GDDKiA: wielu chętnych na budowę kolejnego odcinka Via Carpatia

2021-10-19, 11:29

GDDKiA: wielu chętnych na budowę kolejnego odcinka Via Carpatia
Budowa Via Carpatii. Foto: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

Siedmiu wykonawców złożyło oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka S19 od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego. Inwestycja realizowana będzie w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Trasa S19 na tym odcinku będzie fragmentem międzynarodowej drogi Via Carpatia.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczyła na realizację tej inwestycji 491 milionów złotych. Oferty opiewają na kwoty od nieco ponad 391 do prawie 980 milionów złotych. Złożyły je firmy:

  • STRABAG - 391 538 155,38 zł
  • Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 399 750 000,00 zł
  • BUDIMEX - 404 530 209,27 zł
  • POLAQUA - 412 843 719,00 zł
  • Mota-Engil Central Europe - 438 915 752,99 zł
  • Stecol Corporation - 453 966 878,00 zł
  • SSB Sauerwein & Schaefer Bau AG - 978 270 643,31 zł

Wszyscy wykonawcy zaoferowali skrócenie czasu realizacji inwestycji z 39 do 36 miesięcy od podpisania umowy.

Komisja przetargowa po otwarciu ofert przystąpi do ich badania, by wyłonić wykonawcę prac. Najważniejszym czynnikiem, który zdecyduje o losach przetargu, jest cena. Brane jest też doświadczenie firmy przy pracach nad podobnymi inwestycjami. 

Powiązany Artykuł

auto elektryczne i stacja ładowania
Ponad 31 tys. aut z napędem elektrycznym. Sprawdź dane Licznika Elektromobilności

Przetarg na kolejny fragment drogi

       
W ramach zadania przewidziana jest budowa niespełna 14 kilometrów  drogi ekspresowej do końca obecnej obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego, gdzie na odcinku o długości około sześciu kilometrów  dobudowana zostanie druga jezdnia. Przebudowane też będą łącznice węzłów Międzyrzec Podlaski Północ oraz Międzyrzec Podlaski Południe.

Z kolei w miejscowości Łukowisko powstanie węzeł, gdzie szlak Via Carpatia będzie się krzyżował z autostradą A2. Realizowany on będzie w ramach budowy autostrady A2.

W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie i przejście dla zwierząt dużych i średnich, dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, drogi dojazdowe i lokalne, a istniejąca obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego zostanie dostosowana do kategorii ruchu przewidzianej dla drogi ekspresowej S19.       

To kolejny fragment S19, który będzie realizowany w województwie lubelskim. W budowie jest pięć odcinków trasy między Lublinem a Janowem Lubelskim. To ponad 66 kilometrów nowej trasy. GDDKiA wyłoniła już wykonawcę około 23-kilometrowego odcinka Lubartów - Lublin, a w przetargu na realizację jest pięć kolejnych odcinków S19 od granicy województwa lubelskiego i mazowieckiego do Lubartowa o łącznej długości prawie 80 kilometrów.

Komunikacyjny kręgosłup Europy

Międzynarodowa trasa Via Carpatia, której fragmentem jest na terytorium Polski droga S19,  połączy kilka krajów na osi północ – południe. Będzie przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Bułgarię, Rumunię i Grecję. Polski odcinek będzie miał prawie 600 kilometrów długości. Na całej długości będzie miała parametry drogi ekspresowej lub autostrady. Polski odcinek rozpocznie się na granicy z Litwą w Budzisku, a zakończy się na granicy ze Słowacją za Barwinkiem. Najdłuższy odcinek tej trasy ma przebiegać przez Rumunię. Będzie on miał ponad 1500 kilometrów długości.

W tej chwili polscy kierowcy korzystają obecnie z około pięćdziesięciu kilometrów  w województwach lubelskim i podkarpackim. W tym roku na mapie drogowej kraju pojawią się nowe odcinki drogi S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md

Polecane

Wróć do strony głównej