Powstanie spółka kapitałowa CPK Lotnisko z udziałem PPL. Tak wynika z planów pełnomocnika rządu ds. Portu

2021-09-12, 11:28

Powstanie spółka kapitałowa CPK Lotnisko z udziałem PPL. Tak wynika z planów pełnomocnika rządu ds. Portu
Jedna z koncepcji architektonicznych CPK. Foto: grafika: CPK

- W ramach projektu Centralny Port Komunikacyjny, chcemy stworzyć grupę kapitałową CPK z udziałem m.in. Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" - powiedział w rozmowie z PAP wiceminister infrastruktury, pełnomocnik ds. CPK Marcin Horała. Docelowo w nowej strukturze pojawi się także spółka CPK Lotnisko.

- PPL to przedsiębiorstwo państwowe. Zgodnie z planowanymi przez nas rozwiązaniami, chcemy je przekształcić w spółkę akcyjną, w której Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem - powiedział wiceminister Marcin Horała na  XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu.


Planowana lokalizacja CPK (opr. PAP) Planowana lokalizacja CPK (opr. PAP)

PPL i CPK muszą się połączyć?


Chodzi o projekt ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcina Horały, który pod koniec lipca br. ukazał się na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Jednym z zapisów projektu jest komercjalizacja PPL-u, która miałaby się odbyć nie później niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanych przepisów.

- Niezbędna jest fuzja, połączenie PPL z CPK. A, żeby przeprowadzić to połączenie, to znacznie łatwiej jest zmienić PPL z przedsiębiorstwa państwowego na spółkę prawa handlowego, a następnie wnieść udziały PPL na kapitał CPK - powiedział Horała.

Podkreślił, że "absurdem jest, aby w momencie docelowym były w Polsce dwa rywalizujące ze sobą państwowe podmioty zarządzające infrastrukturą lotniskową".

Wzmocnienie prawnej pozycji CPK


Jak wynika z zapisów projektu, wzmocnieniu ma ulec rola spółki celowej CPK. Ma ona np. otrzymać analogiczne uprawnienia, jakie posiada zarządca infrastruktury kolejowej, czyli PKP PLK. Wskazano, że chodzi o możliwość dokonywania wywłaszczeń na cele budowy linii kolejowych na rzecz SP wraz z ustanowieniem prawa użytkowania wieczystego.

Wiceminister Marcin Horała przypomniał, że w ramach koncepcji CPK w 2018 r. została podjęta decyzja o przeniesieniu głównego, liniowego ruchu pasażerskiego z Lotniska Chopina w Warszawie na CPK.

Zdaniem Horały oznaczałoby to, że jedna niezależna firma PPL musiałaby zwalniać, ciąć koszty, podczas gdy druga, czyli CPK, szukałaby na rynku ludzi do pracy.

- Dzięki fuzji wszyscy pracujący w PPL będą mieli ciągłość pracy, zapewnioną przyszłość w ramach CPK, które będzie wymagało zatrudnienia specjalistów, różnych zawodów lotniczych, czyli tych fachowców, którzy obecnie pracują w PPL. Także PPL, jako element grupy CPK, może już ich na to przygotowywać - wyjaśnił pełnomocnik rządu ds. CPK.


Powiązany Artykuł

CPK.jpg
Centralny Port Komunikacyjny: znamy firmę, która przygotuje prognozy dotyczące budowy i użytkowania lotniska

PPL ma wiedzę potrzebną CPK

Zdaniem wiceministra dzięki tej decyzji usprawnieniu ulegną także różnego rodzaju rozwiązania organizacyjno-techniczne, np. w dziedzinie systemów ochrony bezpieczeństwa, systemu transportu bagażu.

- Będzie można je wdrażać, testować, udoskonalać na działającym już lotnisku. PPL może być znakomitym zasobem know-how, rozwiązań, które później znajdą swój dalszy ciąg i mogą być rozwinięte - powiedział Horała.


Jak dodał Marcin Horała, budowane przez PPL lotnisko w Radomiu jest pomyślane jako lotnisko komplementarne do CPK. Zdaniem wiceministra gospodarczo się to nie zepnie, jeżeli będzie ono w dwóch jednostkach gospodarczych.

Pełnomocnik rządu ds. CPK uważa, że w nowej strukturze będą wszystkie podmioty, które są w PPL. Ta państwowa spółka ma udziały w regionalnych portach lotniczych oraz podmiotach zajmujących się obsługą ruchu lotniczego np. firmie handlingowej.

- Docelowo w Grupie CPK – bardzo prawdopodobne - pojawi się spółka CPK Lotnisko. Sama spółka CPK jest tak naprawdę trochę quasi-urzędem państwowym, - zarządca infrastruktury, należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa i która to ma np. ustawowy obowiązek wspierania działalności pełnomocnika CPK - powiedział Horała.

Państwo zachowa kontrolę nad CPK


Nowa spółka CPK Lotnisko stworzy możliwość objęcia pakietu mniejszościowego przez inwestora branżowego.

- Kluczowym założeniem jest utrzymanie polskiej kontroli w tej spółce, czyli 51 proc. udziałów musi zostać po stronie polskiej. I ta spółka będzie już gromadzić kapitał i budować bezpośrednio lotnisko. Założenie podstawowe jest takie, że w komponencie lotniskowym, gros finansowania nie będzie obciążało budżetu państwa - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK.

Horała pytany o to, kiedy poznamy dokładną lokalizację CPK, powiedział, że z chwilą wydania ostatecznej, prawomocnej decyzji środowiskowej.


Powiązany Artykuł

cpk 1200.jpg
Horała o współpracy z Koreą Płd. przy CPK: lotniska tej skali w Polsce jeszcze nie było, chcemy zdobyć doświadczenie

Czym jest CPK i PPL?

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" zarządza Lotniskiem Chopina, ma również udziały lub akcje spółek m.in. zarządzających portami regionalnymi, jak np. w Krakowie, Rzeszowie, Modlinie czy Poznaniu.

W skład grupy kapitałowej PPL wchodzą także wyspecjalizowane spółki świadczące obsługę pasażerów, towarów i samolotów na polskich lotniskach (Welcome Airport Services i Lotniczy Dworzec Towarowy Wrocław) oraz podmiot prowadzący działalność pozalotniczą: ACS – działalność z zakresu ochrony i kontroli bezpieczeństwa pasażerów oraz bagażu w portach lotniczych.


Program kolejowy CPK Program kolejowy CPK źródło grafiki: CPK

PR24/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej