Do Łomży, Kolna i Orzysza wrócą pociągi. To zasługa Centralnego Portu Komunikacyjnego

2021-08-06, 16:25

Do Łomży, Kolna i Orzysza wrócą pociągi. To zasługa Centralnego Portu Komunikacyjnego
Rozpoczęcie prac budowlanych na linii CPK - Płock - Włocławek planowane jest na III kwartał 2028 roku, natomiast ich zakończenie - do końca 2032 roku.Foto: Zahnoi Alex/Shutterstock

Łomża zostanie wpisana na kolejową mapę Polski. Tak zakłada podpisana umowa na wykonanie prac przygotowawczych linii kolejowej Ostrołęka - Łomża - Giżycko, która będzie częścią nowego układu komunikacyjnego związanego z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Łomża to dziś jedno z największych miast w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej. Dzięki budowie odcinka Ostrołęka - Łomża - Giżycko po ponad 30 latach mieszkańcy tego miasta będą mogli korzystać z połączeń kolejowych.

Powiązany Artykuł

tunel 1200.jpg
Program kolejowy CPK. Znamy projektanta łódzkiego tunelu

Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego podpisała umowę na studium wykonalności dla tak zwanej szprychy nr 3, która poprowadzi przez trzy województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko-mazurskie.

Likwidacja wykluczenia komunikacyjnego miast

To już czwarta umowa na studium wykonalności w ramach programu kolejowego CPK. To też jeden z ośmiu rozstrzygniętych przetargów na prace przygotowawcze dla planowanych tras. Podpisany dziś kontrakt dotyczy około 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej Ostrołęka - Łomża - Giżycko. Jest to kluczowy fragment linii zaplanowanej przez CPK na północnym wschodzie Polski.

- Po wybudowaniu tej linii czas przejazdu z Warszawy do Łomży wyniesie godzinę i 15 minut. Poprzez takie inwestycje będziemy konsekwentnie likwidować kolejne przykłady wykluczenia komunikacyjnego polskich miast, uzupełniając braki w sieci kolejowej - powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK.

Przedstawiciele CPK podpisali wartą ponad 20 mln zł umowę z konsorcjum spółek: Egis Rail, Egis Poland i JAF Geotechnika. O wyborze tych firm zdecydowały dwa czynniki: cena i doświadczenie personelu.

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe

Na przygotowanie kluczowych trzech etapów studium wykonalności konsorcjum będzie miało 14 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać do 19 miesięcy, ponieważ w skład zamówienia na odcinku Ostrołęka - Łomża wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

W ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego powstanie analiza przebiegów planowanej linii kolejowej oraz dodatkowe specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie spółka CPK wskaże preferowany przebieg linii, czyli tak zwany wariant inwestorski, w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych przygotowań.

Przedstawiciele CPK zapewniają, że budowa szprychy nr 3 CPK - Warszawa - Tłuszcz - Wyszków - Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. Do sieci połączeń dalekobieżnych włączona zostanie nie tylko Łomża, ale też Kolno i Orzysz. Pierwsze i drugie z tych miast nie mają dziś dostępu do kolei w ogóle.

Łomża czeka na pociągi od 1993 roku, a do Orzysza - trzeciego z nich - dojeżdżają tylko pociągi towarowe od strony Ełku.

Ponad milion mieszkańców Podlasia w zasięgu kolei

Linia zapewni skrócenie przejazdu z Warszawy: do Ostrołęki do godziny, do Łomży do 1 godz. 15 min, do Kolna - półtorej godziny, do Pisza - 1 godz. 45 min, do Orzysza do 2 godz. i do Giżycka do 2 godz. 15 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane między Ostrołęką i Łomżą mają ruszyć w 2023 roku i potrwać do końca 2027 roku. Dla odcinka z Łomży do Giżycka zakładany w harmonogramie okres robót budowlanych to lata 2028-2031.

Dzięki inwestycjom związanym z CPK na terenie województwa podlaskiego powstanie około 56 km nowych linii kolejowych, a kolejnych 265 kilometrów zostanie zmodernizowanych. W ten sposób ponad milion mieszkańców województwa znajdzie się w zasięgu linii kolejowych.

W województwie warmińsko-mazurskim dzięki inwestycjom CPK dostęp do kolei ma zyskać ponad milion mieszkańców.

Program kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej