Drogowcy wybudują nowe kilometry Via Carpatii na Podlasiu. GDDKiA podpisała kontrakty

2021-09-06, 13:41

Drogowcy wybudują nowe kilometry Via Carpatii na Podlasiu. GDDKiA podpisała kontrakty
Budowa Via Carpatii. Foto: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

Na Podlasiu powstaną dwa nowe odcinki drogi ekspresowej S19, które będą częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia. Dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała kontrakty dotyczące tych inwestycji. Odcinek Haćki – Bielsk Podlaski zaprojektuje i wybuduje firma Budimex, a za odcinek Boćki - Malewice Bielsk Podlaski odpowiedzialna będzie firma Strabag.

Odcinek Haćki – Bielsk będzie miał dziewięć kilometrów długości. Najkorzystniejszą ofertą  w przetargu dotyczącym tego odcinka okazała się ta przedstawiona przez Budimex, o wartości 326 milionów złotych. Była druga pod względem ceny i spełniała wszystkie warunki pozostałe warunki. Fragment S19 Haćki - Bielsk Podlaski Zachód ominie miasto od zachodu, wyprowadzając tym samy tranzyt na osi północ - południe poza Bielsk Podlaski. Wybudowane zostaną dwa węzły

- Bielsk Podlaski Północ i Bielsk Podlaski Zachód, wraz z odcinkiem drogi krajowej numer 66 do podłączenia z istniejącą drogą krajową numer 19. Zaplanowano też Obwód Utrzymania Drogowego.

W ramach tego zadania wybudowanych zostanie siedem wiaduktów, dwa przejścia dla zwierząt oraz siedem przepustów ekologicznych - dla małych zwierząt i płazów. Inwestycja jest zrealizowana w systemie Projektuj i buduj. To oznacza, że wykonawca jest odpowiedzialny zarówno za sporządzenie ostatecznego projektu budowlanego, jak i za zasadnicze prace. Uzyskanie wszystkich decyzji jest planowane na koniec przyszłego roku, natomiast sama budowa jest zaplanowana na lata 2022 – 2024.

Powiązany Artykuł

autostrada stock 1200.jpg
Autostrada A2 do wschodniej granicy. Jest już wykonawca projektu budowlanego

Powstaną dwa nowe odcinki drogi

Drugim odcinkiem zajmie się firma Strabag. Wartość tego kontraktu wynosi ponad 346 milionów złotych. Fragment odcinek Boćki - Malewice Bielsk Podlaski będzie miał niespełna 16 kilometrów. Także w tym przypadku forma wyłoniona w przetargu zarówno zaprojektuje, zbierze niezbędne pozwolenia, jak i wykona zasadnicze prace budowlane.

Oba odcinki powstaną w standardzie drogi ekspresowej, co oznacza, że kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Obecny podczas podpisywania umówi wiceminister infrastruktury Rafał Weber nazwał polskie odcinki trasy Via Carpatia, drogą życia i tysiąca możliwości.

 - Ta inwestycja bezpośrednio wpłynie na rozwój transportu, na rozwój i komunikacji. Udrożni tak zwane wąskie gardła transportowe naszego kraju, szczególnie tych wschodnich części Rzeczypospolitej, ale również przyczyni się do rozwoju gospodarczego – mówił wiceszef resortu infrastruktury. Jak podkreślają jego przedstawiciele droga ta będzie miała wymiar zarówno międzynarodowy – stanie się korytarzem transportowym z północy na południe Europy, jak i wymiar lokalny – usprawni układ komunikacyjny w poszczególnych regionach kraju.

Via Carpatia połączy północ z południem

Międzynarodowa trasa Via Carpatia, której fragmentem  na terytorium Polski jest przede wszystkim droga S19, połączy kilka krajów na osi północ – południe. Będzie przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Bułgarię, Rumunię i Grecję. Polski odcinek będzie miał prawie 600 kilometrów długości. Na całej długości będzie miała parametry drogi ekspresowej lub autostrady.

Trasa na terenie naszego kraju rozpocznie się na granicy z Litwą w Budzisku, a zakończy się na granicy ze Słowacją za Barwinkiem. Najdłuższy jej odcinek  ma przebiegać przez Rumunię. Będzie on miał ponad 1500 kilometrów długości.

W tej chwili polscy kierowcy korzystają obecnie z około pięćdziesięciu kilometrów w województwach lubelskim i podkarpackim. W tym roku na mapie drogowej kraju pojawią się nowe odcinki drogi S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Poszniak, md

Polecane

Wróć do strony głównej