X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

CPK wybuduje tunel kolejowy w Łodzi. Prace ruszą w roku 2023

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2021 15:30
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na projekt 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź Fabryczna. To pierwsza spośród inwestycji CPK, która wkroczyła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na projekt 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź Fabryczna
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na projekt 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź FabrycznaFoto: twitter/CPK/fly4free.pl

Tunel będzie kluczowym fragmentem trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

Uroczystość podpisania umowy dot. projektu tunelu CPK odbyła się na stacji Łódź Fabryczna.

To właśnie tutaj w 2023 roku planowane jest rozpoczęcie podziemnych prac. Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.


twitter-PKPPLK.jpg
"Polska efektywnie realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane z UE i budżetu". Wsparcie dla nowych projektów

Tunel ma kosztować 60 mln zł

Kontrakt został zawarty z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska, a jego wartość to prawie 60 milionów złotych.

Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla kolei dużych prędkości. To element tak zwanej szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, a dalej do Wrocławia i Poznania. Projektowany tunel będzie miał ponad cztery kilometry długości.

Szybkie pociągi zatrzymają się tylko na dworcu Łódź Fabryczna

Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W ten sposób cała linia utworzy kształt litery "Y".


CPK.jpg
CPK da impuls do powstania nowych linii kolejowych dużych prędkości. Wiemy, ile będą liczyły kilometrów

- Ta linia zapewni pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, na przykład z Łodzi do Warszawy w 45 minut - obecnie ponad godzinę, a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w jedną godzinę i dziesięć minut - obecnie prawie 3,5 godziny - mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Szybka kolej z dofinansowaniem funduszy europejskich

Na wykonanie tego projektu budowlanego spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnych funduszy. Na potrzeby budowy tunelu trafiło prawie 30 procent środków przyznanych Polsce w ostatnim konkursie CEF 2014-2020, czyli prawie 60 milionów złotych dofinansowania.

- Tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach Programu CPK, a dzisiejsze wydarzenie przybliża nas do wbicia pierwszej łopaty. Prace studialne objęły już w sumie około 1 000 km planowanych linii kolejowych w różnych częściach Polski. To trasy, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Tunel CPK to niejedyny podziemny przejazd kolejowy w Łodzi. Spółka PKP PLK od grudnia 2020 roku buduje w tym mieście tunel dla ruchu aglomeracyjnego. Pociągi jadące od strony Warszawy będą wjeżdżały do tunelu PLK także na stacji Łódź Fabryczna.

Dalej przebieg jest już inny niż tunelu CPK, to znaczy, że powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Śródmieście, Polesie i Koziny. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.

Kolejowa inwestycja CPK w Łodzi jest częścią korytarza Morze Północne - Morze Bałtyckie. Szlak ten prowadzi z Finlandii przez kraje nadbałtyckie, Polskę, Niemcy, Holandię i Belgię, czyli jest elementem transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego.

 

IAR/PR24/Aleksander Pszoniak/jk


Czytaj także

Do CPK będą wiodły nowe tory kolejowe na trasie Warszawa Zachodnia - Łódź

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2021 10:00
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wykonawcę prac przygotowawczych dla 140-kilometrowego odcinka nowych torów kolejowych na trasie Warszawa Zachodnia - CPK – Łódź - podała spółka. Ma być oddany do użytku przed końcem 2027 r. i będzie pierwszym elementem systemu kolei dużych prędkości.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polacy masowo podróżują koleją. W lipcu odnotowano rekordowy wzrost liczby pasażerów

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2021 10:55
W lipcu 2021 r. z usług kolei skorzystało ponad 23,5 mln pasażerów. Liczba podróżnych wzrosła o ponad 24 proc. względem lipca 2020 r. i był to najlepszy wynik od czasu wybuchu pandemii – poinformował Urząd Transportu Kolejowego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Polska efektywnie realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane z UE i budżetu". Wsparcie dla nowych projektów

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2021 13:51
Fundusze unijne z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) wesprą inwestycje kolejowe na Dolnym Śląsku i Podkarpaciu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymała ponad 136 milionów złotych na poprawę stanu technicznego wiaduktów i mostów kolejowych na terenie gminy Kłodzko i w Przemyślu
rozwiń zwiń

Czytaj także

Uwaga na listopadowe zmiany w rozkładzie jazdy pociągów. Ostatnia korekta w tym roku

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2021 14:11
Przed nami ostatnia korekta obowiązującego rocznego rozkładu jazdy. Zmiany wejdą w życie w niedzielę 7 listopada i będą obowiązywać do 11 grudnia. Kolejarze zapowiadają szereg zmian w ostatniej tegorocznej korekcie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

100 mld zł na modernizację polskich kolei. PKP mają już 95 lat

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2021 17:47
O sytuacji polskiej kolei, jej modernizacji, na którą przeznaczono ponad 100 mld zł, oraz perspektywach jej rozwoju, mówił w radiowej Jedynce Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.
rozwiń zwiń