Wyprzedaże i zakupy na pokazach i wyjazdach: będzie większa ochrona konsumentów

2021-09-14, 16:14

Wyprzedaże i zakupy na pokazach i wyjazdach: będzie większa ochrona konsumentów
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Photographee.eu/Shutterstock.com

Projekt ustawy wdrażający unijną dyrektywę Omnibus wprowadza zmiany w kilku głównych ustawach regulujących obszar ochrony konsumentów w Polsce; wyeliminuje nieprawidłowości podczas wyprzedaży, pokazów i wyjazdach - informuje firma doradcza Deloitte.

Deloitte przekazało we wtorek, że w ostatnich dniach zakończył się w Polsce etap konsultacji publicznych projektu nowelizacji ustawy o prawach konsumenta, która ma wdrażać przepisy dyrektywy.

Unijna dyrektywa przewiduje nowe obowiązki dla sprzedawców

Jak podkreślono, wiele z proponowanych zmian przewiduje nowe obowiązki dla sprzedawców i usługodawców, w szczególności w zakresie umów zawieranych na odległość i poza lokalem.



"Projekt wdrażający dyrektywę Omnibus wprowadza zmiany w kilku głównych ustawach regulujących obszar ochrony konsumentów w Polsce tj. m.in. w tytułowej ustawie o prawach konsumenta, ustawie przeciw nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, jak również w ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług" - wskazali w komentarzu prawnym Mateusza Ordyka i Wojciecha Janika z Deloitte Legal.


Powiązany Artykuł

domokrążca handlarz senior dom 1200.jpg
UOKiK kładzie kres domowym pokazom sprzedażowym

UOKiK dorzucił kilka rozwiązań – m.in. dotyczących obniżek cen

Podkreślili, że poza kwestiami zaadresowanymi wprost w dyrektywie, prezes UOKiK - będący odpowiedzialnym za kształt projektu, przedstawił kilka dodatkowych autorskich propozycji zmian.

 "Mają one odnosić się do problemów specyficznych dla rynku polskiego, sygnalizowanych zarówno przez konsumentów, jak i przedsiębiorców"- zaznaczyli.

Jak wskazali, jedna z istotniejszych zmian przewidziana w projekcie dotyczy uregulowania zasad informowania przez sprzedawców towarów i usług o obniżkach cen.

Przy obniżce konieczna informacja o najniższej cenie produktu

"W każdym przypadku obniżenia ceny towaru lub usługi przedsiębiorca będzie miał obowiązek uwidocznić obok informacji o obniżonej cenie również informację o najniższej ocenie tego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.


Powiązany Artykuł

uokik 1200 free.jpg
Pokazy handlowe pod lupa UOKiK. Urząd chce zakazać sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem firmy

 Z kolei w przypadku produktów będących w sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie należy uwidocznić również informację o najniższej cenie tego produktu, obowiązującej od dnia jego oferowania do sprzedaży, aż do dnia wprowadzenia obniżki" - przekazano.


Kolejna zmiana ma dotyczyć produktów ulegających szybkiemu zepsuciu lub posiadających krótki termin przydatności. Tutaj, obok obniżonej ceny trzeba będzie zamieścić informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

Nowe zasady mają ukrócić praktykę – najpierw podnosimy ceny, aby potem je obniżyć

"Uregulowanie zasad informowania o obniżkach cen ma na celu wyeliminowanie nieuczciwych praktyk polegających na sztucznym zawyżaniu ceny towarów lub usług przed zastosowaniem obniżki, a więc tzw. fałszywych promocji. Na tego rodzaju działania narażeni są konsumenci, w szczególności w okresie sezonowych wyprzedaży" - wskazali autorzy komentarza.

Jak podkreślono, zasady te będą obowiązywać zarówno w przypadku przedstawiania cen w miejscu sprzedaży, a więc bezpośrednio przy produktach w sklepach stacjonarnych lub internetowych, jak również w reklamach towarów lub usług, w których prezentowana jest cena towaru.

"owe rozwiązanie wiąże się z szeregiem praktycznych wyzwań dotyczących jego realizacji, w szczególności w przypadku przedsiębiorców działających w branży e-commerce, gdzie niejednokrotnie występują złożone oferty promocyjne, a ceny zmieniają się dynamicznie" - napisano.

Zdaniem autorów komentarza, wątpliwości może budzić m.in. sposób realizacji nowego obowiązku w przypadku tzw. promocji pakietowych (np. ofert typu kup 2 produkty w cenie 1) czy akcji promocyjnych obejmujących całą kategorię produktów. Dla części przedsiębiorców problematyczne może być również stałe monitorowanie cen, w celu właściwego określenia tej najniższej, obowiązującej w okresie 30 dni przed zastosowaniem obniżki.

Sankcje za niewykonanie nowych obowiązków

Autorzy komentarza podkreślili, że niewykonanie nowych obowiązków może skutkować nałożeniem dotkliwych sankcji finansowych.

"W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nakłada na przedsiębiorcę karę pieniężną do wysokości 20 tys. zł, zaś w przypadku dopuszczenia się przynajmniej trzykrotnie zaniedbań w okresie 12 miesięcy od pierwszego naruszenia, do wysokości 40 tys. zł"- czytamy.

Jak dodano, w niektórych okolicznościach nienależyte informowanie o obniżkach cen, może stanowić również nieuczciwą praktykę rynkową, naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, która zagrożona jest karą pieniężna w wysokości do 10 proc. obrotu.

UOKiK proponuje m.in. zakaz  zawieranie umów finansowych na pokazach czy wycieczkach


Deloitte wskazało, że zgodnie z autorskimi propozycjami UOKIK, jaki znalazły się w projekcie, a niewynikające z dyrektywy Omnibus, zakazane byłoby zawieranie umów o świadczenie usług finansowych poza lokalem przedsiębiorstwa podczas pokazów czy wycieczek rozumianych jako spotkanie dla konsumentów zorganizowane w celu promocji, złożenia oferty sprzedaży lub sprzedaży towarów lub usług. Umowa taka będzie nieważna z mocy prawa i nie będzie wywoływać jakichkolwiek skutków dla konsumenta.

Deloitte przypomniało, że Komisja Europejska dokonuje cyklicznych przeglądów obowiązujących regulacji. W wyniku ostatniego takiego przeglądu w 2018 r. przyjęto dyrektywę Omnibus w celu lepszego egzekwowania i unowocześnienia przepisów UE dotyczących ochrony konsumenta.

PAP, jk

 

Polecane

Wróć do strony głównej