X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Docelowy system transportowy kraju powstanie do 2035 roku. Horała: Polska będzie w ekstraklasie światowej

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2021 06:24
- Do 2035 roku zbudujemy docelowy system transportowy najwyższej światowej jakości - zapowiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Według niego dzięki realizacji CPK przejazd pociągiem między Poznaniem a Warszawą potrwa ok. 1,5 godz.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Foto: twitter.com/PKPIntercityPDP

Program Kolejowy CPK zakłada budowę w całej Polsce łącznie prawie 1,8 tys. km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego.

cpk 12.jpg
Początek budowy CPK w 2023 r. Horała: trwają prace przygotowawcze dla prawie 1000 km linii kolejowych

W zasięgu szybkiego dojazdu

Marcin Horała powiedział, że dzięki realizacji tego przedsięwzięcia, pociągi łączące Poznań z Warszawą będą przewozić pasażerów kilkadziesiąt minut szybciej niż obecnie.

- Przejazd pociągiem między Poznaniem a Warszawą potrwa około 1,5 godz. Szybsze będą również dojazdy do Poznania i przez Poznań do Warszawy z zachodniej części regionu, z województwa lubuskiego czy zachodniopomorskiego. Całą serię szybkich połączeń zyska w Wielkopolsce również Kalisz - podkreślił wiceminister.

- Przygotowywane i realizowane połączenia będą oddziaływać na cały teren, bo nawet jeżeli w danej miejscowości nie ma akurat przystanku kolei dużych prędkości, to będzie on w zasięgu szybkiego dojazdu. Nasz cel jest taki, żeby prawie cała Polska była w zasięgu pół godziny dojazdu do stacji, z której można uzyskać połączenia do całego kraju - dodał.

Luka do zapełnienia

Marcin Horała podkreślił, że dzięki CPK powstanie szkielet, w oparciu o który można budować i rozwijać sieć kolejową w poszczególnych częściach Polski.

- Dalsze rozprowadzanie ruchu to już będzie inicjatywa PKP PLK, samorządów - my dajemy tę podstawę, ten kręgosłup, główny krwioobieg, z którego wychodzić będą kolejne połączenia, docierające pewnie docelowo do każdej gminy - to już zapewne w ramach przywracanych połączeń autobusowych. Spójny system inicjatywy, którą oferuje państwo: od CPK, przez Krajowy Program Kolejowy, przez program Kolej plus czy wreszcie program autobusowy zbuduje ten nowy, docelowy system transportu kraju - tłumaczył.

Jak podkreślił, osiągnięcie stanu docelowego jest rozpisane na mniej więcej dwie unijne perspektywy finansowe, czyli do roku 2035.

- Ale to, co wtedy osiągniemy, to będzie system transportowy naprawdę najwyższej jakości. Polska pod względem transportu będzie grała w ekstraklasie światowej - teraz tak niestety nie jest. Mamy w Polsce ponad 400 miast, które w ogóle nie mają połączeń kolejowych. To w krajach wysoko rozwiniętych, ale nawet takich, jak Czechy, Słowacja czy Węgry się nie zdarza. Więc mamy tutaj pewną lukę do zapełnienia - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK.

"Dodatkowy dopalacz" dla gospodarki

Wiceminister podkreślił, że wraz z rozwojem sieci połączeń pasażerskich, sukcesywnie rozwijana ma być infrastruktura konieczna do realizacji przewozów towarowych.

- W tym momencie nie ma dla nich przepustowości na torach. To, że średnia prędkość pociągów towarowych w Polsce wynosi poniżej 30 km na godzinę wynika nie z tego, że one tak wolno jadą, ale dlatego, że te składy stoją, czekając na przepustowość na torach. 1,8 tys. km nowych linii kolejowych, przeniesienie ciężaru ruchu pasażerskiego na te nowe linie spowoduje, że i dla przewozów towarowych będzie znacznie więcej miejsca - powiedział.

Jak ocenił, dzięki temu Polska gospodarka dostanie "dodatkowy dopalacz", bo dobry transport to podstawa współczesnej gospodarki.

PR24.pl, PAP, DoS

Czytaj także

Do Łomży, Kolna i Orzysza wrócą pociągi. To zasługa Centralnego Portu Komunikacyjnego

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2021 16:25
Łomża zostanie wpisana na kolejową mapę Polski. Tak zakłada podpisana umowa na wykonanie prac przygotowawczych linii kolejowej Ostrołęka - Łomża - Giżycko, która będzie częścią nowego układu komunikacyjnego związanego z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kolejna inwestycja kolejowa CPK. Powstanie nowa trasa z Wrocławia do granicy z Czechami

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2021 07:21
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała kontrakt na studium wykonalności na końcowy fragment tzw. szprychy nr 9. Jest to ponad 60-kilometrowy odcinek łączący Żarów, leżący na południowy zachód od Wrocławia, ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"To jest ten rynek, na którym możemy zarobić". Marcin Horała o potrzebie budowy CPK

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2021 15:45
- Jesteśmy teraz w trakcie bardzo intensywnego lata podpisywania umów na studia techniczne, ekonomiczne i środowiskowe, czyli ostatni etap prac przygotowawczych dla kolejnych odcinków linii kolejowych - mówił w Polskim Radiu 24 o przygotowaniach do budowy CPK - pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała.
rozwiń zwiń