X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Black Friday: UOKiK radzi, jak nie dać się nabrać na rzekome promocje

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2021 13:50
Trzeba pamiętać, że Black Friday może być dla niektórych sprytnych handlowców okazją, do pozbycia się magazynowych zaległości oraz towarów wadliwych czy słabej jakości. Stąd urząd, przedstawiając listę pułapek czyhających na klientów, przypomina, że nawet przecenione towary - jeśli okażą się wadliwe - podlegają reklamacji.
Black Friday: Duża obniżka? Sprawdź, czy dzień wcześniej nie podniesiono ceny.
Black Friday: Duża obniżka? Sprawdź, czy dzień wcześniej nie podniesiono ceny.Foto: Shutterstock/Ververidis Vasilis

UOKiK podkreślił, że co roku do Urzędu trafiają skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji.

Duża obniżka? Sprawdź, czy dzień wcześniej nie podniesiono ceny

Wyjaśniono, że w zgłoszeniach najczęściej pojawia się problem żonglowania cenami. Chodzi o praktykę, w której przedsiębiorcy podnoszą je tuż przed wyprzedażą po to, żeby po ich obniżce rabat wydawał się niezwykle atrakcyjny. Urząd zwrócił uwagę, że tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Chcąc się ustrzec przed fikcyjną promocją UOKiK radzi konsumentom, aby wcześniej zrobili rozeznanie cenowe artykułów, które chcą kupić podczas Black Friday. Wtedy można ocenić, czy zaproponowana cena promocyjna jest okazją, czy jej cena jest niższa niż przed promocją.

- W tym okresie wyprzedaży i promocji przypominamy osobom polującym na okazje o tym, jakie mają prawa. Podpowiadamy też, na co szczególnie warto zwrócić uwagę podczas zakupów. Konsumentom zalecamy ostrożność, przedsiębiorców zaś zachęcamy do rzetelności i uczciwości względem klientów - wskazał prezes Urzędu Tomasz Chróstny.

Każdy towar - nawet ten przeceniony - można reklamować…

UOKiK zwraca uwagę tak sprzedawcom, jak i kupującym, że przecenione towary - tak jak wszystkie inne - podlegają reklamacji, jeśli okażą się wadliwe.

"Składamy ją w ramach rękojmi u sprzedawcy - najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor towaru). Prawo wyboru między obiema możliwościami należy do nas" - wyjaśniono.

Czytaj więcej:

Zbliża się Black Friday. Co na święto zakupów planują sprzedawcy?

…ale uwaga - jeśli wiemy, że towar miał wady, i stąd obniżka ceny, to nici z reklamacji

Urząd przypomina jednak, że jeśli powodem obniżenia ceny produktu jest jego wada, a kupujący wie o tym, to później nie będzie mógł go zareklamować.

Uwaga też na zakupy w stacjonarnych sklepach

UOKiK dodał, że jeśli kupujemy w sklepie stacjonarnym, należy pamiętać, że zwrot pełnowartościowego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy.

"Dlatego warto dobrze przemyśleć zakup i nie działać pod wpływem chwilowego impulsu wywołanego obniżką ceny. Przed transakcją zapytajmy sprzedawcę, jaka jest polityka sklepu w tym zakresie - czy zwroty są możliwe, a jeśli tak, to w jakim terminie i na jakich zasadach" - radzi Urząd.

Jeśli kupimy towary w internecie, mamy prawo do jego zwrotu bez podawania powodów

Odnośnie zakupów przez internet, trzeba pamiętać, że mamy ustawowe prawo do namysłu - w ciągu 14 dni od otrzymania produktu możemy odstąpić od umowy bez podawania powodów.

Po odesłaniu zakupów otrzymamy zwrot pieniędzy, niezależnie od tego, czy zrobiliśmy je po promocyjnej cenie czy po regularnej.

Zakupy w Black Friday: wygrywa internet czy sklepy stacjonarne? Co z przecenami?

Warto też sprawdzać wiarygodność sprzedawców w internecie

Urząd radzi też, na co zwrócić uwagę, kupując za pośrednictwem sieci.

Przede wszystkim powinniśmy sprawdzić wiarygodność sprzedawcy - dane rejestracyjne, adres, dane do kontaktu. Sprzedawca ma obowiązek je udostępnić.

"Wątpliwości wśród kupujących powinny wzbudzić literówki, błędy gramatyczne czy nieestetyczny wygląd strony. Namawiamy do sprawdzania, czy sklep posiada certyfikat SSL. Zwracamy uwagę na symbol zamkniętej kłódki znajdującej się przed adresem strony internetowej, a także na prefiks https://" - dodano.

W weryfikacji pomoże nam Europejskie Centrum Konsumenckie

UOKiK przyznaje, że zweryfikowanie sklepu w warunkach domowych może dla wielu konsumentów nie być łatwe, ale wówczas z pomocą przychodzi symulator Europejskiego Centrum Konsumenckiego - https://brandedshoesoutlet.eu/.

"To narzędzie, które przypomina sklep internetowy i przystępnie pokazuje, na jakie rzeczy trzeba zwrócić uwagę na każdym etapie zakupów. Przy okazji można sprawdzić swoją wiedzę o prawach konsumenckich i przekonać się, jakie popełniamy błędy podczas e-zakupów. Dzięki temu w przyszłości – w realnym świecie - będziemy mogli ich uniknąć" - podkreślono.

Z poradami dla kupujących można się też zapoznać na stronie konsument.edu.pl.


PAP, jk

Czytaj także

Zbliża się Black Friday. Co na święto zakupów planują sprzedawcy?

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2021 12:49
Zbliża się kolejny Black Friday - dzień przecen i okazji. W tym roku najwięcej sprzedawców planuje w swoich sklepach obniżki cen do 30 proc. - wynika z badania przeprowadzonego z okazji Black Friday przez operatora płatności Tpay. Planując zakupy w tym dniu, pamiętajmy jednak: ten dzień jest okazją przede wszystkim dla handlowców.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Patriotyzm ma też swój gospodarczy wymiar - większość Polaków wybiera rodzime produkty

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2021 11:37
- Polacy wykazują silną postawę patriotyzmu konsumenckiego - mówi Rafał Mokrzycki z Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Zaznacza, że na kraj pochodzenia produktu większą uwagę zwracają młodzi oraz kobiety niż osoby powyżej 60. roku życia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zakupy w Black Friday: wygrywa internet czy sklepy stacjonarne? Co z przecenami?

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2021 14:35
Ponad 30 proc. polskich e-konsumentów zaplanowało już zakupy na tegoroczny Black Friday - poinformowała firma badawcza Advox Studio. Wskazano, że czynnikiem najbardziej zachęcającym klientów do przeprowadzenia transakcji jest obniżka cen.
rozwiń zwiń