X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Coraz bliżej do kolei wodorowej w Polsce. Podpisano strategiczne porozumienie

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2021 15:00
Dziś przedstawiciele PKN Orlen, PKP oraz fabryki PESA w Bydgoszczy podpisali list intencyjny dotyczący inwestycji związanych z wykorzystaniem wodoru w transporcie kolejowym.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: FORUM/Agencja Wschod

Producent taboru już niedługo zaprezentuje pierwszy pojazd szynowy napędzany tym gazem, Orlen zajmie się tworzeniem sieci dystrybucji i budową stacji paliw, a kolejarze udostępnią tereny, na których będą mogły powstać stacje tankowania.

Cicho, ekologicznie, zamiast dwutlenku węgla – para wodna

Pociągi z napędem wodorowym są ciche i nie szkodzą środowisku. Zamiast spalin emitują parę wodną. Zasada ich działania jest prosta. W składach znajdują się ogniwa, które zmieniają wodór w energię elektryczną.

Pociągi z takim napędem jeżdżą już w Niemczech i Austrii, a do ich uruchomienia przymierzają się Francuzi.

Kolej wodorowa potrzebuje infrastruktury oraz zakładów produkujących wodór

W Polsce taki rodzaj napędu może być alternatywą dla elektryfikacji linii, po których dziś jeżdżą spalinowozy. Aby jednak tak się stało, konieczna jest budowa całej infrastruktury i sieci dystrybucji.

kghm 1200.jpg
KGHM rozważa inwestycje w małe reaktory jądrowe i wodór. To odpowiedź na wysoką cenę energii

Konieczne jest także uruchomienie produkcji tak zwanego zielonego wodoru, który napędza pociągi.

Siecią tankowania i dystrybucją zajmie się PKN Orlen

Tym wszystkim ma się zająć jeden z sygnatariuszy listu - PKN Orlen.

Józef Węgrecki z zarządu firmy mówił na konferencji, że budowa stacji tankowania i utworzenie sieci dystrybucji mogą być bardzo opłacalnymi inwestycjami.

W Polsce nadal dominuje tabor spalinowy, tymczasem rosną ekologiczne wymagania w UE

Według danych za rok 2019 po polskich torach nadal jeździ bardzo dużo lokomotyw spalinowych. Dwa lata temu w transporcie towarowym było to prawie 2150 lokomotyw, a w transporcie pasażerskim - blisko 400 takich pojazdów.

Tymczasem Komisja Europejska w przedstawionym w lipcu tego roku dokumencie "Fit For 55" zaleca, żeby zredukować emisję gazów cieplarnianych do 2030 roku o co najmniej 55 proc. w porównaniu z rokiem 1990.

wod1120.jpg
Europejski Bank Inwestycyjny będzie doradzał polskiemu Klastrowi Technologii Wodorowych

Co więcej, Komisja proponuje, by rozszerzyć system handlu emisjami o kolejne branże, w tym transport lądowy, morski i lotniczy.

Ma się też zmienić podejście do opodatkowania energii i paliw. Koszty byłyby bezpośrednio związane z emisyjnością tych paliw. To wszystko ma skłonić państwa członkowskie do poszukiwania i wdrażania energii zeroemisyjnej.

Na początek wodór ma się pojawić na trasach regionalnych i aglomeracyjnych

Energia wodorowa mogłaby być wykorzystywana przede wszystkim na trasach aglomeracyjnych, lokalnych i ewentualnie regionalnych. Wynika to z ograniczeń zasięgu, odległości i sieci dystrybucji, a także uwarunkowań technicznych.

Pociągi, które już kursują w niektórych europejskich krajach, nie przekraczają prędkości 140 kilometrów na godzinę, co jest wystarczające dla ruchu lokalnego, ale nie dalekobieżnego.

Jednak napęd wodorowy dla składów operujących na mniejszych odległościach i niższych prędkościach wydaje się idealny.

Trzeba też pamiętać o kwestiach bezpieczeństwa

Uczestnicy dzisiejszego spotkania zwracali uwagę na jeszcze jeden aspekt. W odczuciu społecznym napęd wodorowy może być niebezpieczny, a pociągi, które z niego korzystają, mogą być postrzegane jako tykające bomby.

Konieczna jest też odpowiedź na pytanie, jakie przepisy będą regulować rynek napędu wodorowego.

Czy i kiedy należy się spodziewać dodatkowych opłat i podatków za użytkowanie sprzętu z takim napędem. Co zrobić, aby pasażerowie nie obawiali się wodoru w codziennym wykorzystaniu go jako źródła energii.

Kolejarze stoją teraz przed wyborem: albo linie, po których dziś jeżdżą spalinowozy, będą elektryfikowane, albo konieczne będzie stworzenie infrastruktury dla paliwa wodorowego. Podliczenie kosztów i korzyści pomoże w podęciu tej strategicznej decyzji.


PR24, Aleksander Pszoniak, jk

Czytaj także

Technologie wodorowe szansą dla Polski. "Toczy się gra, kto będzie twórcą patentów, kupowanych na całym świecie"

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2021 12:40
- Obecne zainteresowanie świata wodorem może pozwolić Polsce wygenerować technologie na eksport, pod warunkiem, że polskie innowacje otrzymają odpowiednie wsparcie – zauważa w rozmowie z portalem PolskieRadio24.pl Łukasz Antas, Esperis Consulting, współzałożyciel Emerging Futures Institute. Ekspert ocenia, że kluczowa będzie w tym względzie współpraca nauki i biznesu, koordynacja działań polskich koncernów, a pozycję Polski wzmocni dostosowanie prawa i infrastruktury do nowych perspektyw.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"140 miliardów złotych w ciągu najbliższych 10 lat". Adam Czyżewski o inwestycjach PKN Orlen w Zielony Ład

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2021 14:04
- Do tej pory produkowaliśmy wodór na własne potrzeby, teraz chcemy go wykorzystać do zasilania pojazdów - mówił w Polskim Radiu 24 dr Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wodorowa strategia Orlenu: huby i stacje tankowania w Polsce, Czechach i na Słowacji oraz w Niemczech

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2021 13:16
Grupa Orlen planuje wybudować huby i stacje tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji. Będzie też wytwarzać to ekologiczne paliwo, wykorzystując słońce i wiatr.
rozwiń zwiń