X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

"Cena aut i trudny dostęp do ładowarek". Eksperci PIE o barierach rozwoju elektromobilności

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2021 08:22
Głównymi barierami rozwoju elektromobilności są cena i mała dostępność punktów ładowania - uważają analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). Dodali, że Polska posiada obecnie ok. 0,8 proc. wszystkich takich punktów w Unii Europejskiej.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: welcomia/Shutterstock

Jak zaznaczył PIE, elektromobilność w Polsce rozwija się jedynie w kilku miastach.

"Przez ostatnie 2,5 roku 80 proc. samochodów elektrycznych była rejestrowana w 7 województwach" - stwierdzili analitycy w najnowszym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE". Dodali, że o ile dwa lata temu blisko 30 proc. rejestracji odbywało się wokół aglomeracji warszawskiej, obecnie udział ten jest bliższy 23 proc. Wzrósł odsetek rejestracji w województwach śląskim (+5 pkt. proc.) oraz pomorskim (+2,7 pkt. proc.).

prąd energia elektryczna 1200.jpg
Opłaty za energię elektryczną. Urząd Regulacji Energetyki ogłosił nowe stawki

Potrzeba rozwoju infrastruktury

Według danych z systemu CEPIK, udział samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie rejestrowanych pojazdów osobowych zwiększył się w Polsce w ostatnim roku z 0,3 proc. do 0,7 proc. Zgodnie z danymi ACEA, w państwach UE odsetek ten wzrósł dwukrotnie, z 3,5 proc. do 7,5 proc. Na polskich drogach wciąż pojawia się zdecydowanie więcej samochodów napędzanych silnikiem diesel – dane CEPIK wskazują, że jest to 33 proc. wszystkich pojazdów, podczas gdy średnio w UE odsetek ten nieznacznie przekracza 20 proc.

"Głównymi barierami dla rozwoju elektromobilności są cena oraz mała dostępność punktów ładowania" - stwierdzili eksperci PIE. Zwrócili uwagę, że Polska posiada obecnie "jedynie ok. 0,8 proc. wszystkich punktów w Unii Europejskiej". Z kolei Niemcy mają takich punktów ponad 26 razy więcej. "Nasz kraj jest również drugim najsłabszym w UE pod względem liczby punktów ładowania" - dodali.

Celem państw UE jest przygotowanie jednego punktu ładowania na każde 10 pojazdów elektrycznych. Analitycy przypomnieli, że we wrześniu 2020 r. w Polsce plan wykonano w 12 proc. Niżej znalazła się tylko Bułgaria (8 proc.), a liderami są: Litwa, Łotwa i Holandia.

Elektryki coraz bardziej kuszące

Według przytoczonych przez PIE badań, Polacy chcą sięgać po samochody elektryczne. Sondaż InsightOut Lab przygotowany we współpracy z marką Volkswagen wskazuje, że połowa ankietowanych osób chce mieć taki samochód, a 22 proc. bierze pod uwagę jego zakup. Z kolei 97 proc. posiadaczy aut elektrycznych zadeklarowało, że nie zamieniłoby go na spalinowe. Właściciele samochodów elektrycznych są uprawnieni do korzystania z buspasów i darmowego parkowania w strefach płatnego postoju - według badań, przywileje te są atrakcyjne dla 66 proc. ankietowanych Polaków.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

Czytaj także

"Osoby fizyczne już korzystają, firmy będą mogły składać wnioski lada moment". Min. klimatu o programie "Mój elektryk"

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2021 10:52
Elektromobilność w Krajowym Planie Odbudowy ma znaczące miejsce i pulę ponad 2,2 mld euro - powiedział minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. Jak dodał, kluczowa dla rozwoju elektromobilności jest budowa infrastruktury, na którą - po zgodzie KE - od jesieni będzie 800 mln zł wsparcia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy nadchodzi zmierzch skrzyni manualnej?

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2021 05:00
Automatyczne skrzynie biegów cieszą się coraz większą popularnością - to duża zasługa samochodów elektrycznych i hybrydowych. Czy za kilka lat automat wyprze manuala?
rozwiń zwiń

Czytaj także

W którym europejskim kraju najłatwiej naładować samochód elektryczny?

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2021 05:00
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów udostępniło mapy, które przedstawiają relację między sprzedażą samochodów elektrycznych a infrastrukturą i dostępnością punktów ładowania każdego z 27 państw członkowskich.
rozwiń zwiń