20 lat PKP Intercity. Ponad pół miliarda przewiezionych pasażerów i odważne plany na przyszłość

2021-09-28, 12:18

20 lat PKP Intercity. Ponad pół miliarda przewiezionych pasażerów i odważne plany na przyszłość
Od niedzieli 6 listopada zmieni się rozkład jazdy niektórych pociągów PKP Intercity.Foto: Grand Warszawski/Shutterstock

Ponad 537 milionów przewiezionych pasażerów. 19 miliardów złotych na inwestycje. Odbudowa po pandemii i zakup nowoczesnego taboru. Spółka PKP Intercity obchodzi 20 lat swojego istnienia. Z tej okazji w Warszawie odbyła się konferencja, podczas której podsumowano dotychczasową działalność i przedstawiono plany na przyszłość.

Spółka PKP Intercity to państwowy przewoźnik, który obsługuje przede wszystkim dalekobieżne połączenia krajowe, jak i międzynarodowe.

PKP Intercity działa od 20 lat

W 2001 roku Intercity zostało wyodrębnione z grupy PKP. Pierwszego września tego samego roku firma rozpoczęła działalność przewozową.

Powiązany Artykuł

shutt pociąg 1200.jpg
Pociągiem do Chorwacji? Prawdopodobnie już w przyszłym roku

Od 2015 do 2019 roku systematycznie rosła liczba przewiezionych pasażerów. Przyczyniły się do tego zarówno zakup nowoczesnego taboru, jak i skrócenie czasu podróży pomiędzy największymi miastami.

Najpopularniejsze połączenia obsługiwane przez PKP Intercity to te z Warszawy do Krakowa, Gdańska, Wrocławia i Poznania. Od 2025 roku dzięki inwestycjom na torach czas przejazdu systematycznie się skraca.

Były plany prywatyzacji…

- Polski, narodowy przewoźnik się rozwija. Spółka przetrwała czas, kiedy mówiono, ze PKP Intercity należy sprzedać lub sprywatyzować - mówił podczas spotkania z kolejarzami minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - Dzięki Bogu i samym kolejarzom do tego nie doszło - dodał.

Teraz spółka inwestuje i rozwija połączenia

Szef resortu zaznaczył, że potem przyszedł czas na rozwój i rozbudowę taboru i co za tym idzie rozbudowy połączeń.

Uczestnicy spotkania wielokrotnie wspominali o trudnym czasie, jakim jest pandemia COVID-19.

Pandemia miała wpływ na działalność spółki

Po rekordowym dla PKP Intercity roku 2019 przyszedł niespodziewany regres. W marcu zeszłego roku konieczne było zawieszenie prawie wszystkich połączeń. Praca przewozowa spadła o 95 procent, a spółka, podobnie jak inni przewoźnicy kolejowi, notowała gigantyczne straty. Sytuacja nieco się poprawiła w czasie wakacji, jednak rok 2020 był najgorszy dla przewoźnika od długiego czasu.

W tym roku PKP Intercity wraca do gry

W tym roku zniesiono limit 50 procent zajętych miejsc w pociągach i przewoźnik bez problemu mógł rozbudowywać siatkę połączeń. Dobrym okresem okazały się wakacje. Wyniki w czerwcu, lipcu i sierpniu były znacznie lepsze niż podczas ubiegłorocznych wakacji - przejazd z PKP Intercity wybrało ponad cztery miliony pasażerów. To wzrost o 49 procent w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wtedy pociągami przewoźnika podróżowało blisko 8,3 mln osób.

Trend powrotu podróżnych jeszcze lepiej pokazuje porównanie tegorocznych wakacji do okresu sprzed wybuchu pandemii. Zainteresowanie podróżami w okresie od czerwca do sierpnia było tylko o 12 procent mniejsze niż podczas rekordowych dla narodowego przewoźnika wakacji w 2019 roku, kiedy z jego usług skorzystało ponad 14 milionów osób.

Podróże koleją coraz bardziej popularne

Kolejarze podkreślają, że widać trend powrotu na kolei i coraz większe zainteresowanie tym środkiem transportu. Zwracają uwagę, że dużą rolę odgrywa w tym przypadku ekologia. Kolej jest postrzegana jako jeden z najbardziej przyjaznych dla środowiska środków transportu.

Kolejarze chcą wykorzystać ten trend. Nadal inwestują w tabor i chcą rozbudowywać połączenia. Ważną rolę odgrywa też skracanie czasu podróży. To jednak jest zależne od zarządcy sieci kolejowej, czyli od PKP Polskich Linii Kolejowych, które prowadzą inwestycje.

PKP Intercity znowu kupuje tabor

- PKP Intercity niedługo rozpisze przetargi na dostawę dwupoziomowych wagonów typu push – pull. W użytkowaniu są już wagony typu Combo przeznaczone dla rodzin - mówił prezes PKP Intercity Marek Chraniuk.

Dodał, że w tej chwili, w ciężkich czasach spółka zdaje egzamin, a tegoroczne wakacje pokazały, że PKP Intercity jest przygotowane do ekspansji rynku.


Aleksander Pszoniak, jk

Polecane

Wróć do strony głównej