Coraz bliżej do kolei wodorowej w Polsce. Podpisano strategiczne porozumienie

2021-08-25, 15:00

Coraz bliżej do kolei wodorowej w Polsce. Podpisano strategiczne porozumienie
Lokomotywa wodorowa PESA.Foto: PESA/ mat.prasowe/twitter

Dziś przedstawiciele PKN Orlen, PKP oraz fabryki PESA w Bydgoszczy podpisali list intencyjny dotyczący inwestycji związanych z wykorzystaniem wodoru w transporcie kolejowym.

Producent taboru już niedługo zaprezentuje pierwszy pojazd szynowy napędzany tym gazem, Orlen zajmie się tworzeniem sieci dystrybucji i budową stacji paliw, a kolejarze udostępnią tereny, na których będą mogły powstać stacje tankowania.

Cicho, ekologicznie, zamiast dwutlenku węgla – para wodna

Pociągi z napędem wodorowym są ciche i nie szkodzą środowisku. Zamiast spalin emitują parę wodną. Zasada ich działania jest prosta. W składach znajdują się ogniwa, które zmieniają wodór w energię elektryczną.

Pociągi z takim napędem jeżdżą już w Niemczech i Austrii, a do ich uruchomienia przymierzają się Francuzi.

Kolej wodorowa potrzebuje infrastruktury oraz zakładów produkujących wodór

W Polsce taki rodzaj napędu może być alternatywą dla elektryfikacji linii, po których dziś jeżdżą spalinowozy. Aby jednak tak się stało, konieczna jest budowa całej infrastruktury i sieci dystrybucji.

Powiązany Artykuł

kghm 1200.jpg
KGHM rozważa inwestycje w małe reaktory jądrowe i wodór. To odpowiedź na wysoką cenę energii

Konieczne jest także uruchomienie produkcji tak zwanego zielonego wodoru, który napędza pociągi.

Siecią tankowania i dystrybucją zajmie się PKN Orlen

Tym wszystkim ma się zająć jeden z sygnatariuszy listu - PKN Orlen.

Józef Węgrecki z zarządu firmy mówił na konferencji, że budowa stacji tankowania i utworzenie sieci dystrybucji mogą być bardzo opłacalnymi inwestycjami.

W Polsce nadal dominuje tabor spalinowy, tymczasem rosną ekologiczne wymagania w UE

Według danych za rok 2019 po polskich torach nadal jeździ bardzo dużo lokomotyw spalinowych. Dwa lata temu w transporcie towarowym było to prawie 2150 lokomotyw, a w transporcie pasażerskim - blisko 400 takich pojazdów.

Tymczasem Komisja Europejska w przedstawionym w lipcu tego roku dokumencie "Fit For 55" zaleca, żeby zredukować emisję gazów cieplarnianych do 2030 roku o co najmniej 55 proc. w porównaniu z rokiem 1990.

Powiązany Artykuł

wod1120.jpg
Europejski Bank Inwestycyjny będzie doradzał polskiemu Klastrowi Technologii Wodorowych

Co więcej, Komisja proponuje, by rozszerzyć system handlu emisjami o kolejne branże, w tym transport lądowy, morski i lotniczy.

Ma się też zmienić podejście do opodatkowania energii i paliw. Koszty byłyby bezpośrednio związane z emisyjnością tych paliw. To wszystko ma skłonić państwa członkowskie do poszukiwania i wdrażania energii zeroemisyjnej.

Na początek wodór ma się pojawić na trasach regionalnych i aglomeracyjnych

Energia wodorowa mogłaby być wykorzystywana przede wszystkim na trasach aglomeracyjnych, lokalnych i ewentualnie regionalnych. Wynika to z ograniczeń zasięgu, odległości i sieci dystrybucji, a także uwarunkowań technicznych.

Pociągi, które już kursują w niektórych europejskich krajach, nie przekraczają prędkości 140 kilometrów na godzinę, co jest wystarczające dla ruchu lokalnego, ale nie dalekobieżnego.

Jednak napęd wodorowy dla składów operujących na mniejszych odległościach i niższych prędkościach wydaje się idealny.

Trzeba też pamiętać o kwestiach bezpieczeństwa

Uczestnicy dzisiejszego spotkania zwracali uwagę na jeszcze jeden aspekt. W odczuciu społecznym napęd wodorowy może być niebezpieczny, a pociągi, które z niego korzystają, mogą być postrzegane jako tykające bomby.

Konieczna jest też odpowiedź na pytanie, jakie przepisy będą regulować rynek napędu wodorowego.

Czy i kiedy należy się spodziewać dodatkowych opłat i podatków za użytkowanie sprzętu z takim napędem. Co zrobić, aby pasażerowie nie obawiali się wodoru w codziennym wykorzystaniu go jako źródła energii.

Kolejarze stoją teraz przed wyborem: albo linie, po których dziś jeżdżą spalinowozy, będą elektryfikowane, albo konieczne będzie stworzenie infrastruktury dla paliwa wodorowego. Podliczenie kosztów i korzyści pomoże w podęciu tej strategicznej decyzji.


PR24, Aleksander Pszoniak, jk

Polecane

Wróć do strony głównej