X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

"Rola banków centralnych w gospodarce". Debata w ramach Kongresu 590

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2021 09:15
Kluczową rolą banków centralnych jest prowadzenie polityki monetarnej w celu osiągnięcia stabilności cen (niskiej i stabilnej inflacji) oraz pomoc w zarządzaniu wahaniami gospodarczymi. Ramy polityki, w których działają banki centralne, uległy w ostatnich dziesięcioleciach znacznym zmianom. O przyszłości bankowości centralnej będą dyskutować uczestnicy Kongresu 590.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/ bluebay

Od późnych lat 80. ubiegłego wieku główną rolę w polityce pieniężnej odgrywa cel inflacyjny. Banki centralne w Kanadzie, strefie euro, Zjednoczonym Królestwie, Nowej Zelandii, Polsce i innych krajach wprowadziły wyraźny cel inflacyjny. Wiele krajów o niskich dochodach również przechodzi od wyznaczania celu dla agregatu monetarnego (miara ilości pieniądza w obiegu) do ram wyznaczania celu inflacyjnego.

Polityka pieniężna

Banki centralne prowadzą politykę pieniężną, dostosowując podaż pieniądza, zazwyczaj poprzez operacje otwartego rynku. Na przykład, bank centralny może zmniejszyć ilość pieniądza poprzez sprzedaż obligacji rządowych w ramach umowy "sprzedaży i odkupu", tym samym przyjmując pieniądze od banków komercyjnych. Celem takich operacji otwartego rynku jest sterowanie krótkoterminowymi stopami procentowymi, które z kolei wpływają na stopy długoterminowe i ogólną aktywność gospodarczą. W wielu krajach, zwłaszcza o niskich dochodach, mechanizm transmisji monetarnej nie jest tak skuteczny jak w gospodarkach rozwiniętych. Przed przejściem od celu monetarnego do celu inflacyjnego, kraje powinny opracować ramy umożliwiające bankowi centralnemu celowanie w krótkoterminowe stopy procentowe.

Zmiany po kryzysie 2008-2010

Po globalnym kryzysie finansowym banki centralne w gospodarkach rozwiniętych łagodziły politykę pieniężną poprzez obniżanie stóp procentowych aż do momentu, gdy stopy krótkoterminowe zbliżyły się do zera, co ograniczało możliwość dalszego ich obniżania (tj. ograniczało konwencjonalne opcje monetarne). W obliczu narastającego zagrożenia deflacją banki centralne podejmowały niekonwencjonalną politykę pieniężną, w tym skupowały długoterminowe obligacje (zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, strefie euro i Japonii) w celu dalszego obniżenia długoterminowych stóp procentowych i rozluźnienia warunków monetarnych. Niektóre banki centralne obniżyły nawet stopy krótkoterminowe poniżej zera.

Czytaj także:
kongres 590 zdjecie 1200.jpg
"Nowe możliwości". Rozpoczyna się 6. edycja Kongresu 590


Pandemia

W odpowiedzi na pandemię COVID-19 banki centralne podjęły bezprecedensowe działania polityczne w celu złagodzenia polityki pieniężnej na całym świecie, zapewnienia dużej płynności na rynkach finansowania podstawowego i utrzymania przepływu kredytów. Aby złagodzić napięcia na rynkach walutowych i rynkach obligacji lokalnych, wiele banków centralnych rynków wschodzących zastosowało interwencje walutowe i po raz pierwszy uruchomiło programy zakupu aktywów.


Polityka kursu walutowego

Wybór metod prowadzenie polityki pieniężnej jest ściśle związany z wyborem systemu kursu walutowego. Kraj, który ma stały kurs walutowy, będzie miał ograniczone możliwości prowadzenia niezależnej polityki pieniężnej w porównaniu z krajem, który ma bardziej elastyczny kurs walutowy. Chociaż niektóre kraje nie ustalają kursu walutowego, nadal starają się zarządzać jego poziomem, co może wiązać się z kompromisem z celem stabilności cen. System w pełni elastycznego kursu walutowego wspiera skuteczne ramy dla celu inflacyjnego.

Polityka makroostrożnościowa

Światowy kryzys finansowy pokazał, że kraje muszą ograniczać ryzyko dla systemu finansowego jako całości za pomocą specjalnych polityk finansowych. Wiele banków centralnych, których zadaniem jest również wspieranie stabilności finansowej, rozszerzyło swoje funkcje w zakresie stabilności finansowej, między innymi poprzez ustanowienie ram polityki makroostrożnościowej.

Aby polityka makroostrożnościowa działała skutecznie, potrzebuje silnych podstaw instytucjonalnych. Banki centralne są dobrze przygotowane do prowadzenia polityki makroostrożnościowej, ponieważ mają możliwość analizowania ryzyka systemowego. Ponadto są one często stosunkowo niezależne i autonomiczne. W wielu krajach ustawodawca powierzył mandat makroostrożnościowy bankowi centralnemu lub specjalnemu komitetowi działającemu w ramach banku centralnego.

Struktura instytucjonalna

Niezależnie od modelu wykorzystywanego do wdrażania polityki makroostrożnościowej, struktura instytucjonalna państwa powinna być wystarczająco silna, aby przeciwstawić się opozycji ze strony sektora finansowego i naciskom politycznym oraz zapewnić legitymizację i rozliczalność polityki makroostrożnościowej. Musi ona zapewnić decydentom jasne cele i niezbędne uprawnienia prawne, a także sprzyjać współpracy ze strony innych organów nadzorczych i regulacyjnych.

W odpowiedzi na pandemię wirusa COVID-19 wiele krajów złagodziło bufory makroostrożnościowe, aby uzupełnić inne polityki mające na celu absorpcję napięć w systemie finansowym i wspieranie udzielania kredytów dla gospodarki.


PolskieRadio24.pl/ MFW/ mib

Czytaj także

Prezydent podczas Kongresu 590: znakomite wyniki w produkcji i eksporcie to zasługa polskich przedsiębiorców

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2021 10:10
- Znakomite wyniki w zakresie produkcji i eksportu to zasługa polskich przedsiębiorców, nasze firmy z powiedzeniem konkurują na światowych rynkach, także w sferze nowych technologii - powiedział w środę prezydent Andrzej Duda, otwierając Kongres 590 poświęcony m.in. zdrowiu, ekologii i gospodarce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Premier podczas Kongresu 590: już czas, aby od obrony przejść do inwestycyjnej ofensywy

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2021 11:00
- Wezwaniem do działania jest właśnie hasło tegorocznego Kongresu - "Polska 2030". Dla mnie Polska roku 2030 to Polska po wdrożeniu Krajowego Planu Odbudowy, tego nowego Plan Marshalla, którego tym razem nikt nam nie odbierze - powiedział premier Mateusz Morawiecki, otwierając drugi dzień Kongresu 590.
rozwiń zwiń