X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

UOKiK wziął pod lupę ceny w sklepach. Co drugi sprzedawca popełnił błędy

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2021 11:12
Podczas przeprowadzonej w pierwszym półroczu tego roku kontroli okazało się, że co drugi sprzedawca popełnił błąd w zakresie ekspozycji cen towarów i usług. Kontrolę przeprowadziła Inspekcja Handlowa na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock

"W I połowie 2021 roku Inspekcja Handlowa sprawdziła, czy w sklepach i w różnych miejscach świadczenia usług przedsiębiorcy uwidaczniają w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie produktów ceny towarów i usług. Inspektorzy porównywali również zgodność eksponowanych cen z tymi zakodowanymi w kasie i w czytniku oraz z informacjami zamieszczanymi w materiałach reklamowych" - poinformował w informacji prasowej Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ceny pod lupą kontrolerów

Jak podał Urząd, inspektorzy sprawdzili 1530 podmiotów i ponad 280 tysięcy partii produktów. Okazało się, że błędy popełniał co drugi sprzedawca, a zastrzeżenia wzbudził co siódmy (14 proc.) zweryfikowany produkt.

- Przedsiębiorcy pomimo obowiązku najczęściej nie umieszczali cen jednostkowych przy artykułach lub nie eksponowali cen wcale. Zdarzało się, że źle wyliczali ceny jednostkowe, stosowali niewłaściwe zapisy w cennikach np. nieprecyzyjne przedziały +od… do…+ i nie informowali o nominalnej ilości podawanych potraw i napojów – powiedział cytowany w informacji prasowej prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Posłuchaj
00:30 kin.mp3 Tomasz Chróstny: błędy w zakresie wystawiania cen popełnił co drugi sprzedawca, a zastrzeżenia wzbudził co siódmy skontrolowany produkt (IAR)

 

UOKiK przekazał, że w 1022 sklepach inspektorzy porównali również zgodność cen podanych na półce z tymi zakodowanymi w kasie. Wyższe ceny na rachunku dotyczyły prawie 5 proc. skontrolowanych produktów. Ponadto, inspektorzy dokonali zakupu kontrolnego w 1050 punktach, aby sprawdzić, czy rzetelnie obsługują swoich klientów. Przykładowo ocenili, czy przy zakupie ciasta na wagę sprzedawca odlicza wagę opakowania. Wyższa należność była pobierana w 55 miejscach.

podróż 1200 shutterstock.jpg
UFG: w przypadku bankructwa biura podróży klienci są pod dobrą ochroną

- Kontrole oznakowania cen trwają przez cały rok – inspektorzy Inspekcji Handlowej weryfikują w terenie, czy przedsiębiorcy dostarczają tych ważnych dla decyzji informacji, a także czy nie wprowadzają konsumentów w błąd - wyjaśnił szef UOKiK.

Suma kar za naruszenie obowiązków w zakresie uwidaczniania cen przekroczyła dotychczas 350 tysięcy złotych.

UOKiK nakłada kary

Urząd przekazał, że stwierdzone nieprawidłowości dały podstawę do wydania 443 decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 295 tys. 902 zł za naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach; sześć decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 57 tys. 300 zł za kolejne naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach.

Urząd podkreślił, że każdy sprzedawca ma obowiązek uwidaczniania właściwej ceny towaru. Jak zaznaczył, "uporczywe i ciągłe niespełnianie go może skutkować uznaniem takiej praktyki za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów". UOkiK przypomniał, że w zeszłym roku skargi na tego typu działania dały podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci Biedronka), które zakończyło się nałożeniem 115 mln zł kary.

PolskieRadio24.pl, IAR/PAP, UOKiK, md

Zobacz więcej na temat: UOKiK GOSPODARKA POLSKA ceny

Czytaj także

Zmiana zasad zwrotu pieniędzy z niewykorzystanych kart pre-paid, Zobacz, co proponuje UOKiK

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2021 18:00
Prezes UOKiK zaproponuje modyfikację mechanizmu rozliczania niewykorzystanych pieniędzy z kart pre-paid w prawie telekomunikacyjnym - poinformował Urząd. Modyfikacja przewiduje zwrot na konto klienta albo przekazanie ich na konto Funduszu Szerokopasmowego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kupujesz nieruchomość na kredyt? Pamiętaj o tych zagrożeniach

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2021 12:00
Przy braniu długoletniego kredytu na kupno nieruchomości trzeba liczyć się z ryzykiem, że w tym czasie istotnie wyrosną raty, spadnie cena i wartość nieruchomości, a także nastąpią zmiany na rynku pracy powodujące obniżkę dochodów - przestrzega UOKiK w komunikacie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Policz i nie przelicz się!". UOKiK radzi jak inwestować mądrze

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2021 13:30
"Policz i nie przelicz się!" to nowa kampania zorganizowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Inicjatywa ma na celu przestrzec przed konsekwencjami związanymi z podejmowaniem nieprzemyślanych inwestycji finansowych. Zwraca również uwagę na ryzyko utraty oszczędności. W ramach kampanii można zapoznać się z poradami ekspertów, którzy zwracają uwagę na rozsądne podejmowanie decyzji i nieuleganie emocjom związanym z licznymi okazjami. 
rozwiń zwiń