X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Za 4 lata ma być 150 tys. punktów ładowania "elektryków". Znamy szacunki organizacji branżowej

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2021 07:56
W 2025 r. w Polsce będzie działać ok. 150 tys. punktów ładowania aut elektrycznych - ocenia Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. PSPA szacuje, że punktów ogólnodostępnych będzie ok. 43 tys., a niepublicznych - między 90 a 115 tys.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock/Smile Fight

W szacunkach, zawartych w raporcie "Polish EV Outlook 2021" PSPA uwzględniło m.in. efekt potencjalnego wdrożenia dotacji do budowy ogólnodostępnych i niepublicznych punktów ładowania przewidzianych w najnowszym projekcie rozporządzenia ministra klimatu, planowane zmiany legislacyjne w obszarze Ustawy o elektromobilności, zapowiedziane przez NFOŚiGW i kierowane do operatorów systemów dystrybucyjnych wsparcie rozbudowy infrastruktury elektorenergetycznej. Stowarzyszenie wzięło też pod uwagę najważniejsze trendy rynkowe w zakresie zeroemisyjnego transportu, w tym rozwój technologiczny w obszarze baterii, zwiększenie gamy modeli i podaży aut na prąd oraz postępujące zmiany nawyków konsumenckich.

PKP_1.jpg
Andrzej Adamczyk: Polska nadrabia historyczne zapóźnienia w dziedzinie transportu

Na razie ponad 1,6 tys. stacji ładowania

Według "Licznika elektromobilności, prowadzonego przez PSPA i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec sierpnia 2021 r. kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce mieli do dyspozycji 1621 ogólnodostępnych stacji ładowania z 3178 punktami. 31 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego.

"Przez ostatnie 12 miesięcy sieć ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce powiększyła się o 30 proc. Co istotne, Polska nadal posiada jeden z największych udziałów stacji DC w Europie" - podkreśla kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA Jan Wiśniewski.

Jak wynika z najnowszej edycji "Polish EV Outlook" w ostatnim czasie zdecydowanie – do 86 proc. wzrósł udział ładowarek dostępnych odpłatnie. Odnotowano też wzrost udziału stacji funkcjonujących w ramach sieci 10 wiodących operatorów. Wynosi on już 57 proc. Liderem na krajowym rynku pozostaje GreenWay Polska z 18,5 proc. udziałem. W pierwszej dziesiątce znajdują się również PKN Orlen, Tauron, Revnet, EV+, PGE, innogy, GO+EAuto oraz Energa.

Ładowarek przybywa, ale powoli

Dyrektor Zarządzający PSPA Maciej Mazur podkreśla, że w odniesieniu do poprzedniej edycji raportu Stowarzyszenie założyło w najbliższych latach wyraźnie wolniejsze tempo rozbudowy infrastruktury ładowania, zarówno niepublicznej, jak i publicznej. Wśród czynników spowalniających wymienia m.in. późniejsze wprowadzenie dotacji do infrastruktury ładowania ze środków NFOŚiGW, ponieważ polskie regulacje w tym zakresie wciąż czekają na notyfikację ze strony Komisji Europejskiej. Jak wskazał, dodatkowo rząd zrezygnował z dotacji do prywatnych ładowarek w ramach programu "Mój Prąd".

Autorzy wskazują, że z perspektywy operatorów ogólnodostępnej infrastruktury ładowania kontrowersje budzą również inne zmiany legislacyjne jak np. wejście w życie rozporządzenia ws. wysokości opłaty za nadanie numeru EIPA, uznanie kodu oraz ich utrzymanie w systemie teleinformatycznym. Niemniej jednak, planowana nowelizacja Ustawy o elektromobilności przyniesie również pozytywne skutki w postaci możliwości skrócenia – wciąż najdłuższych w Europie – procedur przyłączeniowych, czy też zoptymalizowanie relacji pomiędzy operatorem ogólnodostępnej stacji ładowania a dostawcą usługi ładowania - wskazuje PSPA.

- Kluczowym czynnikiem rynkowym wspierającym rozbudowę infrastruktury ładowania w Polsce będzie zmiana struktury nabywców samochodów z napędem elektrycznym. Wraz ze wzrostem liczby kierowców nieposiadających dostępu do prywatnych ładowarek będzie wzrastał popyt na usługi ładowania na stacjach ogólnodostępnych. Jednak nie możemy mówić o popularyzacji elektromobilności na szeroką skalę w perspektywie 2025 i 2030 r., jeżeli administracja rządowa już dzisiaj nie zintensyfikuje działań mających na celu wsparcie tego sektora - dodaje Mazur.

Szczegółowe wyniki raportu Polish EV Outlook 2021 zostaną zaprezentowane podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021, który odbędzie się w dniach 6-8 października br. w kompleksie EC1 w Łodzi. Wydarzenie zgromadzi najważniejszych interesariuszy całego łańcucha wartości zeroemisyjnego transportu w Polsce, osoby zawodowo związane z rynkiem e-mobility.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

Czytaj także

Zużyte baterie z pojazdów elektrycznych zaczynają stanowić problem. Niezbędny jest skuteczny recykling

Ostatnia aktualizacja: 05.08.2021 06:50
Dynamiczny wzrost branży pojazdów elektrycznych sprawia, że w najbliższych latach na świecie pojawią się miliony ton akumulatorów nienadających się już do użycia w samochodach. Eksperci apelują o pilne opracowanie wydajnych metod recyklingu i ostrzegają przed potencjalnym zagrożeniem ekologicznym.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Po polskich drogach jeździ już prawie 30 tysięcy samochodów z napędem elektrycznym

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2021 12:07
Pod koniec sierpnia po polskich drogach jeździło 29 tys. 820 elektrycznych samochodów osobowych - wynika z najnowszego "Licznika elektromobilności". Pojazdy w pełni elektryczne stanowiły 48 proc. tej liczby.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Setna stacja ładowania pojazdów. Tauron zagęszcza sieć ładowarek

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2021 15:40
Grupa energetyczna Tauron uruchomiła setną stację ładowania pojazdów. Cztery najnowsze ładowarki, działające w ramach programu Operator, udostępniono w woj. śląskim: w Pyrzowicach, Wiśle, Cieszynie i Bielsku-Białej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Elektryczny autobus: "bardzo cichy, niezwykle dynamiczny i przyjazny środowisku"

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2021 21:15
Era "elektryków" zaczęła się w najlepsze, w ostatnich latach coraz częściej sięgamy po tego typu pojazdy, a widok samochodów z zieloną tablicą rejestracyjną nikogo chyba już nie dziwi. Na fali elektromobilności polskie miasta coraz częściej decydują się na zakup elektrycznych autobusów. Jak sprawdzają się w praktyce i jak wygląda ich obsługa?
rozwiń zwiń