X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Kanał Sueski podnosi opłaty. Obawa o wzrost cen przewożonych towarów

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2021 06:00
Egipski Urząd Kanału Sueskiego (SCA) ogłosił, że w 2022 roku podniesie opłaty za przejazd statków przez kanał o 6 proc.
Kanał Sueski
Kanał Sueski Foto: shutterstock.com/Dipix

- Ta planowana podwyżka zostanie zastosowana od lutego przyszłego roku z wyłączeniem statków wycieczkowych i statków na skroplony gaz ziemny (LNG) - powiedział w czwartek przewodniczący SCA Osama Rabie.

Podkreślił on, że SCA pragnie stosować zrównoważoną i elastyczną strategię marketingową i cenową, która spełnia interesy urzędu i jego klientów.

Podwyżka się należy

Stwierdził, że podwyżka była przedmiotem szeroko zakrojonych analiz. Powołał się na prognozę Międzynarodowego Funduszu Walutowego, zgodnie z którą światowa gospodarka wzrośnie o 5,9 proc. w 2021 r. i 4,9 proc. w 2022 r.

Czytaj także:
rating1200.jpg
Wzrost PKB w strefie euro. Znamy prognozę banku inwestycyjnego

Rabie dodał, że MFW i Światowa Organizacja Handlu również oczekują dalszego wzrostu światowego ruchu handlowego i wzrostu popytu na transport morski, odpowiednio o 6,7 proc. w 2021 r. i 4,7 proc. w 2022 r., przewidując tym samym dalsze wysokie zyski dla firm żeglugowych.

Przewodniczący SCA wyjaśnił, że utrzymanie opłat tranzytowych dla statków LNG jest następstwem ciągłego śledzenia najnowszych zmiennych w handlu morskim LNG.

Rabie zwrócił uwagę, że stabilizacja opłat tranzytowych dla statków wycieczkowych wynika głównie z faktu, że ten rodzaj statków został najbardziej dotknięty pandemią COVID-19 w porównaniu z innymi statkami.

Kanał Sueski, łączący Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, został oficjalnie otwarty dla żeglugi międzynarodowej w 1869 r., służąc jako koło ratunkowe dla światowego handlu morskiego, ponieważ umożliwia statkom podróżowanie między Europą a Azją Południową bez konieczności opływania Afryki.

Obawy o inflację

Podniesienie opłat prawdopodobnie spowoduje dalszą presję inflacyjną na globalne łańcuchy dostaw. Około 12 proc. międzynarodowego handlu przepływa przez Kanał Sueski.

Czytaj także:
shutt fabryka samochód 1200.jpg
Samochody towarem deficytowym. ''Przemysłowi grozi zapaść, załamanie się łańcucha dostaw''

Dla przykładu, statek podobny do Ever Given, który utknął w kanale na początku tego roku, jest obecnie obciążany następującymi opłatami:

  • 2560 USD za pilotaż
  • 3000 dolarów opłaty portowej
  • 700 USD opłaty portowe
  • 6575 USD opłaty dla ministerstwa
  • 2590 USD opłaty za cumowanie
  • 100 USD opłaty za śmieci
  • 14 150 USD holowniki eskortowe
  • 10,360 USD opłaty za prąd
  • 444,000 USD opłaty za Kanał Sueski

W sumie przepłynięcie kosztuje około 484 035 dolarów.

W ubiegłym miesiącu kanał odnotował najwyższy miesięczny tonaż w swojej historii, który wyniósł 112,1 mln ton. Łącznie w październiku przez kanał przepłynęło 1847 statków, o 14 proc. więcej niż rok temu.

Władze kanału również odnotowały rekordowe przychody w ostatnim roku finansowym, pomimo sześciodniowej blokady po tym, jak 220,000-tonowy Ever Given wpłynął w marcu na mieliznę. Przychody wzrosły do 5,84 mld dolarów w ciągu 12 miesięcy do 30 czerwca, ponieważ silny popyt na towary spowodował ożywienie w handlu.

Firmy żeglugowe również skorzystały na tym odbiciu. Maersk, największa na świecie grupa żeglugi kontenerowej, odnotowała w tym tygodniu najbardziej zyskowny kwartał w swojej historii. Przewiduje ona również, że kryzys w globalnym łańcuchu dostaw będzie trwał jeszcze w przyszłym roku, a niedobory pracowników portowych i kierowców ciężarówek spowodują dodatkowe zakłócenia. 

PolskieRadio24.pl/ Guardian/ DailyNewsEgipt/ mib

Czytaj także

Media: transport morski notuje rekordowe zyski od czasu kryzysu z 2008 r.

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2021 17:44
Transport morski odnotowuje obecnie najwyższe zyski od 2008 roku, co spowodowane było wznowieniem na szeroką skalę handlu drogą morską po pandemii COVID-19. Pandemia zakłóciła globalny łańcuch dostaw towarów statkami, ograniczając zdolność branży do szybkiego przemieszczania - pisze w niedzielę Bloomberg.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Marcin Horała o CPK: etap projektowo-budowlany będzie szyty na miarę

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2021 15:15
- W ostatnim czasie zawarte zostały pierwsze transakcje dobrowolnego zakupu nieruchomości - o Centralnym Porcie Komunikacyjnym mówił w Polskim Radiu 24 Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rosja: szósta podwyżka stóp procentowych w tym roku. Ekonomiści ostrzegają przed kryzysem

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2021 09:30
Bank centralny Rosji podniósł w piątek stopy procentowe do 7,5 proc. Ekonomiści ostrzegają, że kraj stoi w obliczu potrójnego zagrożenia związanego z rosnącą liczbą zakażeń koronawirusem, nowymi ograniczeniami pandemicznymi i rosnącą inflacją.
rozwiń zwiń