczęła dochodzenie w tej sprawie. - To jest odpowiedź na apele grupy ponad 40 europosłów, w tym 14 z Polski - powiedziała w audycji "W samo południe" Beata Płomecka, korespondentka Polskiego Radia w Brukseli.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polacy kupują pod wpływem chwili. Uwaga na Black Friday

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2021 07:10
Jednej piątej Polaków zdarza się co najmniej raz na kilka miesięcy wydać pod wpływem chwili 500 zł - wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Najmniej odporni na zakupy pod wpływem nastroju są dobrze zarabiający mężczyźni ok. czterdziestki z niższym wykształceniem.
rozwiń zwiń